به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۷ ساعت ۱۰:۲۹
کد مطلب : ۱۴۴۸۱۶
درباره فلسفه نوروز و حاجی فیروز می‌توان ده‌ها مقاله نوشت

حاجی‌فیروز پیام‌آور نوروز است نه گدا

گروه جامعه: رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با بیان این که در خصوص فلسفه نوروز و حاجی فیروز می‌توان ده‌ها مقاله و کتاب نوشت، تأکید کرد: باید قدر داشته‌ها، تاریخ و اندوخته‌های بزرگ فرهنگی خود را بدانیم.
به گزارش ایسنا، محمدجواد حق شناس، رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران با اعلام این که حرکت جدی، عظیم و مبارک نوروزخوانی اقوام در شهر تهران برای همیشه به نام منطقه ۱۳ ثبت شد، تصریح کرد: از دکتر رحمان‌زاده، شهردار محترم منطقه ۱۳ و جناب آقای ابراهیمی، معاون اجتماعی و فرهنگی منطقه و همکاران محترمشان که تلاش جدی برای اجرای نخستین جشنواره نوروزخوانی اقوام را داشته‌اند، نهایت تقدیر و تشکر را دارم.
به گزارش روابط عمومی شهرداری منطقه ۱۳، محمدجواد حق شناس که در مراسم افتتاحیه رسمی نخستین جشنواره نوروزخوانی اقوام منطقه ۱۳ سخن می‌گفت، با طرح این مسأله که برخی می‌پرسند چرا حاجی فیروز گدایی می‌کند، در حالی که بابانوئل آنها برایشان در شب کریسمس هدیه می‌آورد، این مسأله را نتیجه عدم شناخت با شخصیت و فرهنگ حاجی فیروز دانست.وی تأکید کرد: حاجی فیروز گدا نیست، بلکه پیام آور نوروز، بهار و شادی است.رئیس کمیسیون اجتماعی و فرهنگی شورای شهر تهران تصریح کرد: حاجی فیروز با لباس قرمز و شادی آفرینش پیام‌آور نوروز است. صورت خود را سیاه می‌کند که شما را خوشحال کند. در واقع رنگ زرد و رنج خود را با ذغال سیاه می‌کند که شما متوجه رنگ زردش نشوید ولی شادی را با تغییر صدایش به جامعه آورد و به شهروندان هدیه می‌کند.وی گفت: حاجی فیروز خبرآفرین نوروز برای مردم است و چه خبری مهم‌تر از نوروز، بهار و نو شدن سال؟
حق‌شناس در عین حال تصریح کرد: پدری که در بیمارستان، فرزندش به دنیا می‌آید و آن دکتر یا پرستار بشارت فرزند سالم را به آن پدر می‌دهد، پدر هدیه‌ای به آن شخص راوی خبر می‌دهد. آیا این کار گدایی است یا بابت خوش‌خبری به او هدیه می‌دهد؟وی افزود: حاجی فیروز از ما گدایی نمی‌کند بلکه مردم بابت خبر خوشی که می‌دهد به او انعام و پاداش می‌‌دهند. در واقع آنها دارند پیام شادی، محبت، صلح و دوستی را به شهر ما می‌آورند.حق‌شناس نوروز را مظهر بهار، مظهر اعتدال و مظهر تمام شدن زمستان و آغاز رویش دانست و اظهار کرد: اگر از این منظر نگاه کنیم، بزرگ‌ترین فلسفه را پشت سر نوروز و حاجی فیروزمان داریم و آیا باید او را با بابانوئل که می‌خواهد از سوراخ دودکش وارد خانه شود و به شما هدیه بدهد، مقایسه کرد!؟وی با بیان این که در خصوص فلسفه نوروز و حاجی فیروز می‌توان ده ها مقاله و کتاب نوشت، تأکید کرد: باید قدر داشته‌ها، تاریخ و اندوخته‌های بزرگ فرهنگی خود را بدانیم. رئیس کمیسیون اجتماعی وفرهنگی شورای شهر تهران در پایان، ضمن تشکر از شهرداری منطقه ۱۳ و مشارکت کنندگان برگزاری این برنامه باشکوه، ابراز امیدواری کرد، منطقه ۱۳ پایگاهی برای انتقال این حرکت ارزنده به سایر مناطق و محلات باشد.