کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

ابتلای 37 درصد تهرانی ها به کمر درد

عصر ایران , 4 اسفند 1396 ساعت 14:49

گروه جامعه: در تمام دنیا اولین یا دومین علت مراجعه افراد به پزشک کمر درد است و همچنین بیشترین علت غیبت از کار و ناتوانی جسمی افراد نیز کمر درد گزارش شده است.


دبیرعلمی اولین کنگره ملی ستون فقرات و ورزش با اشاره به اینکه ورزش نقشی اساسی در پیشگیری و مدیریت مشکلات ستون فقرات دارد، گفت: براساس مطالعه ای که انجمن علمی پزشکی ورزشی به کمک شهرداری تهران انجام داده 37 درصد مردم تهران دچار کمر درد هستند.

به گزارش ایرنا از دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر رامین کردی در نخستین کنگره ملی ستوان فقرات و ورزش در سالن همایش بیمارستان امام خمینی تهران افزود: در مطالعه دیگری که با همکاری وزارت بهداشت و با ارائه طرحی که با کمک سازمان بهداشت جهانی انجام شد، مشخص شد 27 درصد مردم کشور از کمر درد مزمن رنج می برند.

وی ادامه داد: در تمام دنیا اولین یا دومین علت مراجعه افراد به پزشک کمر درد است و همچنین بیشترین علت غیبت از کار و ناتوانی جسمی افراد نیز کمر درد گزارش شده است.

رئیس انجمن پزشکی ورزشی ایران از شیوع گردن درد در کشور در سال های اخیر خبر داد و گفت: به دنبال کمر درد، گردن درد نیز در کشور شیوع بالایی دارد اما 5 تا 10 درصد از کمر درد کمتر است که با توجه به زندگی ماشینی و استفاده بیش از حد از گوشی های همراه به خصوص در کودکان و نوجوانان، در نسل آینده اپیدمی گردن درد در کشور به وجود خواهد آمد.

وی ورزش و آموزش را دو راهکار مهم پیشگیری از کمر درد عنوان کرد و گفت: به دلیل ارتباط مستقیم کمر درد با ستون فقرات، به نظر می رسد ورزش کردن یکی از راهای پیشگیری و همچنین کاهش بیماری های ستون فقرات است.

کردی در اولین کنگره ملی ستون فقرات و ورزش که روز 3 اسفند در سالن همایش بیمارستان امام خمینی تهران برگزار شد، ادامه داد: در ورزشکاران حرفه ایی به دلیل فشار به ستون فقرات، کمر درد نسبت به افراد عادی بیشتر است . این عارضه در فوتبالیست ها 1.5 برابر، در شناگران 2.5 برابر و والیبالیست ها 4 برابر است. طبق بررسی ما در لیگ برتر فوتبال کشور، یک پنجم بازیکنان سالانه به طور متوسط 13 مسابقه و جلسه تمرینی را به علت کمردرد از دست می دهند.

وی افزود: حاصل مطالعه ما نشان می داد که زنان ورزشکار کشور نیز بین 40 تا 50 درصد دچار کمر درد هستند که در والیبال 55 درصد و فوتسال45 درصد است. لذا این مهم می طلبد که برای راه کارهای علمی از تمامی تخصص های مرتبط منجمله، جراحی اعصاب، جراحی ستون فقرات، طب فیزیکی، انجمن درد و.. کمک گرفته شود.

کردی با بیان اینکه، مطالعات ما نشان می دهد که تنها در ورزش کشتی در کشور سالی بیش از یک ضایعه نخاعی کاتاستروفیک به علت آسیب ورزشی ایجاد می شود، گفت: در همین ورزش شیوع بیماری اسپوندیلولیز 30 درصد است. آسیب های مزمن ستون فقرات مثل کمردرد نیز در ورزشکاران بسیار شایع است، به نحوی که شیوع سالانه آن 30 درصد گزارش شده است.

وی وارد آمدن ضربه را یکی دیگر از عوامل ابتلا به کمر درد خواند و افزود: ضربه موجب ایجاد مشکل در ستون فقرات و همچنین ایجاد بیمارهای بسیاری می شود که در کشور ما افزایش قابل توجهی دارد.

کردی بیان کرد: ورزش از دو جنبه با ستون فقرات در ارتباط است یکی در پیشگیری و درمان و کاهش عود در افرادی که مبتلا به طیف بیماری های ستون فقرات هستند دوم اینکه ورزشکارانی که با فشار تمرینی بالایی مواجهه هستند و همچنین آسیب هایی که در حال ورزش کردن می بینند موجب مشکلت متعدد در ستون فقرات آنها می شود.

دبیر علمی کنگره در ادامه سیگار ، قلیان، کم تحرکی و چاقی را از عوامل مهم ابتلا به کمر درد عنوان کرد و گفت: براساس مطالعاتی که انجام شده یک ساعت ورزش کردن در هفته ابتلا به کمرد درد را در تا 50 درصد کاهش می دهد.

کردی همچنین نحوه نشستن افرادی که با رایانه سروکار دارند را این چنین توصیف کرد: زمانی که سر به طرف پایین خم می شود برابر 60 کیلو فشار به ستون فقرات و در قسمت پایین اهرم ستون فقرات گردن وارد می شود. پس کسانی که فعالیت آنها بیشتر در پشت میز انجام می شود باید گوش در راستای شانه و شانه در راستای لگن قراربگیرد. همچنین سر صاف باشد و ابرو بالاتر از صفحه مانتیور قرار بگیرد.

به منظور ارتقای کیفیت سلامت و پیشگیری از آسیب ها و درمان دردهای ناحیه کمر و گردن و ستون فقرات نخستین کنگره ملی ستون فقرات و ورزش برگزار شد.

این کنگره روز 3 اسنفند ماه 96 در تالار امام خمینی بیمارستان امام خمینی برگزار شد، دکتر کردی، رئیس انجمن علمی پزشکی ورزشی ایران و دبیر علمی کنگره گفت: از طرفی آسیب های ستون فقرات در ورزشکاران از هر دو نوع حاد و مزمن بسیار شایع هستند.


کد مطلب: 143628

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/143628/ابتلای-37-درصد-تهرانی-کمر-درد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir