به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۵:۰۵
 
۶
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ساعت ۱۰:۲۶
کد مطلب : ۱۴۴۰۳
ماجرای شگفت‌انگيز سرنگهای غیراستاندارد

بازي، بازي اما با جان مردم هم اينگونه بازي؟

گروه جامعه: مدیر کل نظارت بر اجرای استاندارد فلزی و انرژی سازمان ملی استاندارد امروز طی مصاحبه ای ضمن هشدار در خصوص واردات سرنگهای غیر استاندارد چینی گفت: «تمام سرنگ‌های که از کشور چین وارد شده‌اند فاقد استاندارد بوده و باید سریعا از مراکز عرضه جمع آوری شوند». این مسئول در ادامه مصاحبه خود طی اظهارات شگفت انگیزی افزود: " سرنگ دارای استاندارد اجباریست اما طی دستور العملی نظارت بر آن به سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت سپرده شده است".
بازي، بازي اما با جان مردم هم اينگونه بازي؟
این مصاحبه در حالی رسانه‌ای گردید که طبق قانون مصوب مجلس در سال ۱۳۷۱مسئولیت استاندارد سازی صنایع تولیدی و وارداتی بر عهده سازمان ملی استاندارد نهاده شده و کلیه گمرکهای کشور در مبادی ورودی کالا موظفند ضمن نمونه برداری از اقلام اجباری نظیر سرنگ؛ آن را به آزمایشگاههای سازمان ملی استاندارد ارسال کرده و در صورت اخذ نتیجه آزمون مثبت؛ نسبت به اجازه ورود و ترخیص اقدام نمایند. حال با توجه به اظهارات این مسئول اولین پرسش این است که اگر این سرنگها وارداتی بوده و بصورت قانونی وارد کشور گردیده؛ کدام آزمایشگاه مبادرت به تایید آنها نموده است؟ پرسش دوم آن است که کدام "دستور العمل" بالاتر از قانون مصوب مجلس شورای اسلامی بوده که می تواند فرآیند نظارت را از سازمان ملی استاندارد سلب و به نهاد دیگری واگذار نماید؟

تا کی قرار است فرآیند موازی کاری بین وزارت بهداشت و سازمان استاندارد منجر به تضییع حقوق شهروندان و اتفاقات خدای نکرده ناگوار برای جان مردم گردد. سالهاست که در صنایع؛ کشاورزی ؛ بهداشتی و دارویی این مملکت دو ارگان بسیار مهم دارای عملکرد موازی بوده و هنوز هیچ دولتی نتوانسته به اختلاف بین این دو ارگان پایان دهد. ماه گذشته در داستان کرم حلزون با صراحت از زبان ریاست محترم سازمان استاندارد شنیدیم که نهاد مذکور در این ماجرا کنار کشیده است و این ماه مشاهده می کنیم که سرنگهای آلوده در مراکز بهداشتی و بیمارستانی کشورمان بیداد می‌کند.

مدتهاست که به دلیل موازی کاری این دو ارگان؛ اگر فردی برای مثال بخواهد که مبادرت به تاسیس یک کارخانه کمپوت نماید؛ باید به این دو نهاد محترم مراجعه نموده و برای محصول خود از هر دو ارگان مجوز بگیرد . جالب اینجاست که آزمونهای غذایی و میکروبی بسیاری از محصولات ذکر شده در هر دو نهاد بر اساس یک استاندارد ملی انجام می‌گردد و هر دو ارگان دارای آزمایشگاههای کنترل کیفیت جداگانه بوده و ضمن آزمونهای یکسان؛ بارها مشاهده شده که یک اداره نتایج آزمون تایید شده صادر نموده و اداره دیگر نتیجه آزمون مردودی!

شاهد کامل این مثال، اتفاقات سال ۱۳۸۹ بین سازمان استاندارد تهران و وزارت بهداشت در خصوص برنجهای وارداتی بوده که استاندارد تهران آن برنجها را به دلیل داشتن سم ارسنیک مردود و وزارت بهداشت آن را تایید نموده و آخر سر هم مصرف کنندگان نفهمیدند که کدام ارگان واقعیت را به جامعه گفته است؟

اتفاقات چند سال اخیر بین این دو نهاد، نظیر قضایای برنجهای آلوده ؛ کرم حلزون و سرنگهای غیر استاندارد در امروز ؛نشان داده که دولتمردان جدید باید هرچه سریعتر به موازی کاری بین این دو نهاد خاتمه داده و یا با ادغام این دو در یکدیگر از رفتن دود بیشتر به چشم سلامت جامعه خودداری نمایند.

سید غلامرضا بنی احمد

۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۰:۳۱
جالبه كه توي همه اين موارد استاندارد رد كرده ، بهداشت تاييد، ... وزارت بهداشت كه يعني بايد حافظ سلامت مردم باشد !!! باز هم دم استاندارد گرم، (105603)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۵:۰۳
برنج های آلوده که از سوی برخی گروه های قدرت وارد کشور می شد از طرف استاندارد رد شد ولی متاسفانه بهداشت تأیید کرد و آثار زیانبار آن را در چند سال آینده خواهیم دید. اینها چطور جواب خدا را خواهند داد!!!!؟ (105744)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۴۰
اینم ادامه کرم حلزون ودر آمد میلیاردی آن برای افراد خاص است (105862)
گوگول
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۰:۵۱
بیچاره مردم ایران! که باید تاوان اشتباهات و خودخواهی های رؤسای خود را بپردازند!
سؤال مهم:آیا آقازاده ها هم از این سرنگ ها استفاده می کنند؟ یا این ها فقط مخصوص ما است؟ (105607)
تورح
Latvia
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۱۴
توی این کشور به سری سرطانشون رو با آسپرین در مان میکتتد یه سری هم واسه سرما خوردگی میرن اروپا درمان (105825)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۳۶
آقازاده ها که برای درمان میروند انگلیس! فقط هم انگلیس جای دیگه هم نه! (105854)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۴۱
آقا جان! وقتی مسئولین به خاطر مردم هم که شده از بعضی خواسته های خود کوتاه نمی آیند و تحریم را قبول میکنند باید هم وسایل پزشکی بنجل چینی وارد کنیم! چون هیچ کشوری اجازه ندارد با ایران تحریم شده داد و ستد کند. (105864)
ایرانداد
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۸:۲۹
آقازاده ها میروند انگلیس! میخوان مردم از امکانات فوق پیشرفته داخل استفاده کنند و مردم داروهای بنجل ملل خارجه را مصرف نکنند و خودشان پیشمرگ مردم شوند. (105952)
ماهر
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۰:۵۲
ما با اینهمه ادعا از تولید دارو که عاجزیم و بدتر از آن اینکه از تولید سرنگ هم عاجزیم و باید محتاج پس مانده های کشوری چون چین باشیم !!! آخه چرا به اینجا رسیدیم ؟چرا اینقدر به خودمان دروغ گفتیم ؟ (105608)
اصلاح طلب بافقی لردی
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۱:۳۱
در دولت احمدی نژاد جان-آبرو-عزت ملت بی قدر بود (105618)
mohammad
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۲:۱۶
جایی که اعدام هیچ گونه معترضی در تمام دنیا نداره این مورده پس هر چه سریعتر اقدام کنید تا درسی باشه برای بقیه بی وجدانها (105639)
mohammad
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۲:۱۷
اعدام هر کسی که در این کار دست داشته کوچکترین کاریه که میشه انجام داد (105641)
بندرگناوه
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۵:۲۴
اعدام راه حل نيست و نبوده تا كنون (105770)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۳:۵۹
موازی کاری بین وزارت بهداشت و سازمان استاندارد تا کی (105702)
حسين تبريزي
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۱۰
موازي كاري نيست ديدن از كانال استاندارد نميتونن وارد كنند ، قانون عوض كردن از طريق وزارت زيردستشان كه حرف شنوتر بوده وارد كردن .
مافيا كه مال فقط فيلم نيست . (105816)
محسن
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۴:۲۱
و جالب اینجاست که در چند مصوبه هیئت دولت و از جمله بخشنامه شماره 117768 مورخ 14/06/1391 رییس جمهور، به طور شفاف تمامی وظایف مربوط به نظارت بر اجرای استانداردهای اجباری به سازمان ملی استاندارد واگذار شده است ولی تا کنون وزارت بهداشت که عضوی از دولیت است از آن تمکین نمی کند!!!!!!!!!! (105712)
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۲۵
هنوز هم یه مشت .....؟ دنبال نالایق ها هستند اسمش رو گذاشتن جوان گرائی (105845)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۱۶:۵۴
به همت اقايون مسئول و انقلابي داريم بر ميگرديم به دوران قبل از انقلاب كه توي روستاها يك سرنگ رو 60 بار ميجوشوندن به 60 نفر ميزدنند..... (105872)
afsaneh
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۲/۰۵/۱۶ ۲۲:۴۸
قديمها سال 54 تو يروستاها يك سرنگو 60 بار ميجوشوندن به 60 نفر تزريقات انجام ميدادند الان داريم به همت و اراده قوي دولتمردان بر ميگرديم به همون دوران....ولي حاضرم قسم بخورم جنس اون سرنگها خيلي بهتر و استانداردتر از الان بود (106085)