به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۳۱
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ساعت ۰۸:۲۸
کد مطلب : ۱۴۴۲۹۴

شهرتی که دیگر محتاج انتشار آلبوم نیست

گروه فرهنگ و هنر: ماکان بند و سینا شعبانخانی جوانان آلبوم اولی موسیقی پاپ در سال 96 هستند که قبل از انتشار آلبوم مشهور شدند و محسن یگانه، محمد علیزاده و حامد همایون خوانندگان مشهور این نوع موسیقی‌اند که در سال 96 نیازی به انتشار آلبوم ندیدند.
شهرتی که دیگر محتاج انتشار آلبوم نیست
در طول سال 96 که به روزهای پایانی‌اش نزدیک می‌شویم دست کم 18 آلبوم پاپ به بازار آمد که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به «جز عشق نمی‌خواهم» اثر علیرضا عصار و «یعنی درد» اثر رضا صادقی اشاره کرد که هر دو توسط موسسه آوای هنر به مدیریت محمد جلیل‌پور منتشر شد. از میان این 18 خواننده یا گروه، 10 نفر آلبوم اولی هستند و به جز آوای هنر، باقی موسسات هر کدام تولید یک آلبوم را بر عهده داشته‌اند.

آلبوم اولی‌هایی که با انتشار تک آهنگ در فضای مجازی مشهور شدند  
اتفاقات سال‌های اخیر در حوزه موسیقی پاپ نشان داده که نقطه ورود خوانندگان به بازار حرفه‌ای، دیگر انتشار اولین آلبوم نیست و این انتشار تک آهنگ در فضای مجازی است که راه را برای اجرای زنده و به بازار آمدن آلبوم هموار می‌کند. از میان 10 خواننده‌ای که در سال 96 تجربه انتشار اولین آلبوم‌شان را از سر گذراندند ماکان بند و سینا شعبانخانی قبل از به بازار آمدن آلبوم‌شان به واسطه تک آهنگ‌ها و کنسرت‌هایشان شناخته شده بودند. تک آهنگ‌های هیتِ «هر بار این دَرو» از ماکان بند و «جادوی خاص» از سینا شعبانخانی را حتی آن‌ها که از علاقه‌مندان موسیقی پاپ نیستند احتمالا در سواری و تاکسی شنیده‌اند! وجه اشتراک دیگر ماکان بند و شعبانخانی حضور هر دو در سی و سومین جشنواره بین‌المللی موسیقی فجر و برنامه «دورهمی» با اجرای مهران مدیری است. 

سال 96 و آلبوم نداده‌هایی که کنسرت‌هایشان سولد آوت شد  
در میان خوانندگان پاپی که علاقه‌مندانشان کنسرت‌هایشان را سولد ات می‌کنند و خودشان در سال 96 تمرکزشان را بر همین موضوع گذاشتند و نه انتشار آلبوم، می‌توان به محسن یگانه، محمد علیزاده و حامد همایون اشاره کرد. چهارمین آلبومی که محسن یگانه منتشر کرد «نگاه من» بود که در سال 94 توسط موسسه آوای فروهر به مدیریت محمد حاتم‌پور به بازار آمد، بعد از آن یگانه تمرکزش را بر برگزاری کنسرت گذاشت تا دی 95 که ویدئوی اجرای زنده قطعه «بهت قول می‌دم» را که در کنسرت نمایشگاه بین‌المللی تهران اجرا کرده بود در فضای مجازی منتشر کرد. او بعد از آن باز هم بر اجراهای زنده‌ای که علاقه‌مندانش سولد آوتشان می‌کنند متمرکز شد.

محمد علیزاده که اسفند 91، آلبوم «دلت با منه» را در پکیجی همراه با آلبوم «سورپرایز» توسط موسسه ایران گام به مدیریت صدرالدین حسین‌خانی روانه بازار موسیقی کرده بود، دی 95 سومین آلبوم‌اش را با عنوان «گفتم نرو» منتشر کرد. او پایان سال 95 و در ادامه سال 96 را صرف برگزاری کنسرت‌هایی کرده و می‌کند که هر بار توسط علاقه‌مندانش سولد آوت می‌شود.  
حامد همایون که اولین آلبومش دی 95 با عنوان «دوباره عشق» توسط موسسه ترانه شرقی به مدیریت محسن رجب‌پور روانه بازار شد، در طول سال 96 بر برگزاری کنسرت تمرکز کرد. هر چند رجب‌پور به تازگی اعلام کرده است که با تمام شدن سال 96، حامد همایون تا چند ماه در ایران کنسرتی نخواهد داشت چون او و گروهش می‌خواهند بر تولید آلبوم جدید تمرکز کنند.

انتشار آلبوم دیگر کارکرد ندارد؟
مشاهدات نشان می‌دهد حداقل در حوزه موسیقی پاپ، انتشار آلبوم کارکرد پیشین خود را از دست داده است و اگر به عنوان مثال در سال 85 بنیامین بهادری با انتشار آلبوم «85» و با قطعه‌ای چون «خاطره‌ها» یا همان «دنیا دیگه مثه تو نداره» به شهرت رسید، امروز دست به دست چرخیدن تک آهنگ‌ها در فضای مجازی است که همان کار را انجام می‌دهد و اگر میزان فروش آلبوم، نشان‌دهنده میزان استقبال مخاطبان بود امروز سولد آوت شدن کنسرت‌هاست که معیار شده است.
گرچه از جمله معایب انتشار تک آهنگ این است که سود مالی در پی ندارد اما این روزها به یمن امکان دانلود تمام قطعات یک آلبوم در فضای مجازی بلافاصله پس از انتشار فیزیکی آن، آلبوم‌ها در زمینه نداشتن سود مالی از تک آهنگ‌ها جا نمانده‌اند.
آن‌چه در ادامه می‌بینید جدولی است شامل اسامی آلبوم‌های پاپی که در سال 96 منتشر شدند که در ذکر نام آن‌ها ترتیبی رعایت نشده است.
 
نام آلبوم نام گروه یا خواننده شرکت منتشرکننده زمان انتشار آلبوم اولی‌ها
«دیوونه بازی» ماکان بند
خوانندگان: روهام هادیان- امیر مقاره
موسسه آوازی نو به مدیریت حسن اردستانی مرداد 96  
*
«یعنی درد» رضا صادقی موسسه آوای هنر به مدیریت محمد جلیل‌پور خرداد 96  
«من که خوشبختم» بهزاد الماسی موسسه آوای شباهنگ به مدیریت علیرضا تجویدی خرداد 96  
*
«دنیای بعد از تو» گروه سون موسسه آوای دوران به مدیریت رسول ترابی اردیبهشت 96  
«چه حال خوبیه» سامان جلیلی محمد قیامتی (تهیه‌کننده)،
شرکت هنرنمای پارسیان (توزیع‌کننده) 
تیر 96  
«یادم تو را فراموش» مازیار فلاحی موسسه آوای فروهر به مدیریت محمد حاتم‌پور شهریور 96  
«جز عشق نمی خواهم» علیرضا عصار موسسه آوای هنر به مدیریت محمد جلیل‌پور آذر 96  
«فقط آرزو کن» علیرضا قمیشی هنر اول پردیسان پاسارگاد هفتم آذر 96  
«به قول خودت» جاوید نصیری موسسه نت هشتم به مدیریت محمد بکرانی بهمن 96  
*
«باور» سعید پاشا موسسه ایلیا تیر 96  
«جادوی خاص» سینا شعبانخانی موسسه پیام به مدیریت شاهین ترابی اسفند 96  
*
«هوادار» شهرام میرجلالی شرکت طنین آهنگ پارس
به تهیه‌کنندگی علیشاده صمدی
خرداد 96  
*
«تو آزادی» معین سجادی   فروردین 96  
*
«عشق یک طرفه» مهران جعفری موسسه طنین هنر باربد اردیبهشت 96  
*
«دریا به دریا» محمد خلج موسسه ندای چنگ به مدیریت سعید بنازاده اردیبهشت 96  
*
«و اینک عشق» بابک رادمنش/ سامی یوسف موسسه صدای هنر بهمن 96  
«من و بارون» بهروز نجاتی حمزه صحرایی دی 96  
*
«سرگیجه» محمد یعقوبی موسسه آوای دوران پرتیکان آذر 96  
*
 
مرجع : خبرآنلاین