به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۵:۱۱
 
۲
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۳ ساعت ۱۷:۲۰
کد مطلب : ۱۴۳۵۷۶

عراقچي: برجام منافع نداشته باشد آن را ترک مي‌کنيم

گروه سياسي: معاون وزيرخارجه ايران گفت: اگر هيچ منافع اقتصادي در برجام وجود نداشته باشد ايران در آن باقي نخواهد ماند.
عراقچي: برجام منافع نداشته باشد آن را ترک مي‌کنيم
«عباس عراقچي» که در صدر هياتي سياسي در لندن به سر مي‌برد، در انديشکده چتم هاوس با انتقاد از رويکرد به ويژه رئيس جمهور آمريکا در قبال برجام، افزود: از منظر ايران برجام يک توافق موفق نيست زيرا ايران از مزاياي برطرف شدن تحريم ها کاملا برخوردار نشده است. وي تاکيد کرد: البته نمي خواهم بگويم اصلا برخوردار نشده است چون ما کاملا به تعهدات خود عمل کرديم انتظار داريم کاملا از مزاياي آن نيز بهره مند شويم و از آنجا که آمريکا به تعهداتش در برجام عمل نکرده است، ايران به علت هاي گوناگون که نخستين آن خدشه دار شدن با مواضع و بيانيه هاي «دونالد ترامپ» در قبال برجام است، نتوانسته از مزاياي رفع تحريم ها کاملا برخوردار شود.
 
معاون سياسي وزير امور خارجه گفت: برجام روحي دارد که بايد حفظ شود اما متن برجام آسيب ديده است. عراقچي با تاکيد بر جدايي برجام با ديگر مسائل گفت: ما تصميم گرفتيم در مذاکرات، موضوع هسته اي را از ديگر موضوعات جدا کنيم و فقط بر آن متمرکز شويم و به همين علت هم موفق شديم. وي افزود: اگر امروز کسي بخواهد برجام را با ديگر موضوعات مرتبط کند، اشتباه بزرگي مرتکب شده است مثلا با موشک هاي بالستيک ايران يا موضوعات منطقه اي مانند سوريه يا يمن، در اين صورت نه تنها برجام را از دست خواهيد داد بلکه در ديگر موضوعات نيز کمکي نخواهد شد. معاون سياسي وزير امور خارجه گفت: به نفع همه است که برجام را از ديگر موضوعات جدا کنيم و به هر موضوع جداگانه بپردازيم.

وي افزود: معني سخنانم اين نيست که ما نمي خواهيم درباره ديگر موضوعات صحبت کنيم بلکه معتقديم موضوعاتي که با هم مرتبطند بايد بررسي شوند اما هر کدام در جاي خود. عراقچي گفت: اشتباه ديگر درباره برجام که آن هم خيلي مهم است درباره دائمي نبودن برجام است اگر چه دولت آمريکا ابراز ناراحتي مي‌کند از اينکه چرا موضوعات در برجام هميشگي نيست مثلا هشت يا 15 سال اين هم حرف درستي نيست. وي با اشاره به متن برجام افزود: تعهدات ايران مبني بر اينکه در پي دستيابي به سلاح هسته اي نيست، در برجام دائمي است و ايران دوباره تاکيد مي‌کند که تحت هيچ شرايطي در جستجو براي بدست آوردن هيچ سلاح هسته اي نيست و اين بسيار شفاف در نخستين بند برجام نوشته شده و در بخش عمومي هم دوباره تکرار شده است که ايران تحت هيچ شرايطي در پي بدست آوردن و توليد سلاح هسته اي نيست بنابر اين اين موضوع دوبار در برجام درج شده و نشان مي‌دهد نقطه پاياني براي اين تعهد ايران وجود ندارد.

معاون سياسي وزير امور خارجه گفت: بر اساس برجام ايران تعهد کرده است که در پي سلاح هسته اي چه به صورت تحقيقاتي ، آموزشي يا صنعتي نباشد تا اعتماد جهاني حاصل شود بنابراين کاملا آشکار است که تعهد ايران در اين باره دائمي است. وي افزود: مثلا ما پذيرفتيم اورانيم غني شده ما تا 15 سال آينده بيشتر از سيصد کيلوگرم نباشد يا شمار سانتريفيوژ ها طي سالهاي آينده چه ميزان باشد که البته بعد از مدتي محدوديت ها هم در اين باره برداشته مي‌شود اما اين محدوديت هايي که براي ايران در برجام درج شده براي اعتماد سازي است، ما برخي محدوديت ها را در برنامه هسته اي خود پذيرفتيم تا اعتماد بوجود آوريم و زماني که اين محدوديت ها برطرف شوند به اين معني نيست که ايران به سوي ساخت بمب مي‌رود بلکه اين بدان معناست که ايران عضو معمولي« ان. پي.تي» مي‌شود.

معاون وزير امور خارجه کشورمان با بيان اينکه ما هنوز عضو «ان.پي. تي» هستيم و به تعهداتمان در آن وفاداريم گفت: نگراني هايي درباره برنامه هسته اي ما وجود داشت و پرسش هايي مطرح بود و ابهاماتي ايجاد شده است ما با پذيرش آنها وارد مذاکرات هسته اي شديم در نتيجه مذاکرات محدوديت هايي براي فعاليت هاي هسته اي پذيرفتيم تا اعتماد سازي شود اما اين بدان معنا نيست که محدوديت ها بايد هميشگي باشد. وي با تاکيد بر اينکه اعتماد سازي زمان دارد، افزود: براي مدت محدودي اقداماتي مي‌کنيد که اعتماد ايجاد کنيد و وقتي شما يک عضو عادي شديد ديگر آن محدوديت ها برطرف مي‌شوند بنابراين ، اين فکر مطرح بود که پس از ده سال و در برخي موارد پس از 15 سال اين محدوديت ها برطرف شود اما تعهدات ايران پابرجاست و وقتي ما عضو عادي« ان. پي.تي» شديم ديگر ضرورتي ندارد براي اعتماد سازي اقدام ديگري انجام دهيم.

عراقچي گفت: وقتي ايران عضو عادي «ان.پي. تي» شد، بايد بتواند از حق و حقوق خود برخوردار باشد، طبيعي است تا وقتي ايران به تعهداتش در« ان. پي. تي» وفادار است بايد از مزاياي آن نيز بهره مند باشد.
وي افزود: بر اساس برجام ما حتي پروتکل الحاقي را هم داريم رعايت مي‌کنيم و از اکنون تا شش سال ديگر که دوران گذر از برجام است اگر تا آن روز آمريکا و اتحاديه اروپا تعهدات خود را به صورت کامل اجرا کنند، مجلس ايران پروتکل الحاقي را تصويب خواهد کرد و آنگاه در آن تاريخ پروتکل الحاقي براي ايران دائمي خواهد شد. معاون وزير امور خارجه با بيان اينکه پروتکل الحاقي بازرسي هاي فشرده و جدي را اعمال مي‌کند، گفت: مي‌دانيد که از« ان. پي. تي» مي‌شود خارج شد اما از پروتکل الحاقي خير؛ بنا براين اگر کشوري آن را تصويب کند بايد دائم به آن وفادار باشد بنابراين اين بخش از تعهد ايران هم دائمي خواهد شد.

وي افزود: شما مي‌دانيد مواردي را رئيس جمهور آمريکا مطرح و ضرب الاجلي تعيين کرده است تا با پيش شرط هايي اين محدوديت ها را دائمي کند که به معناي نابودي توافق است و ترديدي نيست که ما محدوديت هاي 10 تا 15 سال را براي ايجاد اعتماد پذيرفتيم و بدين معنا نيست که ما تا ابد بايد اعتماد ديگران را جلب کنيم که اين رويکردي مضحک است. عراقچي گفت: زماني که دوران اعتماد سازي تمام شد و ايران عضو عادي«ان پي تي» شد و توانست از مزاياي عضويت در آن بهره مند شود، ديگران هم بايد به تعهداتشان در «ان پي تي» عمل کنند و با توجه به اين موارد من علاقه مندم به موضوعي مهم اشاره کنم و آن اينکه برجام موفقيتي براي پنج بعلاوه يک است زيرا ايران کاملا به تعهدات خود در آن عمل کرده است و 9 گزارش پي در پي از آژانس بين المللي انرژي هسته اي که ناظر بر توافق است، تائيد کرده که ايران کاملا به تعهدات خود در برجام پايبند بوده و بدان عمل کرده است.

وي با بيان اينکه ايران کوچکترين خطايي در اين باره مرتکب نشده است، تاکيد کرد: تائيد آژانس هم خيلي جدي و دقيق است و هر ميلي گرم مواد هسته اي ايران را وزن و اندازه گيري کرده است و تک تک لوازم يدکي سانتريفيوژها و دستگاه ها را ثبت کرده و زير نظر قرار داده است و در 9 گزارش بر انجام تعهد ايران تصريح کرده است.   معاون وزير امور خارجه کشورمان گفت: از منظر ايران برجام يک توافق موفق نيست زيرا ايران از مزاياي برطرف شدن تحريم ها کاملا برخوردار نشده است البته نمي خواهم بگويم اصلا برخوردار نشده است، زيرا ما کاملا به تعهدات خود عمل کرديم و انتظار داريم کاملا از مزاياي آن بهره مند شويم چون آمريکا به تعهداتش در برجام عمل نکرده ايران نتوانسته از مزاياي رفع تحريم ها کاملا برخوردار شود.

عضو تيم مذاکره کننده هسته اي ايران با خواندن بندهاي 26 ، 28 و 29 برجام گفت: در بند 28 آمده است آمريکا ، انگليس ، فرانسه و اتحاديه اروپا موظفند به برجام با نيت خوب وصادقانه و در فضايي سازنده عمل کنند ، آيا فضايي که دولت جديد آمريکا پديد آورده، سازنده است ؟ وي افزود: آنان فضايي توام با بي ثباتي درباره برجام پديد آوردند که فضا را براي فعالان اقتصادي و تجارت با ايران مسموم کرده است زيرا بيش از يک سال است که سردرگمي ايجاد کرده اند که بالاخره معلوم نيست به برجام مي‌خواهند عمل کنند يا نه ؟ اينکه رئيس جمهور آمريکا تائيد مي‌کند که ايران به تعهداتش عمل کرده يا نه ؟ اينکه رئيس رئيس جمهورآمريکا اين وضعيت را مي‌خواهد ادامه دهد يا نه ؟ بنابراين ايشان همه چيز را معلق گذاشته و اين که فضاي سازنده نمي شود که مورد نياز برجام است.

عراقچي با بيان اينکه اين رويکرد زمينه را براي اجراي موفقيت آميز برجام فراهم نمي کند، افزود: در ادامه بند 28 آمده آنان از هر اقدامي که موجب نقض متن يا روح برجام مي‌شود؛ خودداري کنند تا اجراي موفقيت آميز برجام مختل نشود. وي گفت: مقامات ارشد اتحاديه اروپا ، آمريکا و ايران همه ي تلاش خود را از جمله در گفتارهاي عمومي بايد صورت دهند تا برجام موفقيت آميز اجرا شود بنا براين سخنراني هاي ترامپ از جمله اينکه اين بدترين توافق است و من آن را پاره خواهم کرد همه اينها نمونه آشکار نقض بند 28 برجام است. معاون وزير امور خارجه کشورمان افزود: رئيس جمهور آمريکا اين حرفها را از جمله در مجمع عمومي سازمان ملل بيان کرده است و اين هفته ژنرال« مک مستر» نيز توافق را در کنفرانس مونيخ نقض کرد هنگاميکه از شرکت کنندگان خواست با ايران معامله نکنند.

وي گفت: آن هايي که موظف بودند هيچ کاري صورت ندهند تا از عادي سازي تعامل با ايران پيشگيري شود و اين تعهد آشکاري است که در برجام آمده اما آنان مانع عادي سازي بازرگاني با ايران مي‌شوند و همکاري هاي اقتصادي با ايران و همه اين رفتارها و اقدامات نقض برجام است و در نتيجه به جاي اينکه شاهد فضاي سازنده باشيم فضايي مخرب بوجود آمده است که موجب پيشگيري فعاليت بانکها ، شرکتها و صاحبان مشاغل با ايران مي‌شود در نتيجه ايران به صورت کامل از مزاياي رفع تحريم ها برخوردار نمي شود و با اينکه تحريم ها برطرف شده اما هنوز سردرگمي و بي ثباتي درباره تداوم برجام وجود دارد چون بانکها و شرکتها در همکاري با ايران تعلل مي‌کنند.

معاون وزير خارجه تاکيد کرد: ما در توافقي که هيچ سودي براي ما نداشته باشد باقي نمي مانيم. وي با اشاره به مسائل عمومي برجام نيز گفت: من نمي خواهم به جزئيات مسايلي که در سوريه و يمن رخ مي‌دهد وارد شوم شايد در پرسش و پاسخ بتوانيم به جزئيات ان بيشتر اشاره کنيم اما صبحت کلي من اين است که ايران براي صلح امنيت و ثبات منطقه تلاش مي‌کند. عراقچي گفت: چون ما اين موارد را مربوط به صلح و امنيت خودمان مي‌دانيم و براي حفظ صلح ، امنيت و ثبات منطقه جدا فعاليت کرده ايم ، همه شما آگاهيد که ما با چه جديتي با تروريست ها در سوريه ، عراق و جاي ديگر جنگيديم عامل شکست داعش ايران بود و گرنه اکنون گروهي که خود را دولت اسلامي خوانده بود، بر دمشق و بغداد حاکم بود بنابراين از نظر ما صلح ثبات منطقه ، صلح و ثبات ايران است و ما معتقديم براي مشکلات منطقه ما هيچ راه حل نظامي وجود ندارد و اين يک حقيقت است و من اميداورم بقيه در منطقه در همسايگي ما بتوانند همين موضوع را بيان کنند که هيچ راه حل نظامي براي مشکلات منطقه وجود ندارد و همه بايد در پي توافق هاي سياسي باشيم و اين سياست ماست و با برجام آن را ثابت کرده ايم.