به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۲۱:۳۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۴ ساعت ۱۵:۳۹
کد مطلب : ۱۴۴۵۷۷
همزمان با درخواست تحقیق مستقل درباره وقایع غوطه شرقی

سازمان ملل: سوریه با ۲ سناریو مواجه است

گروه بین‌الملل: شورای حقوق بشر سازمان ملل با اکثریت آرا قطعنامه‌ای را مصوب کرد که به موجب آن زمینه برای آغاز تحقیقات مستقل در زمینه وقایع غوطه شرقی دمشق فراهم می‌شود. این نهاد در عین حال خواستار مواخذه ناقضان قانون بین‌المللی انسانی در غوطه شد.
سازمان ملل: سوریه با ۲ سناریو مواجه است
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه مصری الیوم السابع، پیش‌نویس قطعنامه ارائه شده توسط آمریکا و چند کشور دیگر با ۲۹ رای موافق، چهار رای مخالف و ۱۴ رای ممتنع توسط شورای حقوق بشر سازمان ملل تصویب شد. در این قطعنامه نقض قانون انسانی بین‌المللی و حقوق بشر از سوی طرف‌های درگیر در سوریه، منع ارسال کمک‌های انسانی، حمله به مراکز درمانی و زیربناها و آنچه مخالف قانون انسانی بین‌المللی است، محکوم شده است. همچنین قطعنامه مصوب امروز (دوشنبه) شورای حقوق بشر سازمان ملل، استفاده بی‌هدف از سلاح‌های سنگین و شیمیایی در حملات هوایی علیه غیرنظامیان در غوطه شرقی را محکوم کرد.

در این قطعنامه از قطعنامه ۲۴۰۱ شورای امنیت مبنی بر اجرای آتش‌بس ۳۰ روزه در سوریه به منظور ارسال کمک‌های انسانی و خروج بیماران و زخمی‌ها استقبال شده و از مقامات سوریه خواسته شده به مسؤولیت‌هایشان عمل کرده و تمامی حملات به غوطه شرقی را متوقف کنند. در این قطعنامه از افزایش شمار کشته شدگان در اثر حملات هوایی گروه‌های مسلح به دمشق ابراز نگرانی و تاکید شده است که باید افراد مسؤول نقض آتش‌بس و حقوق بشر و قانون بین‌المللی در غوطه شرقی و تمامی مناطق دیگر سوریه پاسخگوی این اتفاقات باشند.

در قطعنامه مصوب شورای حقوق بشر از تمامی طرف‌ها خصوصا سوریه خواسته شده تا به آژانس‌های سازمان ملل و شریکانش اجازه ارسال کمک به نیازمندان، خروج امن بیماران و زخمی‌ها و غیرنظامیان و محافظت از پرسنل پزشکی و عوامل انسانی در آنجا داده شود. همچنین در این قطعنامه از کمیته مستقل تحقیقات بین‌المللی که از طرف شورای حقوق بشر مکلف به تحقیق درباره نقض صریح حقوق بشر در سوریه شده درخواست شده تا درباره حوادثی که اخیرا در غوطه شرقی رخ داده، تحقیق کند. قبل از تصویب این قطعنامه چند کشور خواستار ایجاد تغییراتی در آن بودند که این درخواست پذیرفته نشد و به دنبال آن تعداد کشورهایی که به این قطعنامه رای ممتنع دادند به ۱۴ کشور رسید.
 
سازمان ملل: سوریه با ۲ سناریو مواجه است
رمزی عزالدین رمزی، معاون استفان دی‌میستورا
معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه با اشاره به اینکه تمامی امیدهایی که برای حفظ کرامت و احترام مردم سوریه مورد نظر بودند، از بین رفتند، گفت: با وجود تمامی خطرات موجود در سوریه سازمان ملل هرگز از تلاش‌های خود برای حل این بحران دست بر نخواهد داشت.
به گزارش ایسنا، به نوشته روزنامه الیوم السابع، رمزی عزالدین، معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه در سخنرانی که در یکی از هتل‌های بزرگ شهر قاهره داشت، گفت: آمریکا و روسیه به شکلی یک جانبه و با رویکرد خاص خود با بحران سوریه برخورد کردند و هر کدام دراین مسیر از همپیمانان خود در منطقه برای حل بحران و تحقق اهداف موردنظرشان کمک گرفتند، در این بحران هیچ دلیل و منفعتی برای ورود آمریکا و دخالت مستقیم آن وجود نداشت اما این کشور از همپیمانان خود کمک گرفت و آنها نیز مستقیما در امور سوریه دخالت کردند و احتمالا آنها منافع خاص خود را در سوریه دنبال می‌کنند.
عز الدین اظهار داشت: سازمان ملل در سوریه دو نقش انسانی و سیاسی دارد و با وجود شرایط دشوار امنیتی و سختی‌های موجود برای حفاظت از جان نیروهای این سازمان و بسیاری مشکلات دیگر اداری مانند کسب مجوز و موافقت سوریه به ۱۳ میلیون سوری موجود در مناطق محاصره شده کمک‌های پزشکی و غذایی ارائه کرد.
معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه افزود: این ماموریت دشوار، سخت‌تر از آن چیزی است که تصور می‌کنید، برخی از کارمندان ما در مناطقی از سوریه کار می‌کردند که درگیری‌های شدیدی برقرار بود، در بخش سیاسی نیز کوفی عنان و اخضر الابراهیمی، میانجی‌های سابق در بحران سوریه نقش خود را ایفا کردند و من نیز به عنوان معاون فرستاده ویژه این سازمان برای دستیابی به راه‌حلی مسالمت‌آمیز برای این بحران تلاش می‌کنم.
وی گفت: مسئولان سازمان ملل تلاش می‌کنند طرف‌های دیگری مانند آمریکا و فرانسه را به عنوان طرف‌های بین‌المللی و اردن و عربستان را از منطقه در حل بحران سوریه مشارکت دهند اما در نهایت این مردم سوریه هستند که آینده خود را تعیین خواهند کرد و سازمان ملل در این مسیر به آنها کمک خواهد کرد و ما تمام تلاش خود را انجام خواهیم داد تا مردم سوری فرصت یابند درباره آینده خود تصمیم بگیرند و مسیر آینده خود را به شکلی مناسب تعیین کنند و فکر می‌کنم با توجه به شرایط تراژدیک سوریه کسی نمی‌خواهد اوضاع بدتر از این شود و به نفع همه طرف‌هاست که هر چه زودتر شرایطی را برای مردم سوریه فراهم کنند که بتوانند سرنوشت خود را تعیین کنند.
عز الدین در ادامه تاکید کرد: مسئولان سازمان ملل تلاش می‌کنند از ابعاد مختلفتی با این مساله برخورد کنند و در این مسیر پیشرفت بسیاری حاصل شده است اما در مورد حاکمیت در سوریه لغزش‌هایی وجود داشته است، ما تصمیم گرفتیم که تلاش‌هایمان را بر تحقق چهار هدف انتقال سیاسی، برگزاری انتخابات، تدوین قانون اساسی و مبارزه با تروریسم متمرکز کنیم و طبق توافقی میان روسیه و سازمان ملل حاصل شد، اولویت را باید به قانون اساسی و اصلاح آن داد تا عملیات‌های سیاسی تقویت شوند، برخی نیز خواستار آغاز کار با برگزاری انتخابات هستند.
وی افزود: گفتگوها میان روسیه و آمریکا درباره سوریه پیچیده شده اما هر دو طرف می‌دانند که امکان دستیابی به فهم مشترک درباره وضعیت سوریه وجود دارد و این امر غیر ممکن نیست و در سطح منطقه نیز ایران و ترکیه نقش مستقیمی در روند سیاسی دارند.
عز الدین ادامه داد: اتحادیه عرب "نقش بزرگی" در بحران سوریه ایفا نمی‌کند اما برخی اعضایش مانند عراق، اردن و مصر نقش جهانی و منطقه‌ای داشته و شرایط مناسبی را فراهم می‌کنند تا مردم سوریه خود درباره آینده کشورشان تصمیم گیری کنند.سازمان ملل اگر کاری انجام بدهد یا ندهد، ‌آن را اعلام می‌کند و ما دولت سوریه را نادیده نمی‌گیریم، من بارها به دمشق رفتم و با مسئولان آن گفتگو کردم تا ببینم در مرحله آتی چگونه می‌خواهند قدم بردارند.
معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه با اشاره به اینکه در آستانه هفتمین سالگرد آغاز بحران سوریه هستیم، تاکید کرد: جهان در ابتدای این بحران به دنبال تحقق کرامت انسانی و آزادی برای مردم سوریه بود اما اکنون از هر دو مساله بسیار دور شده است.
این مسئول سازمان ملل افزود: بحران سوریه بیش از هر موضوع دیگری در سازمان ملل مورد بحث و بررسی قرار گرفت و در اثر آن بسیاری از اهداف از جمله کرامت انسانی نابود شد، همچنین این بحران شامل تحولاتی تاسف بار و ناراحت کننده در هر دو سطح انسانی و سیاسی بود، در بعد انسانی بیش از نیم میلیون سوری جان خود را از دست دادند و در حال حاضر ۵.۵ میلیون سوری به دیگر کشورها پناهنده شده‌اند.
وی ادامه داد: در طول این هفت سال ۷۷ درصد از ساکنان سوریه با فقر مواجه شدند که این شاخص با بهداشت و آموزش آنها در آینده در ارتباط است.
عز الدین گفت: سطح بهداشت در سوریه از سطح بهداشت در کشورهای در حال توسعه پایین تر آمده و اکنون ۱.۸ کودک در سوریه از رفتن به مدرسه و تحصیل محروم هستند در حالی که سوریه از جمله کشورهایی بود که بیشتر اهداف تعیین شده برای توسعه انسانی را برای این نسل محقق کرده بود اما شرایط نظامی فعلی در این کشور آن را متوقف کرد.
عز الدین با اشاره به اینکه در دو جنگ جهانی اول و دوم ۱۰۰ کشور مشارکت داشتند، گفت: اکنون در سوریه اتباع بیش از ۸۱ کشور در حال جنگ با یکدیگر و یا با ارتش سوریه هستند.
معاون فرستاده ویژه دبیرکل سازمان ملل به سوریه در پایان گفت: ما در سوریه با حمله اسرائیل، نفوذ نیروهای ترکیه در عفرین و حضور نیروهای روس مواجه هستیم، یک پهپاد اسرائیلی هدف قرار گرفته و ساقط شد و احتمال درگیری میان روسیه و آمریکا در خاک سوریه وجود دارد و در این صورت ما با بحران جدیدی مواجه می‌شویم و شرایط بسیار بدتر از قبل خواهد شد.
عز الدین تاکید کرد: دو سناریو برای سوریه مطرح است، یکی از هم پاشیدن منطقه و تقسیم آن که تا حدی در منطقه پدیدار شده و دوم تداخل منافع میان دو سطح منطقه‌ای و جهانی با مناطق نفوذ که اگر ادامه یابد منجر به شرایط بسیار خطرناک‌تری خواهد شد و احتمال تحقق هر دو سناریو وجود دارد.