به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۰ ساعت ۰۹:۱۱
کد مطلب : ۱۴۴۱۴۴
افزایش قیمت کمتر از ۱۰ درصد

حال و هوای بازار مسکن در ۱۱ماهه امسال

گروه اقتصادی: وزارت راه و شهرسازی، جزئیات تغییر تعداد معاملات و میانگین قیمت بازار مسکن در ۱۱ ماه نخست امسال را اعلام کرد که بر این اساس، معاملات مطابق روال هر سال افزایش یافته است.
حال و هوای بازار مسکن در ۱۱ماهه امسال
به گزارش مهر، دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی، گزارشی از جزئیات وضعیت بازار مسکن در ۱۱ ماهه سال جاری به صورت ماه به ماه و مقایسه آن به ماه سال قبل (۹۵) را اعلام کرد.بر اساس این گزارش، حجم خرید و فروش مسکن در هر یک از ماه های ۱۱ ماهه امسال، نسبت به ماه قبل از خود نشان می دهد حجم خرید و فروش مسکن تا آذر ماه امسال به جز مرداد ماه که همواره به صورت سنتی شاهد افزایش معاملات مسکن در این ماه هستیم، رشد خاصی نداشته است.همچنین در مردادماه تعداد معاملات مسکن به ۱۸ هزار و ۳۰۱ فقره رسید که نسبت به ماه قبل از آن (تیر ۹۶) رشد ۲۳ درصدی دارد و نسبت به مدت مشابه سال قبل از آن (مرداد ۹۵) حدود ۶ درصد رشد داشته است. تحلیل این آمار نشان می دهد که مرداد ماه سال گذشته نیز دقیق چنین وضعی داشته و نسبت به ماه های قبل و بعد خود با انجام ۱۷ هزار و ۲۷۸ فقره معامله، رکوردزنی کرده است.
تحلیل این آمار نشان می دهد باید منتظر افزایش تعداد معاملات مسکن در مرداد ماه ۹۷ باشیم؛ به خصوص اینکه این وضعیت تأیید می کند که نمی توان افزایش معاملات در مرداد ماه امسال را آغاز دوره رونق دانست؛بلکه دوره رونق به مجموعه ای از ماه های متوالی دارای رشد معاملات گفته می شود.

از دیگر ویژگی های این گزارش، بالا بودن تعداد معاملات مسکن در همه ماه های سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن به جز سه ماه فروردین، خرداد و تیرماه است؛ اما در مقایسه با تعداد معاملات مسکن در هر ماه از سال جاری نسبت به ماه قبل از خود در هشت ماه نخست امسال که جزء ماه های رکود مسکن به شمار می رود، از آذرماه شاهد افزایش تعداد معاملات هستیم. به خصوص که تعداد معاملات مسکن در آذرماه امسال ۵۰ درصد بیش از معاملات آذر ماه ۹۵ بیشتر است.این روند رو به رشد در دی ماه امسال نیز ادامه می یابد اما آنچه سبب نگرانی کارشناسان و اعلام هشدار در خصوص احتمال بازگشت رکود مجدد به بازار مسکن شده، کاهش حجم خرید و فروش مسکن در بهمن ماه امسال نسبت به دی ماه به میزان ۳ درصد است. این در حالی است که تعداد معاملات در این ماه نسبت به ماه مشابه سال قبل از آن (بهمن ۹۵) رشد حدود ۱۷ درصدی دارد.کارشناسان بازار مسکن علت این اتفاق و عدم ادامه روند رو به رشد حجم معاملات مسکن را افزایش ۵ درصدی قیمت مسکن در بهمن ماه نسبت به دی ماه می دانند که در مقایسه با بهمن ماه سال گذشته ۲۰ درصد افزایش قیمت نشان می دهد. در صورت تداوم افزایش قیمت ها، احتمال بازگشت مجدد رکود تورمی به بازار مسکن در ماه های پیش رو خواهیم بود.

از سوی دیگر، مقایسه افزایش قیمت مسکن در سه ماه رونق آذر، دی و بهمن امسال نسبت به ماه های مشابه سال گذشته حکایت از افزایش پرسرعت قیمت مسکن دارد. به گونه ای که آذرماه امسال نسبت به آذرماه ۹۵ ۱۳.۶ درصد مسکن گرانتر شده بود در دی ماه نیز مسکن ۱۵ درصد از دی ماه ۹۵ گرانتر بود و این روند در بهمن ماه امسال ۲۰ درصد رشد داشته است. به نظر می رسد با توجه به کاهش تعداد معاملات و سر شدن استقبال از خرید و فروش مسکن از ادامه این روند پُرسرعت جلوگیری کند.بر اساس اعلام دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی میزان افزایش خرید و فروش مسکن در شهر تهران در مجموع ۱۱ ماه، رشد حدودا ۱۳ درصدی داشته و افزایش قیمت مسکن نیز رشد ۹.۴ درصدی را نسبت به ۱۱ ماه سال گذشته نشان می دهد.
وزارت راه و شهرسازی میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در تهران در بهمن ماه امسال را ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان اعلام کرد. این رقم در فروردین امسال ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان بود. افزایش حدودا ۱۰ درصدی میانگین قیمت مسکن در اولین و یازدهمین ماه سال جاری، افزایش قیمت مسکن معادل نرخ تورم عمومی را تأیید می کند که بر اساس اعلام بانک مرکزی، این شاخص در بهمن ماه امسال کمی بیش از ۱۰ درصد بود. 

برچسب ها: بازار مسکن مسکن