به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۱
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ساعت ۰۰:۰۷
کد مطلب : ۱۴۴۷۹۲

يكی از دختران خیابان انقلاب آزاد شد

گروه جامعه: مریم شریعتمداری از دختران خیابان انقلاب (مخالفان حجاب اجباری) که توسط یک مامور از روی سکو پرت و سپس بازداشت شده بود روز چهارشنبه با وثیقه ۵٠ میلیون تومانی از زندان قرچک آزاد شد.
يكی از دختران خیابان انقلاب آزاد شد
قائم‌مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش گفت: برخوردهای قهری با مساله دختران انقلاب، جوابگو نخواهد بود

 ایلنا: آذر منصوری، در نشست بررسی فعالیت حقوقی سیاسی زنان در صدسال اخیر، عنوان کرد: ایران از نظر شکاف جنسیت، رتبه ۱۴۰ را ازمیان۱۴۴ کشور دارد. زمان آقای خاتمی نرخ اشتغال زنان ۱۷ درصد شد، زمان احمدی نژاد ده درصد شد و در دولت روحانی دو درصد افزوده شد، البته بررسی میزان مشارکت زنان در فضای عمومی و احزاب، رسانه‌ها و...تاکنون مورد توجه دولت ها نبوده است.
قایم‌مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش افزود: مشارکت سیاسی زنان گاهی وسیله‌ای برای شتاب بخشیدن به روند توسعه بوده است، به عنوان مثال در دوره رضا شاه موضوع کشف حجاب یکی از نمادهای نوسازی مد نظر پهلوی بود و هدف از تاسیس سازمان زنان در نهایت القای این بود که زنان باید از پوشش آزاد شوند تا به مشارکت حداکثری در همه حوزه‌ها جز سیاسی دست یابند.
منصوری گفت: اصلاح جامعه در مبانی اعتقادی ما به عنوان یکی از تکالیف اجتماعی زنان شمرده شده است و مشارکت سیاسی به درک زنان از زندگی اجتماعی کمک می‌کند، به آنها ارزش داده و به توسعه جامعه کمک می‌کند. همچنین سبب آزادسازی نیروهای اندوخته نیمی از جمعیت جامعه شده و زمینه ساز عدالت در جامعه می‌شود.
وی بیان کرد: زنان با کمک مالی به مشروطه خواهان و پناه دادن به آنها در انقلاب مشروطه نقش مهمی داشتند اما مساله زنان مساله قانون مشروطه هم نبود. در انقلاب اسلامی هم زنان به کمک مردان آمدند و خواهان تغییر رژیم شدند. در هفده شهریور، زنان پیشتاز راهپیمایی بودند و آمار زنان شهید تعدادشان بالاتر بود.
قایم مقام جمعیت زنان مسلمان نواندیش با تاکید بر اینکه تاکنون مساله زنان مساله دولت‌ها و حکومت‌ها نبوده است،گفت: وقتی که در برداشتن و گذاشتن حجاب، اجبار مطرح باشد اختیار افراد سلب می شود. وقتی قانون حجاب اجباری تصویب شد چندان مقاومتی صورت نگرفت اما پدیده دختران انقلاب شکل جدیدی از اعتراض مدنی زنان است.
منصوری افزود: برخوردهای قهری با مساله دختران انقلاب، جوابگو نخواهد بود. این موضوع باید در فضای عمومی کشور به یک موضوع گفت‌وگو تبدیل شود و نظام باید برخوردهای قهری و بگیر و ببندها را کنار بگذارد تا این موضوع از مساله اجتماعی به مساله دیگری تبدیل نشود. البته اشتباهی که بعد از انقلاب رخ داد این بود که حجاب نماد جامعه اسلامی شد. وقتی حجاب را در جامعه اجباری می‌کنیم یعنی مردم را دعوت به نفاق می‌کنیم.