به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۶ ساعت ۱۰:۱۷
کد مطلب : ۱۴۴۷۱۶
حمیدرضا شاه‌آبادی عنوان کرد

نگرانی از برخی کتاب‌های پُر رنگ و لعاب

گروه فرهنگی: حمیدرضا شاه‌آبادی با ابراز نگرانی از انتشار کتاب‌های پررنگ و لعاب با محتوای ضعیف می‌گوید: سال ۱۳۹۶، سال پررونقی برای ادبیات کودک و نوجوان نبوده است.
نگرانی از برخی کتاب‌های پُر رنگ و لعاب
این نویسنده ادبیات کودک و نوجوان در گفت‌وگو با ایسنا درباره ارزیابی خود از ادبیات در سال جاری اظهار کرد: تعداد آثاری که در حوزه ادبیات کودک و نوجوان منتشر شد، کم بود. اتفاق‌های چشمگیری در این حوزه نیفتاد و شاهد خلق آثار ماندنی نبودیم.او درباره دلایل این موضوع بیان کرد: دلیش را نمی‌دانم چه می‌تواند باشد؛ شاید بی‌انگیزگی نویسندگان است، شاید وخیم بودن اوضاع بازار است و شاید شرایطی که موجب شده آدم‌های مختلف بیش از این‌که به فکر فرهنگ و ادبیات باشند به فکر منافع شخصی خود باشند که این  موضوع منجر به کم‌رونق‌تر شدن ادبیات کودک ما شده است.شاه‌آبادی سپس اظهار کرد: یکی از اتفاقاتی که در ادبیات کودک و نوجوان سال ۹۶ افتاد رواج کتاب‌های پررنگ و لعابی بود که ظاهر خیلی زیبایی دارند و می‌توانند خواننده‌ها را به خود جذب کنند اما آن‌چه در درون این کتاب‌ها است خیلی قابل قبول نیست و این‌ نگرانی وجود دارد که بچه‌هایی که با اشتیاق و علاقه کتاب‌ها را خریداری می‌کنند بعد از  خواندن از آن‌ها خوش‌شان نیاید و این موضوع باعث شود گرایش به کتاب‌خوانی در بچه‌ها از بین برود.او در ادامه افزود: از طرف دیگر توجه زیاد به حوزه ترجمه باعث شده است تألیف کم‌رنگ‌تر جلوه کند. البته زمانی که تألیف ضعیف می‌شود گرایش به ترجمه از طرف ناشران و مخاطبان بیشتر می‌شود  و نمی‌توان منکر این موضوع شد.

این نویسنده خاطرنشان کرد: گمان می‌کنم باید شرایطی را فراهم کرد تا نویسندگان انگیزه ‌بیشتری برای نوشتن پیدا کنند؛ شرایطی که آثار آن‌ها به خوبی مورد نقد و بررسی قرار گیرد و مخاطبان از این طریق با کتاب‌ها آشنا شوند و به آن‌ها دسترسی پیدا کنند. همچنین باید شرایطی فراهم شود که نویسنده‌ها بیشتر در ارتباط باشند و با یکدیگر  تبادل نظر کنند تا بتوانند به یکدیگر در پیش‌برد کارشان کمک کنند.او همچنین گفت: طرح‌هایی مانند پروژه «رمان نوجوانان امروز» در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان که چند سال پیش اجرا شد راهکار خوبی بود و نتیجه‌های خوبی‌ هم داشت و باعث تأسف است که این پروژه دیگر اجرا نشد. اجرا کردن طرح‌های مشابه توسط نهادهای متعدد فرهنگی شاید بتواند نویسنده‌ها را دور هم جمع کند و به آن‌ها انگیزه نوشتن دهد تا شاهد آثار تألیفی ارزنده باشیم.
حمیدرضا شاه‌آبادی در ادامه درباره اتفاق‌های مهمی که در ادبیات  در سال ۹۶ رخ داده است، گفت: فقط می‌توانم به راه ‌پیدا کردن نویسنده ایرانی (فرهاد حسن زاده) به مرحله نهایی جایزه هانس کریستین اندرسن اشاره کنم که می‌تواند اتفاق مهمی‌ در ادبیات کودک و نوجوان و به نوعی زمینه‌ساز معرفی ادبیات کودک ما به کشورهای دیگر باشد.او  در پایان بیان کرد: اطلاع دارم که چند اثر خوب توسط نویسنده‌ها خلق شده و شاید در روزهای پایانی سال یا اوایل سال آینده منتشر شود؛ این می‌تواند امیدوار کننده باشد و به ما این نوید را بدهد که سال ۹۷ سال بهتری خواهد بود.