کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

سئوال صادقی درباره واگذاری املاك نجومی

اعتدال , 13 اسفند 1396 ساعت 14:36

گروه سیاسی: رئیس فراکسیون شفاف سازی و سالم‌سازی اقتصادی و انضباط مالی با طرح این اتهام به وزیر کشور که در دوران مدیریتش در وزارت کشور فامیل‌بازی می کند، مدعی شد که بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع اراضی با کاربری مختلف متعلق به اموال عمومی و در مساحت های بسیار زیاد با تخفیف‌های ۵۰ درصدی به صورت غیرقانونی واگذار شده که رقم کلی آن به بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال می رسد.


محمود صادقی در جلسه علنی امروز (یکشنبه) در توضیح سوالش از وزیرکشور مبنی بر علت تعلل وزارت کشور در بررسی موضوع واگذاری املاک نجومی گفت: این سوال مربوط به آبان سال گذشته است که با یک سال تاخیر در مجلس مطرح می شود در همان زمان نیز وزیر کشور برای حضور در کمیسیون جهت پاسخ به سوال خودداری کرد. البته این سوال مربوط به حدود ۸ ماه قبل از انتخابات است.

وی گفت: مطابق اصل ۸۸ قانون اساسی وزیر نباید بیش از ۱۰ روز برای پاسخ به سوالات تاخیر داشته باشد، این مدت برای طرح سوال از رئیس‌جمهور یک ماه است. از همین جا لازم است از رئیس‌جمهور درخواست کنم که برای پاسخ به سوال نمایندگان درباره موسسات مالی و اعتباری در مجلس حضور پیدا کرده و شان مجلس را رعایت کند. وی یادآور شد: این سوال دو بار در کمیسیون مربوطه مطرح شد که وزیر حضور پیدا نکرد به همین دلیل به صحن مجلس ارجاع شد این سوال پیرو گزارش ۹۵/۵/۱۸ سازمان بازرسی کل کشور مبنی بر وجود تخلفات متعدد در شهرداری تهران در موضوع واگذاری غیرقانونی املاک و اموال عمومی و مستغلات به اشخاص موسوم به املاک نجومی است.

وی یادآور شد: مطابق گزارش سرپرست هیئت بازرسی سازمان بازرسی تخلفاتی صورت گرفته و اراضی با کاربری مختلف مسکونی و تجاری، اداری و خدماتی متعلق به اموال عمومی در متراژ و مساحت‌های بسیار وسیع جمعا بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار مترمربع با اعمال تخفیف‌های ۵۰ درصدی به صورت غیرقانونی ارزیابی کارشناسی و واگذار شده است؛ یعنی با احتساب میانگین قیمت هر متر مربع ۲۰ میلیون ریال منجر به تضییع اموال عمومی شهرداری تهران بیش از ۲۲ هزار میلیارد ریال شده است.

نماینده تهران با اشاره به طرح این موضوع در سطح افکار عمومی گفت: بر این اساس دولت در مصوبه‌ای وزارت کشور را مکلف به رسیدگی به این موضوع و ارائه گزارش کرد اما متاسفانه وزارت کشور با وجود اختیارات گسترده همچون قانون تشکیلات و وظایف و اختیارات شوراها، آیین نامه شهرداری‌ها و آیین نامه نوسازی شهرداری وزارت کشور و انحناء مختلف بر شهرداری تهران می تواند نظارت داشته باشد. متاسفانه با این وجود حتی قبل از مصوبه هیئت وزیران، وزارت کشور در بررسی این موضوع تعلل کرد. به طوری که در هیئتی که برای بررسی این موضوع تعیین شد، فردی را در این هیئت گذاشتند که در لیست سازمان بازرسی کل کشور از افرادی بود که از این املاک به او زمین واگذار شده بود. ظاهرا این فرد با آقای رحمانی فضلی نیز نسبت فامیلی دارد.

صادقی مدعی شد که فامیل سالاری در حوزه مدیریت آقای رحمانی فضلی به امری پسندیده و حتی دائمی گویا تبدیل شده است.
نماینده تهران در ادامه با بیان اینکه رحمانی فضلی سابقه خدمات طولانی در سطوح بالایی کشور از جمله ریاست دیوان محاسبات داشته است، گفت: خوب است که از ایشان بپرسیم که در زمان ریاست دیوان محاسبات چه کردید که اکنون فساد به روزی افتاده که اکنون رهبر معظم انقلاب از آن به اژدهای هفت سر تعبیر می کند. آقای رحمانی فضلی شما سالها رئیس نهادهای نظارتی مهم بودید. اما چه عملکردی داشته‌اید آیا در آنجا هم به خویشاوندان توجه داشته‌اید؟


کد مطلب: 144463

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/144463/سئوال-صادقی-درباره-واگذاری-املاك-نجومی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir