به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۰:۲۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۲ ساعت ۱۳:۱۶
کد مطلب : ۱۴۴۳۳۷
در اعتراض به سرقت‌های عرصه موسیقی

خانواده استاد همایون خرم: لطفا سرقت نکنید

گروه فرهنگی: خانواده زنده‌یاد همایون خرم با انتشار متنی، ضمن گلایه از سرقت‌های عرصه موسیقی، از این حرکت «غیرقانونی و غیراخلاقی» انتقاد کردند.
خانواده استاد همایون خرم: لطفا سرقت نکنید
به گزارش ایلنا، رضا خرم (فرزند زنده‌یاد استاد همایون خرم، آهنگساز برجسته موسیقی ایرانی و خالق «تو ای پری کجایی») متنی را در اختیار ایلنا قرار داده که طی آن، او و خانواده‌اش به روند سرقت‌های آثار پدرش توسط برخی از اهالی موسیقی اعتراض کرده‌اند.. در این متن آمده است:

به نام خدای زیبایی‌ها
بسیار متاسفم که سرانجام ناچار به نگارش سطوری گشتم که توضیح واضحات و بدیهیات و اصول و حقوق اولیه انسانی است. ناراحتم که می‌خواهم بنویسم عزیزان " لطفا سرقت نکنید " و بیش از آن متاسفم که مخاطب بنده عده قلیلی از اهالی هنر موسیقی می‌باشند. بی‌اخلاقی در هنر!!!!!! مصداق کامل " نقض غرض ".دوستان عزیز هر اثر موسیقی سازنده و صاحب دارد، مولفی دارد که حقوق ناشی از آن متوجه ایشان و یا وارثانش هست. اگر این موسیقی آمیخته با کلام باشد دو نفر صاحب این اثر مشترک هستند، آهنگساز و ترانه سرا.متاسفانه اخیرا به کرات دیده شده که آثار پدر اینجانب " همایون خرم " بدون اطلاع و اجازه توسط بانوان و آقایان بازخوانی گشته. در بسیاری موارد اجراها بسیار ضعیف، تنظیم‌ها نامناسب، ارکستراسیون نامطلوب، ایجاد تغییرات در اصل آهنگ به طرز ناشیانه، حذف و یا کوتاه کردن مقدمه و جواب‌های ارکستر، اعمال سلیقه‌های شخصی و غیره می‌باشد.توجه گردد که اولا کلیه حقوق این آثار از نظر موسیقی و آهنگ متعلق به خانواده ما می‌باشد. ثانیا بنده امانتدار و مسئول و وکیل برخی از ترانه سرایان و یا وارثان ایشان هستم و ثالثا اجازه اجرای برخی از این آثار بطور قانونی و از راه درست به برخی هنرمندان فهیم و با اخلاق صادر گشته که اجرای غیرقانونی و غیراخلاقی این آثار باعث متضرر شدن این عزیزان درستکار می‌گردد.بنابراین بعد از این تاریخ بطور جدی و قانونی و بدون تعارف با سارقین هنری که به هر شکلی اعم از فضای مجازی، اجرای کنسرت، انتشار لوح فشرده صوتی یا تصویری، نت نویسی در قالب کتاب و غیره از این آثار سوء استفاده می‌نمایند شدیدا برخورد خواهد شد.آثاری هم که تا کنون و بدون مجوز انتشار یافته می‌بایست پیش از اقدام بنده مراجعه کنند.در پایان مجددا از اعماق وجود اظهار تاسف می‌کنم که ناچار به انتشار این متن شدم.
رضا خرم به نمایندگی از خانواده استاد همایون خرم»