به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۱۸ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۱۴۴۸۶۴
واکنش‌ها به نامۀ کیم جونگ اون و دعوت او از ترامپ

دونالد ترامپ و کیم جونگ اون دیدار خواهند کرد

گروه بین‌الملل: مشاور امنیت ملی کره جنوبی اعلام کرد که کیم جونگ اون رهبر کره شمالی طی نامه‌ای به دونالد ترامپ از رئیس‌جمهور آمریکا دعوت کرده که دیداری با یکدیگر داشته باشند و ترامپ نیز این دعوت را پذیرفته است.
دونالد ترامپ و کیم جونگ اون دیدار خواهند کرد
این خبر پس از دیدار چونگ ایویی یونگ، رئیس دفتر امنیت ملی کرۀ جنوبی با ترامپ در روز پنج شنبه ۸ مارس اعلام شد. به گفتۀ مقامات کرۀ جنوبی، رهبر کرۀ شمالی موافقت کرده است که آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی را متوقف و خود را به «ضد هسته‌ای شدن» متعهد کند. انتشار این خبر و دعوت کیم جونگ اون از رئیس جمهوری آمریکا پس از چند ماه تنش و رد و بد شدن اظهارات تهدید آمیز میان رهبران دو کشور انجام می‌شود. سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید اعلام کرد که دونالد ترامپ دعوت رهبر کرۀ شمالی را پذیرفته و آماده است تا ماه مه با کیم ملاقات کند. قرار است در این دیدار بی‌سابقه، دربارۀ آینده برنامۀ هسته‌ای و موشکی کرۀ شمالی گفتگو شود. زمان و مکان دقیق این دیدار هنوز مشخص نیست. مقامات آمریکا این دعوت را یک پیروزی در پی اجرای سیاست «فشار حداکثری» از سوی دونالد ترامپ توصیف و تاکید کرده‌اند که آمریکا تا زمانی که کرۀ شمالی خلع سلاح را آغاز نکند، تحریم‌ها را لغو نخواهند کرد. رئیس جمهوری آمریکا نیز در پیامی توییتری تصمیمات جدید رهبر کرۀ شمالی را یک پیشرفت بزرگ توصیف کرد؛ با این وجود نوشت که تا زمان رسیدن به یک توافق، تحریم‌های این کشور به قوت خود باقی خواند ماند.

چونگ ایوی یانگ که در راس هیاتی به نمایندگی از دولت کره جنوبی روز پنج‌شنبه از کاخ سفید بازدید کرد این خبر را در جمع خبرنگاران اعلام کرد و همچنین افزود که کیم حونگ اون وعده داده که کره شمالی آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی خود را متوقف می‌کند. وی اظهار داشت: «کیم جونگ اون ابراز تمایل کرده که با رئیس جمهور ترامپ هر چه زودتر دیداری داشته باشد. رئیس جمهور ترامپ نیز گفته که تا ماه مه با کیم جونگ اون دیدار می‌کند.» ترامپ روز پنج‌شنبه پس از دیدار با هیات نمایندگان دولت کره جنوبی به خبرنگاران گفته بود که کره جنوبی عصر امروز «خبر بزرگی» را در رابطه با کره شمالی اعلام می‌کند. پس از آن رسانه‌های خبری از جمله سی‌ان‌ان به نقل از منابع مطلع گزارش دادند که مقامات کره جنوبی نامه‌ای را از طرف کیم جونگ اون تسلیم رئیس جمهوری آمریکا کرده‌اند که از او برای یک دیدار دعوت به عمل می‌آورد. این گزارش‌ها به نقل از یک مقام ارشد دولت آمریکا عنوان می‌کرد که اگرچه کره شمالی پیشنهاد داده که آزمایش‌های موشکی هسته‌ای خود را هم به حالت تعلیق دربیاورد اما ایالات متحده فعلا برنامه‌ای برای تعلیق رزمایش مشترک خود با کره جنوبی ندارد. سی‌ان‌ان در ادامه گزارش خود خبر داده بود که قرار است ژنرال اچ‌آر مک‌مستر مشاور امنیت ملی ایالات متحده روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل را در جریان شرایط کره شمالی و گفت‌وگوها با هیات کره جنوبی قرار دهد.

واکنش‌ها به نامۀ کیم جونگ اون و دعوت او از دونالد ترامپ
مون جائه این، رئیس جمهوری کرۀ جنوبی این خبر را چیزی مانند یک معجزه دانست. سفیر کرۀ شمالی در سازمان ملل متحد نیز با انتشار بیانیه‌ای «تصمیم شجاعانه» کیم را کمکی به تضمین «صلح و ثبات در شبه جزیرۀ کره و شرق آسیا» توصیف کرد. در این بیانیه آمده است: «آمریکا باید موضع ما را درک کند و صادقانه و با یک نگرش جدی به برقراری صلح و امنیت در شبه جزیرۀ کره کمک کند.» دولت چین نیز روز جمعه از نشانه‌های مثبت در روابط ایالات متحده آمریکا و کرۀ شمالی و دیدار قریب الوقوع رهبران دو کشور استقبال کرد.کرۀ شمالی با آزمایش‌های هسته‌ای و آزمایش موشکهایی که می‌توانستند آمریکا را هدف قرار دهند و به نام دفاع از کشور توجیه می‌شدند، همچنین به دلیل نقض گستردۀ حقوق بشر، برای دهه‌ها در انزوای بین‌المللی بود. میزبانی بازیهای المپیک زمستانی سال ۲۰۱۸ میلادی توسط کرۀ جنوبی، فرصت دیپلماتیک استثنائی را در اختیار پیونگ یانگ قرار داد تا علاوه بر امکان‌پذیر شدن گفتگو میان نمایندگان دو کره و اعزام هیاتی بلندپایه از هر کشور به کشور دیگر، درنهایت با میانجیگری سئول، فرصت گفتگو میان رهبر کرۀ شمالی با دونالد ترامپ نیز فراهم آید.

ترامپ پیش از این آمادگی خود را برای گفت‌وگو با کره شمالی اعلام کرده بود، اما دولت وی گفته که کره شمالی در وهله نخست باید گام‌هایی جدی در رابطه با خلع سلاح هسته‌ای بردارد. یک مقام ارشد دولت دونالد ترامپ روز سه‌شنبه دراین‌باره به خبرنگاران گفت: «همه گزینه‌ها روی میز هستند و موضع ما در قبال حکومت کره شمالی تا زمانی که شاهد اقداماتی جدی جهت خلع سلاح هسته‌ای نباشیم، تغییر نخواهد کرد. چیزی که ما در پی آن هستیم، قدم‌هایی جدی در راستای خلع سلاح هسته‌ای است.» روابط میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ در سال گذشته میلادی با آزمایش‌های موشکی کره شمالی به شدت پرتنش شد. این میان دونالد ترامپ در گفتار خود درباره کره شمالی رویکرد دوگانه‌ای داشته و از یک سو که تهدید کرده پیونگ‌یانگ باید منتظر آتش و خشم آمریکا باشد، اما از سویی برای گفت‌وگوی مستقیم با رهبر کره شمالی اعلام آمادگی کرده است. ترامپ از زمانی که به قدرت رسیده تحریم‌های بسیار شدیدی را علیه کره شمالی وضع کرده و حتی موفق بوده که چین را وادار کند تا فشار بیشتری به کره شمالی بیاورد.