به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۵ ساعت ۱۴:۴۰
کد مطلب : ۱۴۳۷۲۱
رخشان بنی‌اعتماد:

"کارستان" را به "بی‌بی‌سی"می‌دهم هرچه بادا باد!

گروه فرهنگ و هنر: رخشان بنی اعتماد با بیان اینکه ساخت پروژه "کارستان" برایش یک آرزو بوده است، از بی‌توجهی مدیران مراکز علمی و همچنین تلویزیون برای استفاده از این مجموعه آثار انتقاد کرد و گفت: اگر تلویزیون ایران، فیلم‌های "کارستان" را پخش نکند، آنها را در شبک بی بی سی نمایش می‌دهم.
"کارستان" را به "بی‌بی‌سی"می‌دهم هرچه بادا باد!
صبح شنبه پنجم اسفندماه به بهانه انتشار نسخه نمایش خانگی مجموعه فیلمهای مستند "کارستان"، نشستی با حضور دست اندرکاران این مجموعه در سالن سیف الله داد خانه سینما برگزار شد.

در ابتدای این نشست که به عنوان آخرین جلسه و به نوعی جشن پایانی «کارستان» یاد می‌شد، مجتبی میرتهماسب (تهیه کننده)، رخشان بنی اعتماد (مشاور) و فیروزه صابر و طوفانی نماینده‌ای از دفتر پخش «شهر فرنگ» حاضر بودند.

رخشان بنی اعتماد پس از پخش فیلمی کوتاه از روند شروع به کار این پروژه، درباره چگونگی شروع کار بیان کرد: "کارستان" تلاشی بود برای اینکه نخواهیم باور کنیم در این مملکت قرار نیست کار درست و سخت انجام شود. اگر این مملکت هنوز برپاست به همین جنون‌های این چنینی است که سرخورده نمی‌شود و مسیرش را ادامه می‌دهد.

او افزود: این قصه را بارها گفتم که فکر این کار از  ۱۰ سال قبل بوده و بعد از اینکه بنیاد توسعه کارآفرینی شکل گرفت و من با فعالیت آن آشنا شدم، فکرکردم وجه دیگر جامعه که به عنوان فیلمساز اجتماعی باید مورد توجه قرار دهم، همین ارزش آفرینان هستند نه کارآفرینان چون اینها نگاه دیگری را به جهان به وجود می‌آورند.

این کارگردان سینما ادامه داد: پروژه "کارستان" برای من یک آرزو بود که در میانسالی عملی شد چون پیش از آن هرچه تلاش کرده بودم به نتیجه نرسید تا چند سال پیش که به همت مجتبی میرتهماسب طراحی صورت گرفت. هرچند آن طراحی هم با دست خالی، یک جنون بود و ما تمام آرزوهای خودمان را که  دوست داشتیم یک تهیه کننده برای ما فراهم می‌کرد، سعی کردیم خودمان برای گروهی دیگر فراهم کنیم.

بنی اعتماد با اشاره به فیلم کوتاه نمایش  داده شده از روند تولید این مجموعه و برخی برنامه‌ریزی‌ها و تصوراتی که برای آینده کار پیش‌بینی می‌کردند و در فیلم از آن ها صحبت شده بود، گفت: الان که این فیلم‌ را نگاه میکردم، می‌خندیدم چون این کار انرژی من را تمام کرد و برخی چیزهایی که فکر می‌کردیم اتفاق نیفتاد.

وی با اشاره به اینکه تلویزیون باید اعتبارش را با پخش این فیلم‌ها به دست آورد و دانشگاه‌ها برای نمایش آن اقدام کنند، افزود: این کار توان من را برد از بس که گفتم لااقل هوش استفاده از آن چه تولید شده را داشته باشید ولی دیگر انرژی ندارم. با این حال معتقدم "کارستان" یک نیاز است و امیدوارم به شکلی ادامه پیدا کند بویژه آنکه فکرهای ما بزرگ بود و ۲۶ فیلم را در ذهن داشتیم‌ که الان ۶ قسمت فقط ساخته شده است.
 
بنی اعتماد همچنین اضافه کرد: پروژه "کارستان" فقط ساخت چند فیلم نبود و دنبال برنامه‌های دیگر آن هم هستیم از جمله دو کتاب عکس که جغرافیایی از سرزمین‌ ماست و از محتوای تحقیقات علمی و تخصصی هم درنظر داریم ۲۰ کتاب کوچک درباره ارزش و اهمیت کار برای نوجوانان چاپ شود. ضمن اینکه براساس پژوهش های انجام شده و الهام از شخصیت‌های تحقیق شده قصد داریم در طول یک سال و نیم آینده با حمایت بنیاد سینمایی فارابی و مدیریت فرهاد توحیدی پنج فیلمنامه نوشته شود. 

میرتهماسب هم در ادامه گفت: فیلم توران میرهادی هفتمین فیلم از این مجموعه است که از قبل شروع شده بود و تا آخر سال پس از یک بازنگری عرضه می‌شود.

فیروزه صابری در صحبت‌های خود تاکید کرد که "کارستان" توانسته جریانی را ایجاد کند و این را در دانشکده اقتصاد هم مشاهده کردیم که در مدت زمان اکران این مجموعه چه تغییراتی به گفته خود دانشجویان در آن ها ایجاد شد.

طوفانی هم که به گفته میرتهماسب خودش متقاضی توزیع این مجموعه در شبکه نمایش خانگی شده است، گفت: می‌دانم فرصت‌های به مراتب حرفه‌ای تری برای این گروه بود ولی این ریسک از سوی آقای میرتهماسب و خانم بنی اعتماد صورت گرفت و ما "کارستان" را به صورت سه ورژن عرض می‌کنیم که زیرنویس انگلیسی، و یک فایل پی دی اف با تحقیقات همان فیلم را هم با پشت صحنه همان قسمت شامل می‌شود. 

به گفته وی نسخه‌های دیگر این توزیع به صورت فیلمهای جمعی و نیز فیلمها بدون زیرنویس و با قیمت کمتر است.

در این نشست تهیه کننده "کارستان" همچنین اعلام کرد که این ۶ فیلم به صورت آنلاین هم دردسترس قرار می‌گیرند و وزارت علوم هم قرار شده این‌ها را در دانشگاه‌ها نمایش دهد.

میرتهماسب به عملکرد تلویزیون نیز اشاره کرد و گفت: در زمان اکران فیلم در گروه هنر و تجربه تیزرهای زیادی از تلویزیون پخش شد که باعث تعجب ما بود و بعد متوجه شدیم برای همه فیلم‌ها است اما با این حال برای پخش، نمی‌دانم این بی توجهی از سوی مدیران، پالس خاصی را برای ما می‌فرستد؟

او افزود: از ماه آوریل حضور خارجی این فیلم های کارستان در چند جشنواره‌ برنامه ریزی شده هرچند تمرکز بیشتر ما بر پخش فیلم است.

در ادامه این نشست، علی اصغر حاجی بابا که از جمله سوژه‌های یکی از فیلمهای کارستان بود، به تلاش خود برای کارافرینی در تمام سالهای زندگی اش که پیش از انقلاب هم بوده اشاره کرد و گفت: البته این تلاش‌ها پس از انقلاب منجر به زندانی شدن و رفتن من به زندان اوین و قصر هم شد که مورد تمسخر برخی قرار می‌گرفتم اما این تلاش را ادامه دادم و هنوز هم طرح های مختلفی برای کار در دست دارم.

شیرین پارسی یکی دیگر از ارزش آفرینان هم با اشاره به خستگی و ناامیدی رخشان بنی اعتماد که در صحبتهای خود گفته بود، بیان کرد: در یک ماه اخیر خیلی غصه‌دار بودم چون به محیط زیستی‌ها حرف‌های زده می‌شود که نباید گفته می‌شد. علی‌رغم ناامیدی می‌گویم که نسترن‌هایی در این‌ کشور باز هم جوانه می‌زنند و ما همچنان در ریل امید هستیم.

در پایان این نشست، بنی اعتماد در پاسخ به سوال ایسنا که توضیح بیشتری درباره پخش نشدن فیلمهای "کارستان" از تلویزیون مطرح کند چرا که با توجه به مشکلات متعدد به ویژه فرار نخبه‌ها از کشور پخش آن از رسانه ملی یا نمایش در دانشگاه‌ها اثرات مفیدی می‌تواند داشته باشد، بیان کرد: چند نفر از مدیران تلویزیون فیلم‌ها را دیده بودند و هیچ مشکلی را در آنتن تلویزیون سراغ ندارم که برای پخش نکردن این فیلم‌ها وجود داشته باشد، مگر اینکه مشکل خود ما و تفکر ما باشد.

او با اشاره به شبکه‌های مختلفی که  متقاضی  پخش این  مجموعه هستند، گفت: اگر تلویزیون این فیلم‌ها را نشان ندهند به جد می‌گویم که هر شبکه‌ای آن را بخواهد برای پخش می‌دهم و اگر در اینجا نمایش ندهند در بی بی سی پخش می‌کنم و پای هر مسئله‌ای هم بابت آن می‌ایستم.

میرتهماسب هم در این باره افزود: با روسای دانشگاه‌ها صحبت شده بود و به معاونت فرهنگی وزارت علوم پیشنهاد کردیم که رایت دانشگاهی مجموعه را بخرد و مدیریت اکران را هم خودمان برعهده بگیریم اما هنوز خبری نشده است. دربارهتلویزیون هم باید بگویم  یک‌  بار هم آن‌ها بیایند و بگویند که حاضر به پخش هستند چون ما اعلام کرده‌ایم که متقاضی پخش آن از تلویزیون هستیم.
مرجع : ایسنا