به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۹:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۵ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : ۱۴۳۷۰۱
هواپیمایی آسمان راست می گوید یا کمیسیون اروپا؟

تکذیب قصه چوپان و مدیرعامل

تکذیب قصه چوپان و مدیرعامل
گروه جامعه: هواپیمایی آسمان این روزها نه تنها بر روی تبرئه خود از سقوط مرگبار پرواز تهران-یاسوج تلاش می کند بلکه می کوشد از این شرکت و مدیرعامل آن، چهره ای منزه و حتی قهرمان بسازد. به عنوان مثال بعد از پیدا شدن لاشه هواپیما، هواپیمایی آسمان این متن را منتشر کرد: «گروهی از مدیران آسمان به سرپرستی اقای علایی از روز یکشنبه تا روز چهارشنبه در بخش بیده مستقر بوده و نهایتا با کمک فکری و اجرایی اقای علایی محل هواپیما کشف شد. مدیرعامل آسمان پس از ناامیدی ازگشت زنی هلی‌کوپترهای سپاه و هلال احمر از اطلاعات چوپانی که سقوط هواپیما را مشاهده کرده بود و نیز کمک خلبانی که پروازهای متعدد بامرحوم فولادی به یاسوج داشت، مسیر دقیق پرواز را برای خلبان هلی کوپتر سپاه مشخص کرد و او نیز با تبحر به محل عزیمت و لاشه هواپیما را یافت.»

اما امروز صبح، مدیرکل دفتر نظارت بر عملیات هوانوردی سازمان هواپیمایی در یک گفت و گوی تلفنی با رادیو جوان صراحتاً از دروغ بودن این ادعای عجیب و غریب گفت و تصریح کرد که یافتن لاشه هواپیمای آسمان، محصول یک کار جمعی بین ارتش، سپاه، نیروی هوایی و سازمان هواپیمایی بود که طی آن هلی کوپترها، هواپیماها و پهپادهای متعددی پروازهای زیادی از مبدأ نوژه همدان و اصفهان بر روی منطقه انجام دادند و صدها عکس و فیلم تهیه کردند تا در نهایت محل سقوط مشخص شد و اصلاً این گونه نبود که یک نفر با کمک اطلاعات یک چوپان چنین کاری را انجام داده باشد.

حال که دروغ بودن ادعای هواپیمایی آسمان مبنی بر نقش بی بدیل مدیرعامل اش در کشف لاشه هواپیما دروغ از آب درآمده است، بر چه اساسی می توان ادعاهای دیگر این شرکت درباره سانحه هوایی اخیر را باور داشت؟

نکته دیگر این که شرکت آسمان این روزها مدام از ایمنی هواپیماهایش بر اساس استانداردهای پروازی خبر می دهد. این در حالی است که بخش حمل و نقل کمیسیون اروپا پرواز همه هواپیماهای "آسمان" به این قاره را ممنوع کرده است تا به گفته سخنگوی این بخش، ایمنی مسافران در این قاره به خطر نیفتد.

اشتباه نکنید؛ بحث ایران نیست چرا که هم اکنون برخی ایرلاین های ایرانی به اروپا پرواز می کنند ولی حتی یک هواپیمای آسمان حق پرواز بر فراز اروپا را ندارد.

باید پرسید که آیا هواپیماهای آسمان ایمن هستند و کمیسیون اروپا بی دلیل و از سر تفنن پروازهای آن را ممنوع کرده است یا واقعاً مشکل به حدی جدی است که اروپا احتمال سقوط را جدی می داند و نمی خواهد هواپیماهای آسمان در آن سرزمین سقوط کنند و دردسر بیافرینند؟

البته قضاوت نمی کنیم ولی حق داریم درباره صحت ادعاهای شرکتی که 65 نفر از سرنشینان هواپیمایش کشته شدند طرح پرسش کنیم چرا که رسانه باید نقد کند و مطالبه گری کند نه این که توجیه کننده خطاهای مسوولان باشد.
مرجع : عصر ایران