به روز شده در ۱۴۰۳/۰۲/۰۶ - ۱۸:۳۵
 
۵
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ساعت ۱۲:۵۲
کد مطلب : ۱۴۳۷۸
احمدی​نژاد با آیت​الله جنتی برای تایید مشایی دیدار کرد

جليلي‌درشوراي‌نگهبان بيشترين‌راي‌را داشت

گروه سياسي: عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در مصاحبه با سايت مشرق در باره اتفاقات پشت پرده پيرامون احراز صلاحيت‌ داوطلبان رياست‌جمهوري يازدهم، مواردي را تشريح كرده كه چكيده‌ آن در ادامه مي‌آيد:
جليلي‌درشوراي‌نگهبان بيشترين‌راي‌را داشت
* درپاسخ به اینکه قبل از تأیید صلاحیت دکتر روحانی با او دیداری داشتید؟ فکر مي‌کنم دوشنبه بود که ما این قرار را داشتیم، در واقع همان روز آقایان درصدد بودند که برخی از آقایان فقها با جناب آقای هاشمی رفسنجانی ملاقاتی داشته باشند و نشد و آقایان تشریف برده بودند قم و صحبت این شد که چه کار کنیم که پیشنهاد شد افرادی مثل آقای لاریجانی -رئیس مجلس- و خود آقای روحانی با آقای هاشمی صحبت کنند؛ با آقای لاریجانی تلفنی مسئله را مطرح کردیم و ایشان گفتند که فردا من انجام مي‌دهم. بنده با آقای روحانی تلفنی تماس گرفتم، ایشان سؤال کردند که دود سفیدی بلند شده است از شورای نگهبان و من گفتم که سفید و سیاه است و تشریف بیاورید این جا تا با هم یک گفت و گویی داشته باشیم.

تشریف آوردند و هر دو مطلب را گفتیم، اول این که به هر حال اعضای محترم شورای نگهبان، اعتماد لازم را به آقای روحانی داشته اند و نظر مثبت اعلام کرده اند و خبر دوم هم قضیه جناب آقای هاشمی بود که گفتم آقایان نظرشان این است که اگر شما زحمت بکشید با جناب آقای هاشمی صحبت کنید و این خبر را اطلاع دهید، تا اگر ایشان مایل بودند انصراف بدهند که بعدا از شورای نگهبان گلایه نکنند. آقای روحانی گفتند که بهتر است با بقیه آقایان صحبت کنید، شاید کسانی که رأی نداده اند در رأی خود تجدید نظر کنند و بتوانیم ترمیم کنیم، من گفتم فاصله نسبتاً زیاد است و بعید مي‌دانم که دیگر امکان تجدید نظری در این قضیه باشد و آقایان هم درخواستشان این است که شما این زحمت را بکشید.

* آقای لاریجانی به آقای هاشمی گفته بودند و آقای هاشمی هم در جواب به آقای لاریجانی اعلام کرده بودند که من انصراف نمی دهم و هر تصمیمی که شورای نگهبان بگیرد همان را قبول دارم. در تماس تلفنی که با آقای روحانی هم داشتم، ایشان هم نتیجه دیدار خود با آقای هاشمی را همین گونه توصیف کردند.

*درباره آقای مشایی قبلاً برخی از اعضای شورای نگهبان در تریبون های مختلف نظرشان را اعلام کرده بودند و مشخص بود نتیجه چیست.یک بار آقای احمدی نژاد آمدند بعد از نظر شورای نگهبان، با دبیر محترم شورا جلسه ای داشتند که خب نتیجه ای حاصل نشد و رأی شورا هم تغییری نکرد.

*در ارتباط با صلاحیت آقای هاشمی بحث های مختلفی مطرح بود ما گفتیم که خب بالاترین مقام مرتبط با این مسأله مي‌تواند وزیر محترم اطلاعات باشد. وزیر هم نکاتی داشتند در رابطه با مباحث کلان جامعه و مباحث بین المللی و اوضاع و احوال و شرایط و مسائلی از این قبیل. ایشان آمدند و توضیحاتشان را ارائه کردند. ولی توضیحاتشان هیچ تأثیری بر رأی اعضای شورای نگهبان نداشت. یعنی اگر ایشان هم نمی آمدند باز تأثیر چندانی نداشت و من فکر مي‌کنم که آراء هیچ تغییری نمی کرد. اینکه گفته مي‌شود بعد از آمدن ایشان آراء این طور شد، خیر اینگونه نبود. تقریباً من برآوردی که داشتم قبل از آمدن ایشان و بعد رأیی که بعد از توضیحات ایشان دیدم همان بود و تغییری در آراء ایجاد نشد.

* آقای هاشمی رأی لازم را نداشتند ولی تعداد رأی آقای هاشمی بیشتر از آقای مشایی بود. کسی که بیشترین رأی را در شورا آورد، آقای جلیلی بود.

*{ممکن است که روزی فیلم جلسات بررسی صلاحیت نامزدها در شورای نگهبان را منتشر کنید؟} سی یا چهل سال دیگر که ما نیستیم همه چیز منتشر مي‌شود بالاخره اینها اسناد ملی است.

*معتقد هستیم که اگرچه حقوق دانان شورای نگهبان با رأی مجلس مي‌آیند در شورای نگهبان، اما در رأی شان و اعلام نظرشان باید مستقل فکر کنند و مستقل نظر بدهند، نه تابع مجلس. اگر به من رأی دادید که من بیایم شورای نگهبان، باید بیایم بر اساس قانون اساسی عمل کنم و نظر بدهم نمی توانم نگاه کنم که نظر مجلس چیست.

* هم با آقای لنکرانی صحبت کردم و هم با حضرت آیت الله مصباح صحبت شد. فکر مي‌کنم که آقای جنتی تلفنی صحبت کردند. آقای لنکرانی مي‌گفتند که من خودم اصلاً نمی خواستم بیایم و چون دوستان و بزرگان گفتند در این جهت آمدم، ولی جناب حضرت آیت الله مصباح باید اعلام نظر کنند. آیت الله مصباح هم گفتند من به این نتیجه رسیده ام که آقای لنکرانی صالح هستند بلکه اصلح هستند و همین ایشان باشند فکر مي‌کنم بهتر است.

(امین)
United Kingdom
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۰۱
جلیلی شایسته کاندیدا شدن و حتی اینکه فکر رییس جمهور شدن به ذهنش برسد هم نبود

جلیلی رجل سیاسی نیست (105093)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۵۳
. . . جزو عجایب چندگانه جهان است:
1.تأیید جلیلی با بیشترین رأی آن هم بدون هیچ سابقه اجرایی
2.رد هاشمی با آن همه تجربه
3.تأیید عارف و روحانی با ریش سفیدی (105141)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۵۴
اشتباه منفی دادم ببخششششییییددد (105144)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۵۶
این از الطاف خداست که کدخدایی را به سخن گفتن واداشته است تا روش کار آنها را در شورا افشا کند. تأیید جلیلی با بیشترین آرا بدون هیچ تجربه و رد صلاحیت هاشمی و تایید روحانی و عارف با اصرلر آیت الله جنتی نشانگر اعمال سلایق حزبی و گروهی در کار شوراست. (105145)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۴:۰۰
مگه شما تعیین میکنی کی رجل سیاسیه؟
قانون قضاوت میکنه (105148)
زنگنه
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۲۳:۵۶
فکر کنم یه مثبت را هم خودت به خودت دادی، برو تو رجا نیوز شما تا تحویلت بگیرن (105508)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۸:۲۰
معلومه جلیلی بیشترین رای رو می آورد مگه فکر می کردید هاشمی توی شورای نگهبان رای می یاره؟ (105321)
فردوس توسی
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۰۶
در مورد دکتر عارف و دکتر روحانی ارا چطور بوده؟ (105095)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۶:۰۱
قبلاً به نقل از همین آقای کدخدایی آمده بود که آقایان روحانی و عارف هر دو زیر حدنصاب (6 از مجموع 11) رأی داشته اند، که بزعم آقای کدخدایی این دو نفر نهایتاً با وساطت دبیر شورای نگهبان تأیید صلاحیت شده اند. (105252)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۷:۱۹
جنتی وساطت کرده لب مرزی رای آوردن! (105297)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۲۳:۵۷
ما هم باور کردیم :| (105509)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۰۸
یعنی شکی در این مورد بوده که جلیلی بیش ترین رای و در شورای نگهبان داشته؟؟؟؟؟
یکی ا زکار های خوب شورای نگهبان در این دوره رد صلاحیت مشایی و لنکرانی بود (105098)
مرتضی
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۴:۰۱
حزبی نگاه نکن داداش من، کلا کارش خوب بود (105151)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۰۹
و این نشون میده نظر مردم چقد به نظر شورای نگهبان نزدیکه.باید از نظر افراد عضو ونحوه انتصاب و انتخاب این افرااد و نقش این شورا تجدید نظر به عمل بیاد. (105100)
سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۳۱
...و توضیحاتشان را ارائه کردند. ولی توضیحاتشان هیچ تأثیری بر رأی اعضای شورای نگهبان نداشت...

خوب برای چی تشریف آوردند وقتی توضیحاتشان بروی هیچ کس تاثیری ندارد؟؟ (105115)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۳۵
" کسی که بیشترین رأی را در شورا آورد، آقای جلیلی بود."

خود اين جمله تفاوت فكريه اكثريت جامعه با اعضاي شوراي نگهبان رو نشون ميده كه بايد گفت ... ننوشتم چون ميره لاي نظراته غير قابل انتشار!!! (105118)
اردبیل
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۴:۲۷
پس درد ما صرف حضور یا عدم حضور خاتمی در تحلیف نیست بگذار دیگران در مراسم خصوصی و گزینشی تعلیفشان خوش باشند.ما میگیم نباید همه نهاد ها و قدرت های تصمیم گیر انتخابی و انتصابی دست یه گروه خاص باشه!این بر خلافه عدالته! و خیلی بده. . . . . کجای دنیا رسانه ای که ردیف بودجه آنچنانی داره و از جیب مردم تامین میشه بطور انحصاری دست دولته و جریانهای دیگه از داشتن رسانه های صوتی و تصویری مطلقا محرومن!!! این با کدام تعریف از عدالت سازگاری داره! این رویکرد کدام مصلحت و منفعت نظام و مردم رو پوشش میده و هزار سوال دیگه که مجالش اینجا نیست!
بهار بنما! چند وقته ده تا پیام میذارم یکیشو به زور نشون میدی از تو بعیده! (105166)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۵:۵۳
کار خوبی کردی ننوشتی چون من نوشتم رفت جز غیر قابل انتشار (105248)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۳۷
مشخص شد دوبار برای هاشمی رای کیری کرده اند (105119)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۵:۲۵
بله بله!
رای چی؟؟
=)) (105219)
احمد
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۳۷
رای دکتر هم وزن دکتر جلیلی را نشان داد هم بهرتین فرصت نقد نظر شورای که حسن اعتماد آن عکس خواست وتدبیر مردم بوده است.زیرا آقایان ولایتی و حدادعادل جایگاهی به مراتب بالاترازجلیلی دارند و روحانی که جای خود را داشت. (105120)
سینا صفوی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۳۹
یعنی همون کسی که نه سابقه اجرایی داشته و نه رجل سیاسی بودنش رو کسی قبول داشت.

یعنی همون کسی که مثل احمدی نژاد به عارف بگم بگم گفت ولی با شکلی بدتر... چون احمدی نژاد رقیب رو مورد هجمه قرار داد ولی این واجد شرایط صلاحیت نظام رو به کشتن مخالفین متهم کرد... (105126)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۴:۰۳
کی؟ کجا؟ کی؟؟؟ (105153)
بچه تنگستان
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۳:۴۴
همانطور که آقای علوی وزیر پیشنهادی وزارت اطلاعات گفت ساختار شورای نگهبان باید اصلاح شود چون استقلال ندارد (105133)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۴:۳۱
سی و اندی سال پیش صلاحیت حضور امثال کدخدایی و... رو هاشمی برای حضور در نظام تایید کردند حالا اینها باید برای هاشمی احراز صلاحیت کنند! تو رو خدا آقای کدخدایی خجالتتون نمیشه این حرفا رو میزنید؟ شما فکر مکنیدحداقل 90 درصد مردم پس از اینکارتون چی فکر میکنند؟ تاریخ قطعا شما را رد صلاحیت خواهد کرد (105167)
ی
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۴:۳۶
چه قد فاصله است بین نظر مردم وشورای نگهبان (105173)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۴:۵۷
جلیلی با صداقت وبدون دروغ وعوامفریبی نمونه یک انسان مومن است.به زودی منافقین دروغگو دستشان رو میشود.فعلا خانه سالمندان را به عنوان کابینه تحویل بگیرید تا بعد .موزه مومیائی های زیرخاکی عرق شرم بر چهره تان ننشانده ؟؟؟؟ (105197)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۲۰:۳۹
انگار بیانینه بعد از راهپیمایی خود جوش!رو خوندی (105429)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۲۰:۵۰
مومن بودن آقای دکتر از هجمه ها و بگم بگم های احمدی نژادی ایشان کاملا معلومه دوست عزیز متهم کردن نظام به کشتار مردم و هواداران مودب و مومنشان در حلقه پرتو نشان از ادبیات سیاسی فاجعه آمیز این اقلیت محدود در 8سال گذشته است ضمنا میراث کابینه جوان احمدی نژاد چه بود تورم 75درصدی فقر شدید در ایرا انزوای کامل بین المللی توقف کامل صنایع بیکاری بی سابقه و ـ ـ ـ بازم بگم (105430)
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۲۱:۳۰
به نظر من باید در غیر از ماه رمضان این مطالب را می گفت که روزه اش ....البته اگز.... (105444)
فرشید
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۲۲:۵۷
شما افراطی ها نمی خواهید ادب گفتار یاد بگیرید؟ فراموش نکنید جواب کلوخ انداز سنگ است ولی ملت ایران بسیار با معرفت و صبورند (105475)
حسن
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۵:۰۵
وقتی وزیر اطلاعاتی که بارها و بارها علیه آقای هاشمی صحبت کرده و ایشان را راس فتنه دانسته چطور میشود نظراتش در جلسه شورای نگهبان جهت دار نباشد؟ آن روز که هاشمی گفت مقام امنیتی رفت جلسه شورای نگهبان و حاصل حضور ایشان رد صلاحیت هاشمی شد همین آقای کدخدایی تکذیب کرد!!!! واقعا" امنای مردم با مردم چه ها که نمیکنند!!! (105205)
جعفر
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۵:۱۷
اینو بگیر و تا آخرشو و بخون. (105209)
zahra
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۹:۱۷
به نظر من فاجعه است که فردی مثل آقای جلیلی، که اساسا رجل سیاسی نیست و با سیاستمداری و سیاست ورزی بیگانه است در شورای نگهبان بالاترین رای را داشته باشد. (105357)
مدیشکا
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۱۹:۵۷
خوشحالم کع دیگه شما رو به عنوان سخنگوی شورای نگهبان نمی بینیم :) (105393)
ایوب
۱۳۹۲/۰۵/۱۵ ۲۱:۱۷
وظیفه شورای نگهبان، نگهبانی از رای و نظر مردم است، نظارت است نه دخالت. (105439)