به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۰۲:۲۷
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۰۸ ساعت ۱۲:۲۳
کد مطلب : ۱۴۴۰۱۸
بررسی تبعات تصمیم حذف مدارس تیزهوشان

مقابله با تجاری شدن تحصیل؟

روزنامه بهار: ماه پیش بود که خبرهایی مبنی بر حذف آزمون ورودی پایه هفتم تیزهوشان  منتشر شد. این خبر در گفت‌وگو با معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش مطرح شده بود و طی آن حکیم زاده گفته بود: «آزمون تیزهوشان و نمونه دولتی در پایه هفتم اثرات مخربی روی دوره ابتدایی داشت و یکی از مطالبات جدی خانواده‌ها حذف این آزمون‌ها بود.» نا گفته نماند که این تصمیم اقدام مهمی در راستای ممانعت از اقدامات سودجویان و ورود موسسات کنکور به مدارس به ویژه مدارس پایه ابتدایی و حـــــــذف استرس از دانش‌آموزان است اما نمی‌توان این موضوع را انکار کرد که اعلام این تصمیم به یکباره و ناگهانی موجب واکنش منـــفی بخشی از دانش‌آموزان شد و حواشی مربوط به این واکنش‌ها هنوز هم در فضــای مجازی در جریان است.
***
دفاع تمام قد آموزش پرورش از حذف
مدارس تیزهوشان
از سال‌ها قبل نظام آموزشی اینگونه برنامه ریزی شده بود که دانش‌آموزان برای ورود به پایه هفتم مدارس استعدادهای درخشان، نمونه دولتی و خاص و برخی مدارس ویژه غیردولتی باید از آزمون عبور مي‌کردند، آزمونی که اکنون تصمیم به حذف آن گرفته شده است. انتقادها درباره فعالیت مدارس استعدادهای درخشان و جداسازی دانش‌آموزان در محافل مختلف همچنان ادامه دارد و مسئولان وزارت آموزش و پرورش همواره از این مسئله ابراز نارضایتی کرده و عملکرد این مدارس را مغایر با اهداف نظام آموزشی و سند تحول بنیادین مي‌دانند. در چند ماه اخیر در اکثر سخنرانی‌هاي وزیر آموزش و پرورش شاهد تاکید او بر موضوع آسیب‌های زیان بار تربیتی ناشی از ورود کنکور به دوره ابتدایی هستیم. سر انجام همین موضوع نیز سبب شد تا او اواسط ماه گذشته از تصمیم شورای عالی آموزش و پرورش برای حذف آزمون‌هاي ورودی مدارس خاص در پایه هفتم خبر بدهد. او اعلام کرد که این مصوبه از هم اکنون قابل اجراست و به این ترتیب دیگر آزمونی برای مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و مدارس خاص برگزار نخواهد شد و زمان ورود به مدارس سمپاد دوره دوم متوسطه خواهد بود.رضوان حکیم زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش نیز در این باره گفته بود: با توجه به مفاد سند تحول بنیادین و اهدافی که برای دوره ابتدایی مبنی بر محور بودن جریان تربیت در کلیه فعالیت‌های آموزش و پرورش مشخص شده، در شورای عالی آموزش و پرورش تصمیم گرفته شد در دوره ابتدایی مجالی را فراهم کنیم که این جریان مهم تحت الشعاع هیچ امر دیگری قرار نگیرد. او همچنین با تاکید براین موضوع که نباید سرنوشت 7.5 میلیون دانش‌آموز دوره ابتدایی تحت‌الشعاع قرار بگیرد گفت: ما نباید به سمت مباحث انحرافی برویم قطعا عده‌ای که سود خود را در این آزمون‌ها و موسسات می‌دیدند اکنون از این تصمیم ناراحت و آشفته‌ هستند.

در آزمون ورودی مدارس تیزهوشان از هر 17،16 نفر یک نفر پذیرفته می‌شود، چرا به آن دانش‌آموزانی که مهر بی‌کفایتی به پیشانی شان می‌خورد توجهی نمی‌شود؟ نباید انسان‌ها را این‌گونه ارزش گذاری کرد. وی درباره احتمال فربه شدن مدارس غیردولتی خاص و بروز سوءاستفاده‌هایی در این مدارس نیز گفت: برگزاری هر نوع آزمون در دوره ابتدایی مدارس غیردولتی ممنوع است. به هر حال این چالش و نگرانی وجود دارد اما به هیچ وجه با اتفاقاتی که تا کنون درباره آزمون مدارس سمپاد رخ می‌داد قابل مقایسه نیست. سازمان مدارس غیردولتی سامانه ای ایجاد کرده و بر شهریه‌ها نظارت دارد. بر این اساس هرگونه افزایش شهریه در مدارس غیردولتی ممنوع است و به شدت با آن برخورد می‌شود. در روزهای اخیر ابهاماتی درباره محروم شدن دانش‌آموزان نخبه در مناطق کم برخوردار از تحصیل رایگان و حضور در مدارس سمپاد وجود داشت، این در حالی است که مدارس سمپاد نیز دارای شهریه بوده و رایگان نیستند. علاوه بر این باید اغلب خانواده‌های متمکن و برخوردار برای شرکت در کلاس‌هاي کنکوری فرزندشان هزینه می‌کردند.
حمایت مجلس از حذف مدارس تیزهوشان
مسعود پزشکیان، نایب رئیس مجلس شورای اسلامی، درباره حذف آزمون ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی گفت: امروز روند آموزش در دنیا تغییر کرده و جداسازی دانش‌آموزان از نظر علمی مردود شناخته شده است.ما باید با همفکری و همراهی هم محیط آموزشی کشور را دگرگون کنیم و قطعا شاداب‌سازی فضای مدارس و برخورداری برابر دانش‌آموزان از آموزش سبب موفقیت بیشتر سیستم آموزشی کشور خواهد شد.در این راستا بنده به عنوان نماینده مردم از این مصوبه اخیر شورای عالی آموزش و پرورش و اقدام جدی اخیر وزیر آموزش و پرورش قاطعانه حمایت مي‌کنم و معتقدم جداسازی دانش‌آموزان به نفع تعلیم و تربیت نیست و تمامی دانش‌آموزان باید از آموزش‌هاي برابر برخوردار شوند. او با اشاره برخی فضاسازی مخالفان که اکثر از موسسات آموزشی مي‌باشند، گفت: این‌ها به فکر دانش‌آموزان و تعلیم و تربیت کشور نیستند و تنها به فکر پر کردن جیب خود به هر طریق ممکن هستند.فاطمه سعیدی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی نیز در این‌باره گفت: در حال حاضر و با گذشت زمان همه ما متوجه این شده ایم که بچه‌هاي ما به هوش بالایی رسیده‌اند. شاید 30 سال قبل که ما تاکید بر مدارس سمپاد و نمونه دولتی داشتیم به این دلیل بود که باید تعدادی از بچه‌هاي ما مورد توجه بیشتری قرار گیرند که متاسفانه تعداد زیادی از همین افراد در حال حاضر در خارج از کشور هستند. ما به جای اینکه مدارس مان را تفکیک کنیم به جای اینکه بچه هایمان را غربال کنیم و مدام در گوش فرزندانمان بخوانیم که تو باید به مدرسه تیزهوشان بروی و با بقیه بچه‌هاي که در مدارس دولتی درس مي‌خوانند متفاوت باشی باید به سمتی برویم که دیگر بچه‌ها احساس تفاوت نکنند و این غربال گری را حذف کنیم.
وی با بیان اینکه اقدام وزارت آموزش پرورش برای برداشتن این آزمون‌ها کار خوب و شایسته‌ای است گفت: این آزمون‌ها نه تنها باعث استرس و فشار بر خانواده‌ها و دانش‌آموزان مي‌شد بلکه باعث ایجاد تجارت در جامعه شده بود. تجارت استفاده از دانش‌آموزان برای این آزمون‌ها تجارت بالایی بود و درآمد زایی بالایی داشت. خانواده‌ها از سال اول دبستان مدام به بچه‌ها مي‌گویند که باید در کلاس‌هاي فوق برنامه و آزمون‌هاي مختلف شرکت کنی و مدام تست بزنی که همین کار باعث ایجاد استرس و فشار در بچه‌ها مي‌شود و با این کار شادابی و کودکی را از بچه هایمان مي‌گیریم که جیب عده ای را پر کنیم. من به عنوان کسی که 36 سال در آموزش و پرورش کار کرده ام، 36 سال با بچه‌ها سروکار داشتم و بچه خودم فارغ التحصیل سمپاد است باید اعلام کنم که حذف این آزمون‌ها بهترین اقدامی بود که در جهت حمایت از دانش‌آموزان و خانواده‌ها مي‌توانستیم انجام دهیم. با این اقدام مدارس غیردولتی، نمونه دولتی و سمپاد حذف مي‌شوند. حذف این مدارس ضرورت جامعه است چراکه ما باید به سمت تقویت و تجهیز بهتر مدارس دولتی برویم. سطح هوش بچه‌هاي ما بالاست و آمارها نیز این ادعا را ثابت مي‌کند پس دیگر نیازی به این غربالگری‌ها نیست. این غربالگری‌ها و جداسازی‌ها بدترین ضربه‌ها را به نظام آموزشی و تربیتی ما مي‌زند. در مدارس سمپاد گاهی اوقات آموزش‌ها به صورت رسمی و طبق بخشنامه‌هاي وزارتخانه انجام نمی شد و همین موضوع به نظام آموزشی و تربیتی ما ضربه زیادی مي‌زند.

اعتراض به حذف آزمون مدارس تیزهوشان
با وجود دفاع تمام قد وزارت آموزش و پرورش از تصمیم به حذف آزمون مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و غیردولتی و حمایت شماری از فرهیختگان کشور از این اقدام، اما فضای آموزشی کشور شاهد نظرات مختلف کارشناسان درباره محاسن و معایب این تصمیم بود. از جمله نگرانی‌های مطرح شده در بحث حذف مدارس سمپاد علاوه بر راهی شدن دانش‌آموزان تیزهوش به سمت مدارس غیردولتی، می‌توان به اعلام دیرهنگام این مصوبه اشاره کرد به این معنا که خانواده‌‌هایی که قرار بود فرزندانشان در آزمون پایه هفتم مدارس سمپاد شرکت کنند نسبت به تاخیر در اعلام این مصوبه معترض و معتقدند این مسئله باعث به هم‌خوردن تمام برنامه‌ریزی‌ها آن‌ها شده و تلاش فرزندانشان هدر رفته است.بسیاری از خانواده‌ها که فرزندان خود را برای ورود به این مدارس آماده کرده بودند و همچنین افرادی که در سال‌هاي قبل دانش‌آموز این مدارس بودند نسبت به تصمیم مذکور واکنش نشان داده و خواستار لغو آن شدند و حتی سعی کردند اعتراض خود را با تجمع جلوی ساختمان وزارت آموزش و پرورش و مجلس شورای اسلامی به گوش مسئولان برسانند.در این میان عده ای نیز با راه اندازی کمپینی خواستار تجدیدنظر درباره مصوبه شورای عالی آموزش و پرورش شده و از رئیس‌جمهوری تقاضا داشتند تا این مصوبه را تائید نکند.
این اعتراضات صرفا به خانواده‌ها محدود نشد و 160 نماینده مجلس شورای اسلامی نیز در نامه ای به رئیس جمهوری درباره انحلال مدارس استعدادهای درخشان و نمونه دولتی اعتراض کردند. البته وزیر آموزش و پرورش در واکنش به اعتراض نمایندگان مجلس اعلام کرد که در جلسه ای توضیحات لازم درباره تصمیم شورای عالی این وزارتخانه را به اطلاع نمایندگان مي‌رساند و چه بسا آنان با شنیدن جزئیات این تصمیم، قانع شوند. به نظر مي‌رسد اکنون که وزارت آموزش و پرورش پای در میدان کاهش تنوع مدارس گذاشته و اولین گام را با حذف آزمون مدارس تیزهوشان، نمونه دولتی و غیردولتی برداشته است باید ساز و کارهایی تعریف کند تا این اقدامات ضمن تحقق اهداف مدنظر سند تحول بنیادین، به نظام آموزشی لطمه وارد نکند چرا که تغییر رویه‌ای که سال‌ها خانواده‌ها و دانش‌آموزان با آن خو گرفته و خود را از مدت‌ها قبل برای ورود به این مدارس آماده مي‌کردند، اندکی دشوار است.