به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۱ - ۱۳:۴۰
 
۳
تاریخ انتشار : ۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ساعت ۱۴:۴۲
کد مطلب : ۱۴۴۸۵

تلاش روسیه و آمریکا برای حل بحران سوریه

گروه بين‌الملل: سرگئی لاوروف و جان کری، وزیران امور خارجه روسیه و آمریکا، در ملاقاتی یک ساعته در واشنگتن، مذاکرات مفصلی در باره راه‌های سیاسی غلبه بر بحران سوریه انجام داده‌اند. این ملاقات در حالی انجام گرفته که روابط دو کشور به دلیل پناهنده شدن ادوارد اسنودن به روسیه، به تیرگی گراییده است.
تلاش روسیه و آمریکا برای حل بحران سوریه
دولت آمریکا گذرنامه ادوارد اسنودن را پس از افشای برنامه جاسوسی "شنود و ذخیره اطلاعات" از آژانس امنیت ملی آمریکا (NSA) باطل کرده و خواهان استرداد و محاکمه اوست. سخنگوی جان کری این گفتگوها را "سازنده و مثبت" خوانده است. طرفین بر لزوم راه‌کاری سیاسی در جنگ داخلی سوریه تاکید ورزیده و خواسته‌اند که مقدمات برگزاری کنفرانس صلح ژنو هرچه زودتر فراهم شود. زمان تشکیل نشست ژنو هنوز روشن نیست.

قرار بر این شده که جان کری و سرگئی لاوروف برای آماده‌سازی گفتگوهای ژنو، بار دیگر در پایان ماه اوت با یکدیگر ملاقات کنند. هر دو مقام مذاکرات مستقیم بین دولت سوریه و شورشیان را ضروری دانسته‌اند. با این همه، به نظر نمی‌رسد که دامنه اشتراک نظر آمریکا و روسیه در مورد بحران سوریه وسیع باشد. در حالی که روسیه از سقوط بشار اسد استقبال نمی‌کند و پشتیبان اوست، آمریکا سلاح سبک در اختیار شورشیان این کشور می‌گذارد. چاک هیگل، وزیر دفاع آمریکا نیز در دیدار با همتای روس خود سرگئی شویگو، درباره مسائل امنیتی و استراتژیک به گفتگو پرداخته ‌است.

۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۶:۵۴
دو کشوری که یکیشون به فکر بندر نظامیشه و اون یکی فکر امنیت صهیونیستاست مگه می تونن به فکر مردم خون در چشم و خاک در گلوی باشن؟؟!!چه برسه براشون تلاش هم کنن؟؟؟؟مگه به جز مردم یک کشور کسه دیگه ای هم می تونه برای آشتی تلاش کنه؟؟؟؟؟؟ (106924)
۱۳۹۲/۰۵/۱۹ ۱۸:۱۵
سوریه قربانی منفعت طلبی این دو کشور شده و مثل افغانستان ویرانه میشود تا اینکه روزی روسیه احساس کند حمایت از بشار یا جانشینان او دیگر به نفع انها نیست (106951)