به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۵:۳۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ساعت ۰۹:۱۲
کد مطلب : ۱۴۴۸۴۷
کدخدایی در نشست انجمن‌های اسلامی دانشجویان:

آیین‌نامه تعیین رجل سیاسی آماده می‌شود

گروه سياسي: سخنگوی شورای نگهبان گفت: حسب فرمان مقام معظم رهبری برای موضوع رجل سیاسی و مذهبی آیین نامه گونه‌ای تنظیم کرده‌ایم که به زودی تقدیم مجلس خواهد شد.
آیین‌نامه تعیین رجل سیاسی آماده می‌شود
عباسعلي کدخدايي در نشست شوراي عمومي اتحاديه انجمن‌هاي اسلامي دانشجويان مستقل با تبريک ايام ولادت حضرت فاطمه زهرا(س) و اظهار خرسندي از حضور در اين نشست گفت: شوراي نگهبان مانند هر نهاد ديگر در نظام جمهوري اسلامي ايران بايد پاسخگوي عملکرد خود باشد و ما هر لحظه براي پاسخگويي آماده‌ايم و از آن ابايي نداريم و استثنايي براي خود قائل نيستيم.
 
وي اظهار داشت: ما از انتقاد نه تنها ناراحت نمي‌شويم بلکه خوشحال هم مي‌شويم مخصوصاً اگر از سوي دانشجويان انقلابي و علاقه‌مند به نظام مطرح شود، استفاده هم خواهيم کرد. سخنگوي شوراي نگهبان با اشاره به وجود چارچوب هاي قانوني براي نهادهاي نظام گفت: قواي سه‌گانه و همه نهادهاي فرادستي و فرودستي مکلف هستند در چارچوب قانون و مقررات حرکت کنند. اينکه هرکسي کار خود را بکند منجر به يک بلبشو و هرج و مرجي خواهد شد. در شوراي نگهبان بحث اکثريت مطرح است. اکثريت يک راه اضطراري و ميان‌بر است. چون به اتفاق آراء نمي‌توانيم برسيم ناگزير به اکثريت اکتفا مي‌کنيم . چيزي که در همه جوامع بشري است. ما در شوراي نگهبان بحث‌هاي بسياري داريم، همه ملاحظات ديده مي‌شود اما محدود به يک سلسله قوانين و مقرراتيم و نهايتاً محکوم به يک رأي گيري هستيم.

وي در مورد موضوع بررسي صلاحيت‌ها گفت: در بحث صلاحيتي، قانون انتخابات شرايط و موانعي را گفته است. ما ناچاريم رفتار فرد را بررسي کنيم. ما چگونه مي‌توانيم اعتقاد و التزام فرد را رصد کنيم. ممکن است اشتباهاتي هم رخ دهد ما هم مثل شما انسانيم. کدخدايي با اشاره به فرمان مقام معظم رهبري براي اصلاح قانون انتخابات افزود: در مجلس کميسيوني در حال تلاش براي قانون انتخابات آبرومند است که نمايندگان وزارت کشور و ما هم به عنوان شوراي نگهبان در آن حضور داشته و شرکت مي‌کنيم و اميدواريم به زودي به سرانجام برسد.

عضو حقوقدان شوراي نگهبان در مورد تعيين معيارهاي رجل سياسي گفت: ما حسب فرمان مقام معظم رهبري براي موضوع رجل سياسي و مذهبي آيين نامه گونه‌اي تنظيم کرده‌ايم و تنها يکي دو مورد باقي مانده است و انشاء الله به زودي تمام خواهد شد و آن را به مجلس ابلاغ خواهيم کرد. سخنگوي شوراي نگهبان با انتقاد از ثبت‌نام هاي بسيار زياد و بي رويه در انتخابات‌هاي مختلف گفت: بخشي از اين موضوع به باور جامعه برمي‌گردد. شما به دهه 60 نگاه کنيد چند نفر در انتخابات رياست جمهوري ثبت نام مي‌کردند، نهايتاً 40 يا 50. يا در انتخابات مجلس 400 - 500 يا نهايتاً 1000 نفر ثبت نام مي‌کردند. اما الان در انتخابات رياست جمهوري بالاي 1000 نفر و در انتخابات مجلس 12 هزار نفر ثبت نام مي‌کنند! در اين زمينه باور اجتماعي به هم ريخته است و بايد درست شود.

کدخدايي با اشاره به موانع موجود در سر راه اظهار نظرهاي شوراي نگهبان در مورد مصوبات گفت: شوراي نگهبان در چارچوب قانون اساسي و شرع مي‌تواند اظهار نظر کند و ممکن است يک مصوبه اي را استمهال و از دولت و مجلس براي بررسي بيشتر دعوت کند، اما نهايتاً بايد بگويد خلاف شرع و قانون اساسي است يا نه. وي اظهار داشت: در حوزه انتخابات ممکن است در ابتدا اسناد و اطلاعات درستي به دست ما نرسد. وقتي 12 هزار نفر در يک فرصت 50 روزه ثبت نام مي‌کنند و هر پرونده هم حدود 100 صفحه است و نتيجه هم بايد در وقت مقرر اعلام شود، احتمال اشتباه وجود دارد چون يک کنش انساني است. عضو حقوقدان شوراي نگهبان گفت: شوراي نگهبان يک هويت واحد دارد اما افراد، اسناد و مدارک عوض مي‌شود و ما هم هر وقت به حجت برسيم بايد نظر واقعي مان را اعلام کنيم. بله قبول دارم که اشتباهاتي رخ مي دهد اما تلاش اين است که به حداقل برسد.

سخنگوي شوراي نگهبان با تأکيد بر وجود ضعفهايي در بخش اطلاع رساني شوراي نگهبان هم گفت: چند ماهي است حوزه اطلاع‌رساني ما بهتر شده است اما قبول داريم که ضعف‌هايي وجود دارد. دليلش هم اين است که شوراي نگهبان امکانات اجرايي زيادي ندارد. الان قواي سه گانه چندين خبرگزاري و نشريه دارند اما شوراي نگهبان تا سالها حتي سايت و سخنگو هم نداشت. وي ادامه داد: حالا چند سالي است که سخنگوي ثابتي پيدا شده است و مقداري مطالب در مصاحبه‌ها و نشست‌ها گفته مي‌شود. اين وضعيت با سال 1380 قابل مقايسه نيست و خيلي بهتر شده است اما نقطه مطلوب نيست.

کدخدايي با اشاره به مراکز وابسته به شوراي نگهبان افزود: در پژوهشکده شوراي نگهبان بين 30 تا 40 نفر در مقطع دکتري و کارشناسي ارشد در حقوق عمومي مشغول فعاليت هستند که در بررسي قوانين به ما کمک بسياري مي‌کنند. همچنين مجمع مشورتي فقهي در قم نيز فعاليت خوبي دارد و حوزه هاي فقهي را بررسي و قبل از بحث در صحن شورا به فقها مي‌رساند. سخنگوي شوراي نگهبان در پايان اظهار داشت: ما تلاش زيادي براي پاسخگويي انجام مي‌دهيم مخصوصاً در هنگام انتخابات، اما چه کنيم که از آن طرف هجمه زياد است و امکانات ما کم. پس تا نقطه مطلوب هنوز فاصله داريم.