به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۰۹:۰۰
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۱ ساعت ۱۵:۳۲
کد مطلب : ۱۴۴۲۷۱
مطهری: بسیاری از اعضای خبرگان موافق رفع حصرند

بی‌جهت بر اقوام و مذاهب سخت‌گیری می‌کنیم

گروه سیاسی: نائب رییس مجلس شورای اسلامی با انتقاد از سخنان اخیر رییس‌جمهور در مورد علوم دینی و اسلامی گفت:‌در هر دوره‌ای وقتی روسای جمهور در زمینه اجرایی تحت فشار قرار می‌گیرند، گریزی به صحرای کربلا می‌زنند. ورود رئیس جمهوری به این مسائل صحیح نیست. او مدیر اجرایی است و باید کار خود را انجام دهد.
بی‌جهت بر اقوام و مذاهب سخت‌گیری می‌کنیم
علی مطهری در شانزدهمین کنگره سراسری حزب مردم سالاری به اتفاقات اخیر در محله پاسداران اشاره کرد و با بیان این که عد‌ه‌ای خیابان را می‌بندند و ما با آنها مذاکره می‌کنیم و این خیلی جالب نیست و نباید نسبت به این افراد رافت نشان داد گفت: با روش غیرمقتدرانه نمی‌توان در مقابل کسانی که نظام عمومی را برهم زدند، رافت نشان داده و مذاکره کرد تا این‌ها این قدر فرصت کنند که دست به چنین کارهایی بزنند.

نائب رییس مجلس ادامه داد: بسیاری در مسائلی که ارتباطی به آنها ندارد وارد می‌شوند و اظهار نظر می‌کنند. این که ما علم دینی داریم و نداریم و علوم اسلامی داریم و یا نداریم، بحث تخصصی و قابل بحث است. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: شهید مطهری هم این مسائل را مطرح کرده است اما این که رئیس‌جمهور به عنوان بالاترین مقام اجرایی کشور این مسائل را مطرح کند که علم دینی داریم یا نداریم و این که علم دنبال فیزیک و شیمی اسلامی است، درست نیست. وی خاطر نشان کرد: در حال حاضر کسی دنبال این مباحث نیست و اگر بحثی هم هست، بحث علوم اسلامی است که به آن جواب داده شده است.

مطهری تاکید کرد: ورود رئیس جمهوری به این مسائل صحیح نیست. او مدیر اجرایی است و باید کار خود را انجام دهد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان اینکه کار رییس‌جمهور صحیح نبود، گفت: در هر دوره‌ای این نقص‌ها را می‌بینیم که وقتی در زمینه اجرایی تحت فشار قرار می‌گیرند، گریزی به صحرای کربلا می‌زنند. در دوره اصلاحات و دولت های نهم و دهم و نیز این دوره، ورود به این مسائل را می‌بینیم. این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به این که شهید مطهری اصرار داشت که روسای جمهور، روحانی نباشند و پست‌های اجرایی مگر در صورت ضرورت دست روحانیان نباشد، گفت: رئیس قوه قضائیه هم در همه چیز وارد می‌شود. هر کسی باید کار خود را بیان کند و گزارش از کار خود بدهد و پاسخ سوالات مردم را بدهد و این نقصی است که باید اصلاح کنیم.

امکان بازگشت دوباره تحریم‌ها وجود دارد
وی ادامه داد: ما تحت فشار از خارج کشور هستیم و آمریکا فشار سنگینی بر ما وارد می کند. امکان خروج آمریکا از برجام و بازگشت دوباره تحریم‌ها هم وجود دارد. نائب رییس مجلس با بیان اینکه بانک‌های خارجی در اثر تحریم‌ها، همکاری درستی با ما ندارند گفت: به خاطر همین رفتارها طبعا ما از نظر اقتصادی تحت فشاریم و از نظر داخلی هم با نارضایتی ها و اعتراض هایی مواجه هستیم. نماینده مردم تهران افزود: در شرایط ویژه‌ای قرار داریم و عده‌ای می‌خواهند القا کنند که ما به بن‌بست رسیده‌ایم و هیچ راهی غیر از اینکه جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی از آرمان‌های خود دست بردارد، وجود ندارد. اما ما این تلقین را نمی‌پذیریم و معتقدیم انقلاب اسلامی و هر حرکت اجتماعی و هر نهضتی دائما نیازمند ارزیابی راه طی شده است و نیاز به اصلاح مستمر دارد و انقلاب ما هم از این قاعده مستثنی نیست. مطهری خاطر نشان کرد: این طور نیست که اگر به مشکلاتی برخوردیم، باید در آرمان‌های اولیه خود تجدید نظر کنیم بلکه ممکن است در جاهایی کاستی‌هایی در انتخاب روش‌ها وجود داشته باشد که ما باید بعضی از روش‌های خود را اصلاح کنیم. وی ادامه داد: آنچه در رسانه های بیگانه تاکید می‌شود، به بن رسیدن جمهوری اسلامی است. باید مراقب باشیم که به این موضوع دامن نزنیم بلکه باید در پی اصلاح امور باشیم.

کوچک بودن نقش بخش خصوصی، مانعی برای پیشرفت اقتصادی است
مطهری ادامه داد: ما به اصلاحات مختلفی نیاز داریم و در حوزه اقتصادی، نیازمند اصلاح ساختار اقتصاد هستیم. اقتصاد ما چهار بخش دارد؛ یکی دولت، دیگری بخش خصوصی و بخش دیگر، نظامیان و دیگری، نهادهای حکومتی. طبعا نقش بخش خصوصی ما کوچک است که این مانعی برای پیشرفت اقتصادی ما محسوب می‌شود. وی ادامه داد: اخیرا رهبر انقلاب توصیه کرده اند که نهادهای نظامی، از بنگاه های اقتصادی غیر مرتبط بیرون بیایند و وزیر دفاع هم این موضوع را اعلام کرد. این نشان می دهد که احساس اصلاح امروز وجود دارد. نائب رییس مجلس افزود: علت اینکه ما در ورود به بازار قطر و روسیه زمانی که دچار بحران شدند، موفق نبودیم، کوچک بودن بخش خصوصی است که نمی‌توانستند با کشورهایی مانند ترکیه رقابت کنند و ترکیه به سرعت بازار قطر و روسیه را تصاحب کرد. بخش خصوصی ما کوچک است و فعال نیست و رقابت به معنای واقعی در آن وجود ندارد.

هر اعتراضی را نباید به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه تلقی کرد
وی با اشاره به اصلاحات سیاسی گفت: برای اصلاحات سیاسی باید به احزاب میدان داد. احزاب، اتاق فکر برای جامعه هستند و مردم را در زمان انتخابات هدایت می‌کنند و باعث می شوند که افراد حراف و فریبکار، نتوانند مردم را فریب دهند. باید میدان را برای کار احزاب باز کرد.
مطهری با اشاره به حق اعتراض مردم اظهار داشت: باید حق اعتراض را به رسمیت بشناسیم؛ خوشبختانه در اتفاق های اخیر در توسعه سیاسی یک گام به جلو برداشتیم و همه قبول داشتند که باید حق اعتراض را به رسمیت شناخت و هر اعتراضی را نباید به معنی براندازی و مخالفت با ولایت فقیه تلقی کرد.
وی اضافه کرد: در سال ۸۸ این فضا نبود. اساسا معترضین را به دلیل اعتراض محکوم می کردند که اصلا چرا شما اعتراض کردید. نظام می‌گوید نظام انتخابات درست بوده چرا شما اعتراض می کنید پس شما مخالفت ولایت فقیه هستید.

بی‌جهت بر اقوام و مذاهب سخت گیری می‌کنیم
مطهری تاکید کرد: ما بی‌جهت بر اقوام و مذاهب سخت گیری می‌کنیم. لازم است این گروه ها در جایی مراسمی داشته باشند که از آن ها دریغ می کنیم که این کار درستی نیست. ما به راحتی می توانیم دل‌های این ها را به سمت جمهوری اسلامی جذب کنیم. وی با اشاره به این که وحدت ملی در کنار تحکیم مهم است گفت: نوع رفتار ما باید متعادل باشد و تلاش  برای تحکیم وحدت ملی داشته باشیم و برای آن تلاش کنیم. این که فقط بگوئیم وحدت ملی وجود دارد و عده‌ای هم پای کار هستند کافی نیست. بلکه باید همه مردم را متحد کنیم، و این کار هم نیاز به مقدماتی دارد از جمله اینکه سخت‌گیری‌ها را رها کنیم. نائب رییس مجلس درباره رفع حصر نیز گفت: مساله رفع حصر را باید زودتر به پایان برسانیم. افراد در این زمینه باید فعال باشند. یکی از وظایف مجلس خبرگان رهبری ورود به این گونه مسائل است.

مطهری با اشاره به برخی از خبرهای منتشر شده در مورد رفع حصر اظهار کرد: ما با بسیاری از افراد و مقامات و اعضای خبرگان درباره رفع حصر صحبت می‌کنیم و می‌گوییم حصر باید پایان بپذیرد. بسیاری از این افراد نیز می‌گویند نظر ما همین است که این رفع حصر باید اتمام برسد و به صلاح کشور نیست ولی می‌گویند احساس می‌کنیم نظر حاکمیت بر ادامه این راه است. وی خاطرنشان کرد: مراجع تقلید، علمای بزرگ و اعضای خبرگان رهبری وظیفه دارند که صحبت کنند. نمی شود که بگویم مساله غیر قابل گفت‌وگو است این روش ها درست نیست. نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی یاد آور شد: شهید مطهری موارد قابل توجهی نظر امام (ره) را تغییر می داد و مستقیم و راحت با امام صحبت و استدلال می‌کرد و امام هم این را می پذیرفت. نمی شود در پستو چیز دیگری و در آشکار چیز دیگری گفت. باید به رفع حصر و ممنوع التصویری پایان داده شود.
مرجع : ایلنا
برچسب ها: علی مطهری رفع حصر

مهرداد احمدی ورامینی
Iran, Islamic Republic of
۱۳۹۶/۱۲/۱۱ ۱۶:۵۰
در خصوص این سخن دکتر مطهری که امکان بازگشت تحریم ها وجود دارد ، به نظرم بهتر است مساله پذیرش خواسته های جدید غرب و یا خروج از برجام و ادامه برنامه هسته ای به رفراندوم گذاشته شود بگذارید خود مردم تصمیم بگیرند چه باید کرد اینطوری مردم بسیار راحت تر عواقب کار خود را می پذیرند . (358708)