به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۵ ساعت ۱۴:۴۱
کد مطلب : ۱۴۳۷۲۲

رشد دو برابری قیمت یک فلز گمنام

گروه اقتصادی: کبالت که زمانی چندان شناخته شده نبود، به سرعت افزایش قیمت پیدا می‌کند و برخی از کارشناسان نسبت به احتمال کمبود این فلز در آینده هشدار داده‌اند.
رشد دو برابری قیمت یک فلز گمنام
رشد استفاده از باطری‌های یون لیتیومی که کبالت عنصر اصلی آنها را تشکیل می‌دهد، عامل عمده رشد قیمت این فلز و برانگیخته شدن نگرانی شرکت‌ها نسبت به امنیت تامین‌شان بوده است.

باطری‌های یون لیتیومی در دستگاه‌های الکترونیکی و خودروهای برقی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

طبق اعلام سازمان زمین شناسی آمریکا، قیمت کبالت در سال ۲۰۱۷ نسبت به سال پیش از آن بیش از دو برابر افزایش یافت.

بعضی از شرکت‌ها در واکنش به جهش قیمت کبالت، در جست‌وجوی راه‌هایی برای تضمین تامین آن در زنجیره تامینشان برآمده‌اند. شرکت اپل ظاهرا تلاش کرده کبالت را مستقیما از شرکت‌های معدنی تامین کند. خودروسازانی مانند بی ام دبلیو و فولکس واگن نیز ظاهرا اقدامات مشابهی را در پیش گرفته‌اند.

شرکت بازرگانی کبالت "دارتون" پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای کبالت در مواد باطری خودرو بیش از ۴۰ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد خواهد کرد. رشد استفاده از خودروهای برقی و هیبریدی در چین و اروپا نقش قابل توجهی در این موضوع خواهد داشت و تولید انبوه خودروی "مدل ۳" تسلا عامل اصلی استقبال از خودروهای برقی در آمریکا خواهد بود.

بر اساس گزارش شبکه سی ان بی سی، اگر چه مهندسان می‌توانند گاهی راه‌هایی را برای تغییر طراحی یا استفاده از مواد دیگر برای برخی از عناصر پیدا کنند، اما جایگزین کردن کبالت دشوار خواهد بود. مواد جایگزین احتمالی وجود دارد اما مواد جایگزین در برخی از موارد ممکن است به عملکرد ضعیف منجر شود.
مرجع : ایسنا