کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

توسط محققان ایرانی صورت گرفت؛

ساخت دستگاه ضدعفونی زباله بیمارستانی

17 اسفند 1396 ساعت 10:16

گروه علمی: گروهی از محققان ایرانی موفق به ساخت دستگاه ضدعفونی زباله های بیمارستانی و پزشکی با استفاده از امواج مایکروویو شده اند که مزایای زیادی از جمله استفاده از آب و انرژی کمتر نسبت به سیستم های مشابه دارد.


دکتر مهرداد فوج لعلی مدیر این طرح به  ایرنا  گفت: ضدعفونی با مایکروویو فرآیندی برمبنای بخار است که ضدعفونی از طریق حرارت مرطوب و بخار ناشی از انرژی مایکروویو انجام می شود.وی توضیح داد: مایکرویوها امواج کوتاهی در طیف امواج الکترومغناطیس هستند و فرکانس بالا و طول موج کوتاه و انرژی بالا دارند که این امر موجب نفوذ امواج به تمام لایه های اجسام غیر فلزی می شود. همچنین از لامپ مگنترون (لامپ مگنترون برای تولید امواج مایکروویو است) برای تبدیل انرژی با ولتاژ بالا به انرژی مایکروویو استفاده می شود که سپس به کانالی فلزی به نام موج بر برده و انرژی را به محدوده مشخصی هدایت می کند.این دکترای مکانیک توضیح داد: سیستم های مایکروویو شامل محدوده یا اتاق ضدعفونی است که انرژی مایکروویو از ژنراتور مایکروویو به آنجا هدایت می شود. معمولا 2 تا 6 مگنترون به کار می روند که خروجی هر کدام 1.2 کیلووات است و این لامپ ها همزمان با هم تشعشع می کنند.وی با اشاره به اینکه کار روی این دستگاه 2 سال زمان برده است، افزود: عملکرد واحد مایکروویو به این شکل است؛ بارگذاری پسماند کیسه های زرد و جعبه های امن وارد محفظه می شوند، برخورد با مایکروویو که سپس با دمای 95 تا 100 درجه توسط 4 یا 6ژنراتور مایکروویو حرارت می بینند (دمای آب بستگی به ارتفاع از سطح دریا دارد).
زمان بی خطر سازی 45 دقیقه، دستگاه ریزکننده اختیاری (خورد کن): این خورد کن مستقل بوده و عملکرد آن بعد از فرآیند بی خطر سازی است. برای فرآیند بی خطرسازی نیاز ضروری به خورد کن نیست و خورد کن خارجی برای کاهش حجم و عدم تفکیک پسماند و تخلیه که پسماند وارد کیسه های مشکی رنگ شده و برای دفن بهداشتی آماده است.

***برتری سیستم ضدعفونی زباله بیمارستانی نسبت به سیستم های مشابه
رضا نصراللهی نرگس آباد همکار دیگر گروه در مورد انواع پسماندهای قابل بی خطر سازی گفت: انواع پسماندی که در سیستم های مایکروویو با آنها برخورد می شود مشابه پسماند درون اتوکلاوهاست. دستگاه اتوکلاو برای استریل تجهیزات استفاده می شود و بر مبنای فشار و دما عملیات استریل را انجام می دهد. اما همه تجهیزات پزشکی را نمی توان داخل اتوکلاو قرار داد زیرا اکثر تجهیزات پزشکی نسبت به فشار و دمای بالا حساسیت دارند.
وی ادامه داد: کشت میکروب در آزمایشگاه، مواد آلوده شده به خون و مقدار محدودی از مایعات، پسماند ایزولاسیون و جراحی، پسماند آزمایشگاهی؛ شامل پسماند شیمیایی پسماند نرم، گاز استریل ها، پارچه ها، بانداژها، روپوش ها، ملافه ها و اجسام تیز برنده داخل سیفتی باکس ها (ظرفی از مواد پلیمر نفتی و کاملا یکبار مصرف با قابلیت نگاهداری و حفظ پسماند های تیز و برنده همچنین سرنگ های پزشکی) با زمان و دمای کافی از جمله این پسماندها هستند.این دانش آموخته رشته میکروبیولوژی افزود: همچنین سیستم مکانیکی خوردکن دستگاه اتوکلاوها برای تفکیک ناپذیر کردن پسماند و از نظر فنی بی خطر سازی پسماندهای آناتومیک (بافت انسانی) امکان پذیر است؛ اما از نظر اخلاقی، فرهنگی، قانونی و دیگر ملاحظات اجازه آن داده نمی شود.وی محدودیت های دستگاه اتوکلاو را اینگونه برشمرد و گفت: ترکیبات ارگانیک فرار و نیمه فرار، پسماند شیمی درمانی، جیوه، دیگر پسماند شیمیایی خطرناک و پسماند رادیولوژیکی با این دستگاه قابل ضدعفونی نیست و این نوع پسماند نباید در اتوکلاو و اتاق تقطیر ضدعفونی شود. همچنین وسایل خواب بزرگ و حجیم، جسد حیوانات و پسماندی که از عبور هوا جلوگیری می کنند نباید در مایکروویوها باشند.این پژوهشگر اظهار کرد: بر اساس مطالعات آزمایشگاه های معتمد محیط زیست کشور میزان آلایندگی هوای اگزوز خروجی در حد استاندارد است. اما باید پسماند به درستی تفکیک شده باشد تا از ورود مواد شیمیایی خطرناک داخل اتاق ها جلوگیری شود.
نصراللهی در مورد برتری این سیستم نسبت به سایر روش های بی خطر سازی توضیح داد: صرفه جویی در هزینه های نگهداری دستگاه، صرفه جویی در مصرف آب، نداشتن صدا و بو در محیط بی خطر سازی، حذف احتمال انفجار، سرعت عمل بالا در بی خطر سازی و انباشته نشدن پسماند در بیمارستان، کیفیت بالای بی خطر سازی نفوذ امواج به تمام لایه های جسم و تاثیر مولکولی همچین تخریب ساختار میکروارگانیسم، بی خطر سازی جعبه های امن (سیفتی باکس ها) و اجسام نوک تیز و برنده، مصرف انرژی پایین، مصرف جریان یا توان پایین، قابلیت حرکت و جابجایی دستگاه و وزن کم، نیاز نداشتن به تاسیسات و لوله کشی و مخازن بخار، کاملا خودکار و بی نیاز از کاربر متخصص، بی نیاز به کیسه های مخصوص اتوکلاو (کیسه اتوکلاو:کیسه های مخصوص نسوز) رسیدن حجم نهایی پسماند بعد از خرد شدن به 10 درصد حجم اولیه، حداکثر جریان مصرفی به تفکیک ظرفیت، با توجه به وجود فیلتر های هپا HEPA و کربن اکتیو Activated Carbon (فیلترهای استاندارد برای جذب بو و ضد عفونی کردن گازهای خروجی و حذف ذرات میکرونی) و نبود بوی آزار دهنده در دستگاه از جمله این برتری هاست.

وی در مورد مدل های این دستگاه گفت: این دستگاه در سه مدل و ابعاد مختلف تولید شده است و مکان مورد نیاز برای هر سه مدل حداقل 24 متر مربع است، اگزوز فن برای تخلیه هوای داخل محل بی خطر سازی و برق سه فاز 380 ولت 36 آمپر.این دستگاه در مرحله ثبت بین المللی یا Pct Patent است و مدال طلای مسابقه بین المللی اختراعات 2018 تایلند و جایزه ویژه انجمن ترویج اختراعات کره جنوبی را کسب کرده است.غیر از رضا نصراللهی نرگس آباد و دکتر مهرداد فوج لعلی به عنوان مدیر طرح، دکتر الهام رموزی، دکتر وحید تنهایی مرند، دکتر کاوه عظیم زاده، دکتر ساران لطف اله زادهبرای ساخت این دستگاه مشارکت کرده اند و با سرمایه گذاری بالغ بر 40 میلیارد ریالی بخش خصوصی طراحی شده و اکنون در شرکت دانش بنیان توسعه ایمن الکترونیک باختران در حال تولید انبوه است.تاکنون 30 دستگاه برای بیمارستان های آذربایجان غربی، شرقی و خراسان رضوی تولید شده و در صادرات به عراق 500 هزار دلار ارز آوری داشته است.


کد مطلب: 144801

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/144801/ساخت-دستگاه-ضدعفونی-زباله-بیمارستانی

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir