به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۳ ساعت ۱۷:۰۵
کد مطلب : ۱۴۳۵۷۴
مرکل: اسد مردم کشورش را قتل‌عام می‌کند

وضع فاجعه‌بار حومه دمشق در پنجمين روز بمباران

گروه بين‌الملل: آنگلا مرکل مي‌گويد: بشار اسد مردم کشورش را قتل‌عام می‌کند
غوطه شرقي؛ به دليل انبوه كشته‌ها، اجساد به صورت گروهي دفن مي‌شوند
غوطه شرقي؛ به دليل انبوه كشته‌ها، اجساد به صورت گروهي دفن مي‌شوند
صدراعظم آلمان افزود: نیروهای بشار اسد به کودکان و بیمارستان‌ها حمله می‌کنند و اتحاديه اروپا بايد نقش فعالتري براي پايان دادن به اين قتل عام ايفا كند. در همين حال، قرار است امروز نشستی اضطراری در شورای امنیت با هدف بررسی آخرین تحولات غوطه شرقی تشکیل خواهد شد. احتمال داده می‌شود که در جریان این نشست اضطراری، پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای برقراری آتش‌بس در این منطقه به رای گذاشته شود. این پیش‌نویس که به ابتکار سوئد و کویت تهیه شده، خواستار برقراری آتش بسی ۳۰ روزه در سوریه با هدف ارائه کمکهای بشردوستانه و تخلیه زخمی‌ها است. این دو کشور خواستار رای دادن به این پیش‌نویس در «سریع‌ترین زمان ممکن» شده بودند. اگرچه بمباران این منطقه توسط رژیم بشار اسد تاکنون محکومیت جهانی را به همراه داشته است اما هنوز موضع روسیه، دارنده حق وتو در شورای امنیت، در قبال این قطعنامه روشن نیست. پیش از این آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد نیز با ابراز نگرانی از وضعیت کنونی در سوریه خواستار «توقف فوری هرگونه عملیات نظامی در غوطه شرقی» شده بود. گوترش وضعیت کنونی در این منطقه را «جهنمی روی زمین» توصیف کرده بود.

وضعیت در غوطۀ شرقی در پنجمين روز بمباران

بنا بر گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه مستقر در لندن، بمباران بدون وقفهۀ این منطقه توسط رژیم سوریه که از یکشنبه گذشته آغاز شده، منجر به مرگ دست‌کم ۳۱۰ غیرنظامی از جمله ۷۲ کودک و زخمی شدن ۵۰۰ نفر شده است. تنها در روز چهارشنبه ۴۵ نفر در این منطقه کشته شده‌اند، ۱۳ جسد دیگر نیز در این روز از خانه‌های ویران شدۀ متعلق به شورشیان در روستاهای عربین و سقبا یافت شده است. در میان این قربانیان بدن بیجان ۵ کودک نیز دیده می‌شود.

بمباران‌های چهار روز گذشته بخش قابل توجهی از مراکز درمانی این منطقه و تجهیزات پزشکی را نابود کرده است، بگونه ای پزشکان غوطه شرقی به ناچار از داروهای منقضی برای مداوای زخمی ها استفاده می‌کنند.
غوطۀ شرقی، منطقه‌ای کشاورزی در حومۀ دمشق و تحت کنترل شورشیان است که طی جنگ داخلی سوریه گرفتار شدیدترین بمبارانها بوده است. این منطقه با حدود ۴۰۰ هزار غیرنظامی از سال ۲۰۱۳ میلادی به محاصرۀ نیروهای بشار اسد درآمد و از آن زمان با حملات هوایی، آتش توچخانه و بمب‌های بشکه‌ای هدف حملات ویرانگر قرار گرفت. بنا بر اعلام دیده‌بان حقوق بشر بمبارانهای این منطقه در حال حاضر در «بدترین» وضعیت ممکن طی هفت سال گذشته است. امروز پنجشبه هم بمباران‌ها ادامه يافت و گزارش شبكه‌هاي خبري الجزيره، اسكاي‌نيوز عربي و الحدث از قتل دهها نفر ديگر حكايت دارد. الجزيره گزارش داد كه امروز تاكنون بالغ بر 37 غيرنظامي كشته شده‌اند.