به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ساعت ۰۹:۱۷
کد مطلب : ۱۴۴۵۰۳

دغدغه شاهنامه طرح جنسیتی نیست

گروه فرهنگ و هنر: یک شاهنامه‌پژوه گفت: اساسا طرح این پرسش که آیا شاهنامه کتاب مردان است یا کتاب زنان از اساس بیراه خواهد بود. چرا که به یقین می‌توان گفت، دغدغه‌ی فردوسی بزرگ در هیچ کجای شاهنامه طرح تفوق نژادی و یا جنسیتی نبوده است.
دغدغه شاهنامه طرح جنسیتی نیست
کیمیا تاج‌نیا - شاهنامه پژوه - در آیین اختتامیه شاهنامه خوانی بانوان خراسانی به نازک کاری زنانه در داستانی از شاهنامه اشاره و به چگونگی حضور و نقش‌آفرینی زنان در جهان شاهنامه که محل مباحثات دراز و البته روشن گرانه‌ای در تاریخ پژوهش‌های ادبی درباره‌ی شاهنامه بوده است، پرداخت. او ادامه داد: نکته‌ی گفتنی آن که حکیم هنگام پی افکندن این کاخ بلند از توجه به وجوه نغز و بسیار رنگ زنده‌گی فارغ نمانده. یکی از این وجوه نغز شناخت دقیق فردوسی بزرگ از جهان نرم و نازک زن‌هاست. برای حکیم زبان آوری چون او که دغدغه‌اش نجات فرهنگ و زبان پارسی است این اندازه شیرین کاری و نغز پردازی در طرح و ترسیم حالات زنانه در برخی داستان‌های شاهنامه و این رویکرد و گفتمان مهربان و نیکخواهانه با جهان زنانه وجه درخشان و ممتازی به حساب می آید.

تاج‌نیا در بخش دیگری از صحبت‌هایش به داستان عاشقانه زال و رودابه اشاره و گفت: فردوسی در این داستان به شکل هنرمندانه تصویر حالات مردانه و دخترانه را به زیبایی بیان کرده است. جزئی نگاری فردوسی از زیبایی رودابه نشان دهنده آشنایی حکیم با عناصر و ارکان زیبایی زنانه است. او اضافه کرد: نگاه فردسی که نگاهی جامع است و مجموعه‌ بایستگی‌ها و شایستگی‌ها و آرایش و دانش و خواسته را عناصر شکل دهنده‌ی زیبایی زنانه به حساب می آورد. این مراسم با شاهنامه خوانی و خواندن بیانیه هیات داوران توسط  مهدی زمانی داور جشنواره و عضو هیات مدیره خرد سرای فردوسی ادامه پیدا کرد.

برگزیدگان جشنواره شاهنامه خوانی بانوان در چهار بخش اعلام شدند و رودابه قبولیان در بخش بهترین لحن حماسی، زهرا موسوی در بخش بهترین طراحی لباس، سمانه مصدق در بخش بهترین درست‌خوانی و الهه بلوچی در بخش بیشترین پیشرفت نفرات برتر شدند. در مجموع زهرا موسوی، سمانه مصدق و رودابه قبولیان به ترتیب به عنوان بهترین شاهنامه‌خوان‌ها اول تا سوم شدند.مرضیه بادسار، دکتر غزاله شریفیان، دنیا خادمی، مریم جعفر زاده ، معصومه میر نژاد ، سودابه زابلی، زهرا نمازی، صحرا خزاعی، فائزه نیک، صبا کاریزنوی و معصومه جواد نژاد نیز دیگر شرکت کنندگان شاخص این آیین  بودند که در پایان گواهی شاهنامه خوانی از این مسابقه را دریافت کردند. مراسم اختتامیه نخستین دوره جشنواره شاهنامه خوانی بانوان با مشارکت انجمن سیاوش، بنیاد فردوسی مشهد  و خرد سرای فردوسی و با حضور استادان دوره‌های تکمیلی  دانشگاه و اعضای شورای شهر در نگارخانه گلستانه برگزار شد که با استقبال علاقمندان ادب و حماسه پارسی و شاهنامه همراه بود.
مرجع : ایسنا
برچسب ها: شاهنامه