به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ساعت ۰۸:۴۳
کد مطلب : ۱۴۴۲۹۹
گزارشي از کنگره جهانی موبایل

بارسلون؛ قلب تپنده فنآوری گوشی همراه

بارسلون؛ قلب تپنده فنآوری گوشی همراه
گروه فناوري: کنگره جهانی موبایل MWC همایشی است که هر سال در بارسلون برگزار می‌شود. در این همایش نوآوری های تازه صنعت تلفن همراه برای ارائه در سال آینده در معرض دید علاقمندان قرار می گیرد. بزرگترین شرکت های جهانی ابزارها و فن آوری های نوین خود را در این نماشگاه عرضه می کنند.
فن آوری های جدید گوشی های هوشمند برای نخستین بار در این مکان معرفی می شود.سامسونگ نخستین نمونه ای از گوشی های گلکسی S۹ را در بارسلون به نمایش گذاشت همانطور که ال جی از این مکان برای معرفی اسمارت فون های مجهز به فن آوری AI استفاده کرد. اما این همایش بین المللی تنها به اسمارت فون ها اختصاص ندارد.

کنگره جهانی موبایل دارای هشت تم اصلی است. نوآوری، بهره برداری از فن آوری هوش مصنوعی، محتوا و رسانه ها، مصرف کننده دیجیتالی، شبکه، شرکت های جدید ارائه دهنده خدمات و چهارمین انقلاب صنعتی به عنوان تم های اصلی این همایش معرفی شدند. ماریا گابریل  کمیسر اقتصاد و جامعه دیجیتال اتحادیه اروپا در گفتگو با يورونيوز در پاسخ به اين سئوال كه با وجود بیش از هشت میلیارد شیء متصل به شبکه جهانی اینترنت که در سال ۲۰۱۷ رصد شده است چگونه می توان ایمنی این فناوری را تقویت کرد؟ گفت: «ما باید در این حوزه به جنبه های مختلف آموزشی بیشتر توجه کنیم. من سال ۲۰۱۸ کمپین سواد رسانه ای و آشنایی با الفبای فضای سایبر را در اروپا به راه انداختم. گرچه امروزه جوانان از آگاهی خوبی برخوردارند و شاید به این نوع آموزش نیاز نادشته باشند اما باید نه تنها تلاش های خود را بر روی آنها متمرکز کنیم بلکه لازم است با خانواده ها، مدیران مدارس و آموزگاران نیز در این زمینه همکاری نزدیک تری داشته باشیم. این یک چالش بزرگ است. توصیه من حفظ رویکرد «انسان محوری» در این تکنولوژی است. بله این مسئله با کمی ابهام و ریسک همراه است اما اگر به واقع رویکرد «انسان محوری» و توجه به وجه انسانی در دیجیتالیزه کردن را حفظ کنیم، موفق خواهیم شد.»

تنظیم مقررات جدید برای حفاظت از داده ها که قرار است از ماه مه به اجرا گذاشته شود یکی از موضوعات بسیار داغ کنگره جهانی موبایل بود. کمیسر امور دیجیتال اتحادیه اروپا به سوال ما درباره چگونگی رعایت توازن میان ایمنی، امنیت و حریم خصوصی اینگونه پاسخ داد: «از یک سو باید به صراحت گفت که برای ما حفاظت از داده های شخصی یک ارزش بنیادین در اتحادیه اروپاست. این مسئله معادل با امنیت شهروندانمان است. از سوی دیگر ما خواهان رویکردی فعالانه تر در برخی موضوعات از جمله محتوای غیر قانونی هستیم. می توان به وضوع تاکید کرد که در جامعه ما جایی برای تبلیغات تروریستی یا سو استفاده از کودکان وجود ندارد. باید در این زمینه کاری انجام دهیم.» اگر کنگره جهانی موبایل مکانی است برای برندهای بزرگ و پیشگامان این صنعت، پس در این میان جایگاه استارتاپ های خلاق کجا است؟ رویداد ۴YFN که همزمان با کنگره جهانی موبایل و در سالنی مجاور برگزار شد به عنوان پلتفرمی جهت عرضه ابتکارات و خلاقیت های کارآفرینان جوان، میزبان استارتاپ ها و سرمایه گذاران صنعت گوشی همراه بود. اینجا همه به یاد دارند که فیسبوک نیز فعالیت خود را ابتدا به عنوان یک استارتاپ آغاز کرد.

اشتبان رودولف، مدیر همایش ۴YFN (چهار سال بعد همین موقع) در باره یکی از ایده های موفق امسال می گوید: «یکی از ابتکارات این دوره را به شما معرفی می کنم. استارتاپ های اسپانیایی که در زمینه هوش مصنوعی فعالیت می کنند محصولی فوق العاده را عرضه کردند. آنها سعی دارند میزان صحت یک گفتار را شناسایی کنند. هربار که فردی حرف می زند این فن آوری پس از تجزیه و تحلیل الگوها و ویژگی های کلامی میزان احتمال دورغگویی او را مشخص می کند. مثلا می گوید که احتمال دارد شما ۳۰ درصد دروغ بگویید (این یعنی احتمال دورغگیی وجود دارد) یا اینکه میزان احتمالی دروغگویی شما ۷۰ درصد است (یعنی خطر دروغگویی زیاد است). آنها به اینجا آمدند و با مدیران شرکت های بیمه ای ارتباط برقرار کردند. این شرکت ها می خواهند بدانند کدامیک از مشتریانشان دروغ می گویند. آنها به صورت آزمایشی به همراه یکی از این استارتاپ ها (نمی توانم بگویم کدامیک) نمونه کاملی از این محصول را به مدت دو روز تست کردند.»
او همچنین می گوید که نسبت به پنج سال پیش، زمان آغاز به کار همایش ۴YFN ، شرکت های بزرگ استارتاپ ها را جدی تر می گیرند و خواهان همکاری بیشتر با آنها هستند.