به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۸:۵۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۵ ساعت ۱۲:۳۳
کد مطلب : ۱۴۴۶۵۵

چرایی مخالفت خوزستانی‌ها با طرح انتقال آب

گروه جامعه: نماینده دزفول گفت: سرعت توسعه کانون‌های ریزگرد بیشتر از میزان کارهایی است که برای کنترل آن انجام می‌شود.
چرایی مخالفت خوزستانی‌ها با طرح انتقال آب
با توجه به خشکسالی‌های اخیر در کشور، بسیاری از استان‌ها با کمبود آب مواجه شده‌اند از این رو طرح‌هایی برای تأمین منابع آب از سایر مناطق با صرف هزینه‌های سنگین در دست اجراست که یکی از این طرح‌ها، انتقال آب از رودخانه‌های استان خوزستان به فلات مرکزی ایران است اما استان خوزستان نیز با کاهش نزولات جوی روبه‌رو و مسأله تأمین آب شرب در این استان به اولویت تبدیل شده است. کیومرث حاجی‌زاده، مدیرکل مدیریت بحران استان خوزستان، در جلسه ستاد بحران که بهمن‌ امسال در استانداری خوزستان برگزار شد،گفته بود که وضع در استان خوزستان به قدری حاد است که اگر تدبیر خاصی نیندیشیم، نگران‌کننده خواهد بود. اما با یک روحیه جهادی مانند زمان دفاع مقدس، می‌توانیم از این بحران که خوزستان را دچار تنش کرده است، خارج شویم. اکنون آب شرب نیز دچار مشکل شده است و این تهدیدات می‌تواند زمینه‌ساز تهدیدات امنیتی و اجتماعی نیز در استان باشد.

همچنین غلامرضا شریعتی، استاندار خوزستان، در جلسه ستاد بحران این استان گفت: تقریبا شش ماه پیش نامه‌ای به آقای شمسایی، رئیس سازمان آب و برق خوزستان ،نوشتم و خواستم سند ‌آب استان خوزستان را تدوین و ارائه کند اما تاکنون گزارشی داده نشده است. اگر این سند تهیه شده باشد آن را باید با حوزه‌های صنعت، کشاورزی، محیط زیست و منابع طبیعی گسترش دهید و یک سند توسعه آب یا آمایش آب‌محور خوزستان را تهیه کنید و تا پایان سال یا اوایل سال آینده ارائه دهید. این سند می‌تواند مانع خوبی در انتقال آب باشد و نظام برنامه‌ریزی ما را شکل دهد.

شریعتی با اشاره به اینکه تامین آب شرب در اولویت قرار دارد، عنوان کرد: اولویت‌بندی تامین آب در خوزستان آب شرب انسانی و دامی، نیروگاه‌های تولید برق، مقابله با ریزگردها و کشاورزی و صنعت است. اکنون خشکسالی خوزستان بسیار حاد است و نمی‌توان تحمل کرد که کسانی آن را پشت گوش بیندازند. آیت‌الله محسن حیدری، نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری، نیز در خطبه‌های نماز جمعه اهواز که در بهمن ایراد کرد به عنوان یکی از مخالفان جدی طرح انتقال آب از رودخانه کارون سخن گفت و با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری در مورد آب خوزستان باید در شورای عالی امنیت ملی انجام شود، افزود: این خواسته تمامی علما، بزرگان و مردم استان خوزستان است و از دبیر شورای عالی امنیت ملی خواستار اجابت آن هستیم. موضوع آب خوزستان ارتباط تنگاتنگی با امنیت خوزستان دارد که در صورت حل نشدن مشکل آب و گردوغبار خوزستان نه‌تنها امنیت این استان بلکه امنیت کل کشور را به مخاطره می‌اندازد؛ از شورای عالی امنیت ملی تقاضا داریم تا این مسئله امنیتی کشور را جدای از مسائل خوزستان ندانند.

از آنجا که گزارش‌های سازمان هواشناسی نشان می‌دهد کاهش بارش‌ها و روند خشکسالی نسبت به سال گذشته افزایش یافته است، برای حل مسئله ریزگردهای استان خوزستان نباید فقط راهکارهای متکی به منابع آب مد نظر قرار گیرد و لازم است انواع و اقسام راهکارها نظیر مالچ‌پاشی، نهال کاری و مرطوب‌سازی نیز در دستور کار باشد اما مهم‌ترین موضوعی که کارشناسان محیط زیست و نمایندگان مردم خوزستان در مجلس بر آن معتقدند تأمین حق‌آبه رودخانه‌های این استان است که باید مورد توجه قرار بگیرد.

سید راضی نوری، نماینده مردم شوش در مجلس شورای اسلامی، درباره مشکلاتی که در این استان وجود دارد، گفت: مهم‌ترین مساله‌ای که در استان با آن روبه‌رو هستیم، مهار ریزگردهاست که راهکار مقابله با آن تأمین حق آبه خوزستان است. علاوه بر آن، اگر آبی هم از رودخانه کارون انتقال می‌شود باید با اولویت آب شرب باشد نه مصرف کشاورزی و صنایع. بنابراین دولت باید دستور توقف طرح‌های انتقال آب از سرشاخه‌های خوزستان را بدهد. نماینده شوش در مجلس شورای اسلامی افزود: موضوع انتقال آب خوزستان را بارها از طریق مجموعه وزارت نیرو و کارگروهی که متشکل از سازمان محیط زیست و کمیسیون کشاورزی مجلس است پیگیری کرده‌ایم اما هنوز هیچ اتفاقی در این زمینه نیفتاده است.

عضو کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی درباره تأمین حق آب رودخانه‌های خوزستان گفت: برآورد ما این است که حداقل یک تا دو میلیارد مترمکعب آب برای حق‌آبه زیست‌محیطی خوزستان نیاز وجود دارد اما برای مرطوب‌سازی کانون‌های گرد و غبار حدود یک میلیارد مترمکعب آب کافی است. از طرفی برای مهار هفت کانون داخلی گرد و غبار در خوزستان باید 600 میلیون مترمکعب آب در این کانون‌ها رهاسازی شود. نوری تأکید کرد: در این دوره از فعالیت مجلس سعی کرده‌ایم که تمام پروژه‌هایی که پیوست زیست‌محیطی ندارد، متوقف شود و امیدواریم پروژه انتقال آب در این استان نیز تعیین تکلیف شود.

همچنین عباس پاپی‌زاده، نماینده مردم دزفول در مجلس شورای اسلامی نیز درباره به موضوع انتقال آب گفت: تاکنون بیش از یک میلیارد و 200 میلیون متر مکعب آب از رودخانه‌های دز و کارون به سایر شهرها منتقل شده است که اگر این میزان به استان خوزستان برگردد، تالاب‌های استان مجددا آبگیری می‌شود و معضل ریزگردهای استان منتفی خواهد شد. سخنگوی کمیسیون کشاورزی در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر ضرورت توقف طرح انتقال آب استان خوزستان گفت: متاسفانه در پروژه انتقال آب خوزستان، برخی افراد ذی‌نفوذ هستند و اعمال نظر می‌کنند که تصمیم آنان منجر به نادیده گرفتن نظر کارشناسی فعالان زیست‌محیطی می‌شود. در این طرح به جای اینکه دستور کارشناسی و منطقی گرفته شود اهداف عده‌ای دنبال می‌شود و هر روز مجوزهای غیرقانونی انتقال آب را می‌دهند.

وی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های کنترل ریزگردها در استان خوزستان تأمین حق آب رودها و تالاب‌های این استان است، گفت: هر روز که می‌گذرد گرد و غبار در استان خوزستان بیشتر می‌شود و ‌سال آینده نیز وضع خوبی نداریم و بدتر از امسال خواهد بود که این خطر بزرگی برای کل کشور است. غلظت ریزگردها هر سال بیشتر می‌شود که در واقع به این معنی است که سرعت توسعه کانون‌های ریزگرد بیشتر از میزان کارهایی است که برای کنترل ریزگردها انجام می‌شود.
مرجع : پانا