به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۵ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۱۴۳۷۳۷
دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک اعلام کرد:

ام.اس در چه کسانی شایع‌تر است؟

گروه جامعه: دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک گفت: در سال‌های اخیر فرکانس بیماری ام.اس به‌ویژه در نیمه شمالی کشور افزایش یافته است.
ام.اس در چه کسانی شایع‌تر است؟
مرتضی سعیدی در حاشیه برگزاری‌ دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک و دهمین همایش ملی نوروژنتیک، با بیان اینکه بیماری ام. اس در ایران با فرکانس افزاینده‌ای مواجه است، گفت: در گذشته شیوع بیماری ام. اس در ایران ۸ الی ۳۰ نفر در هر هزار نفر بود و جزو مناطق متوسط و پایین از لحاظ مبتلایان به ام. اس در دنیا محسوب می‌شدیم، اما در سال‌های اخیر فرکانس این بیماری به‌ویژه در نیمه شمالی کشور افزایش یافته است و شهرهایی همچون تبریز، تهران، اصفهان و مشهد میزان افراد مبتلا به ام. اس بیشتری دارند. در حال حاضر شیوع ام، اس در ایران به سطح اروپا نزدیک می‌شود.

وی ادامه داد: در نیمه جنوبی کشور فرکانس بیماری ام. اس پایین می‌آید و در کشورهای حاشیه خلیج فارس میزان مبتلایان به این بیماری نسبت به ایران بسیار کمتر است.

دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک گفت: حدود ۴هزار و ۵۰۰ نفر بیمار مبتلا به ام. اس در خراسان‌ رضوی وجود دارد. شناخت عوامل ایجاد کننده و رفع این عوامل می‌تواند در کاهش میزان ابتلا به این بیماری موثر باشد. اصلاح فاکتورهای تغذیه‌ای، اصلاح شیوه زندگی و کاهش استرس‌ها از جمله این عوامل است. کمبود ویتامین دی نیز یکی از مشکلات زمینه‌ساز این بیماری است. ویتامین دی از طریق آفتاب و مصرف مواد غذایی که حاوی این ویتامین هستند، جذب می‌شود.

سعیدی خاطرنشان کرد: فاکتورهای ابتلا به بیماری ام. اس بسیار است، بنابراین علت بروز بیماری مشخص نیست، اما یکسری از فاکتورها در بروز بیماری نقش دارند. برای نمونه بیماری ام. اس شیوع بیشتری در میان بانوان نسبت به آقایان دارد، در جوانان ۲۰-۳۰ سال بیشتر دیده می‌شود و امکان ابتلای افرادی که پوست روشنی دارند نسبت به کسانی که رنگین‌پوست هستند هم بیشتر است؛ در واقع فاکتورهای نژادی در بروز این بیماری تاثیرگذار است.

این متخصص مغز و اعصاب  با بیان اینکه شرایط محیطی در افزایش میزان بیماری ام، اس موثر است، افزود: میزان شیوع بیماری در مکان‌هایی که تماس بیشتری با آفتاب وجود دارد، نسبت به مناطق دیگر کمتر است. همچنین عفونت‌های ویروسی دوره کودکی و نوجوانی می‌توانند زمینه‌ساز بروز بیماری باشند.

دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک تصریح کرد: مساله بسیار مهم تغییر الگوی زندگی افراد در طی سال‌های اخیر است. زندگی‌ها بیشتر آپارتمانی شده و کودکان در فضای بسته فعّالیت می‌کنند. در شیوه زندگی نیز استفاده از فست‌فودها بسیار افزایش یافته است و همه این عوامل نقش موثری در بروز بیماری دارند.

وی با بیان اینکه شیوع بیماری ام، اس در میان زنان یک ویژگی جهانی است، تصریح کرد: ابتلا به بیماری ام، اس در میان بانوان نسبت به آقایان در سراسر دنیا حدود ۱.۵ تا سه برابر بیشتر است. دولت در رابطه با بیماری ام. اس گام‌های موثری را برداشته است. ام. اس جزء بیماری‌های خاص طبقه‌بندی شده و بسیاری از داروهایی که در درمان آن مصرف می‌شوند، رایگان است.

دبیر علمی دومین کنگره بین‌المللی نوروژنتیک ادامه داد: بیماری ام. اس بیماری التهابی در سیستم اعصاب مرکزی است که مغز و سیستم عصبی را درگیر کرده و با یک التهاب آغاز می‌شود. درنهایت کانون‌هایی از التهاب در مغز، اعصاب و بینایی ایجاد می‌شوند. پس از اینکه التهاب کانون‌ها فروکش کرد، بافت هم‌بند آن‌ها شکل می‌گیرد. بسته به این که کانون‌های التهاب در چه قسمت‌هایی از مغز باشند نشانه‌های بالینی بیماری هم تفاوت خواهد کرد.

سعیدی افزود: در حال حاضر اساس پیشگیری در اطلاع رسانی است تا بتوانیم فاکتورهایی ایجادکننده این بیماری را رفع کنیم. ورزش و فعالیت‌های بدنی در فضای باز بسیار نتیجه‌بخش است؛ چراکه فضای باز و وجود نور آفتاب در جلوگیری از بیماری ام، اس تاثیرگذار است.

این متخصص مغز و اعصاب ادامه داد: داروهایی که در درمان ام. اس استفاده می‌شوند برندهای معتبر جهانی هستند که در ایران نیز تولید می‌شود و تقریبا از لحاظ بازدهی تفاوت عمده‌ای با برندهای خارجی ندارند.

وی با بیان اینکه صدا و سیما نقش مؤثری در اطلاع‌رسانی دارد، گفت: باید در خصوص این بیماری اطلاع رسانی جامعی صورت گیرد. ام. اس آنچنان که نام وحشت‌انگیزی دارد، بیماری حادی نیست. درمان‌های بسیار ارزشمندی برای این بیماری وجود دارد. مبتلایان ام. اس می‌توانند طول عمر عادی و کیفیت زندگی مناسبی داشته باشند به شرطی که بیماری به موقع تشخیص داده شود و درمان مناسب صورت گیرد.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: بیماری ام اس