به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۱:۰۰
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ساعت ۰۸:۳۲
کد مطلب : ۱۴۴۲۹۷

سازمان‌ملل خواستار ارجاع پرونده سوریه به لاهه شد

گروه بين‌الملل: شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد درباره وضعیت غوطه شرقی شهر دمشق تشکیل جلسه داد و خواستار ارجاع پرونده سوریه به دیوان بین‌المللی کیفری شد.
سازمان‌ملل خواستار ارجاع پرونده سوریه به لاهه شد
به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از شبکه العربیه، شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد عصر روز جمعه در خصوص اوضاع در سوریه تشکیل جلسه داد و اعلام کرد که عاملان جنایت‌های جنگی در سوریه را مشخص کرده و به زودی آن‌ها را به دادگاه‌های بین‌المللی ارجاع خواهد داد. «زید رعد زید الحسین»، کمیسر عالی حقوق بشر این سازمان همچنین مدعی شد که «آنچه در غوطه شرقی و سایر مناطق سوریه شاهد آن هستیم، می‌تواند جنایت جنگی و علیه انسانیت باشد». وي، دولت سوریه را به ارتکاب جنایات جنگی متهم کرد و گفت که پرونده سوریه باید به لاهه ارجاع شود. نماینده قطر در این شورا نیز با اشاره به قطعنامه شورای امنیت (2401) که خواستار اجرای آتش بس سراسری در سوریه شده، مدعی شد که این قطعنامه روزنه امیدی برای مردم این کشور گشود ولی «رژیم سوریه» به بمباران مناطق ادامه می‌دهد. وی تنها راه خروج از آنچه در سوریه اتفاق می‌افتد را دست یابی به «راه حل سیاسی» دانست.

نماینده انگلیس در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز بدون آنکه به کارشکنی‌ گروه‌های مسلح و تروریستی حاضر در غوطه که از غیر نظامیان به عنوان سپر انسانی استفاده می‌کنند اشاره‌ای داشته باشد، مدعی شد که دولت سوریه «به صورت کور» در حال بمباران پناهگاه‌ها است. نماینده برزیل در این شورا نیز خواستار اجرای کامل قطعنامه اخیر شورای امنیت در سوریه شد تا از این طریق به افراد محاصره شده و بیماران دسترسی حاصل شود. شنبه این هفته شورای امنیت برای بررسی طرح مشترک سوئد و کویت تشکیل جلسه داد و اعضای این شورا به اجماع خواستار برقراری آتش بس 30 روه در سرتاسر سوریه از جمله غوطه شد. نماینده مصر در این جلسه، از اقدامات تروریست‌ها در غوطه انتقاد کرد و گفت که تروریست‌های داعش و جبهه النصره در برابر تلاش‌ها برای دست یابی به راه حل سنگ اندازی می کنند.

نماینده مکزیک در شورای حقوق بشر سازمان ملل نیز خواستار توقف ارسال سلاح به طرف‌های درگیر در سوریه شد. نماینده آمریکا، دولت سوریه را به انجام اقدامات «وحشیانه» متهم کرد و گفت که جنگنده‌های سوریه به حملاتت خود در غوطه ادامه می‌دهند. نماینده عربستان سعودی طی سخنرانی خود در شورای حقوق بشر سازمان ملل اوضاع غوطه را به اوضاع حلب تشبیه کرد و مدعی شد که سناریویی که در غوطه جاری است همان سناریویی است که سال گذشته در حلب اتفاق افتاد. نماینده عربستان همچنین دولت سوریه را به استفاده از سلاح شیمیایی علیه غیر نظامیان متهم کرد.