کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

جهانگیری: هیچ کس منتی بر مردم ندارد

ایسنا , 20 اسفند 1396 ساعت 13:02

گروه سیاسی: معاون اول رییس جمهور خطاب به مشمولان سهام عدالت گفت: هیچ‌کسی منتی ندارد که سود سهام عدالت را به شما بدهد. این سود مال شماست و شما اختیاردار آن هستید، اما توصیه می‌کنم که سهام خود را نفروشید.


اسحاق جهانگیری در مراسم نکوداشت ساماندهی سهام عدالت در سالن اجلاس سران با بیان اینکه ما از اول انقلاب دنبال این بودیم که مردم در سهام کارخانه‌ها مشارکت داشته باشند و احساس مالکیت کنند، اظهار کرد: در دولت خاتمی مصوبه توسعه سهام را نوشتیم و در دولت نهم و دهم رهبر انقلاب با واگذاری سهام عدالت موافقت کردند و 40 درصد از سهام کارخانه‌ها به مردم واگذار شد.وی در ادامه افزود: البته این طرح به گونه‌ای مطرح نشد که مردم احساس مالکیت نکنند. هیچ‌کس منتی به مشمولان سهام عدالت ندارد که 75 یا 150 هزار تومان سود سهام داده است، زیرا این سود مال مشمولان است.معاون اول رییس جمهور خاطرنشان کرد: وقتی می‌خواستیم سود سهام عدالت را توزیع کنیم، گفتند این کار را نکنید و بگذارید سود سهام در کارخانه‌ها بماند، ولی ما معتقد بودیم این سود مال مردم است، چرا آن پولدار میلیاردی سود سهامش را بگیرد اما این مردم سود سهامشان را نگیرد.

جهانگیری افزود: مشمولان سهام عدالت قیمت سهم خود را پرداخت کردند و مالک سهام هستند و تا وقتی که سهام دارند باید سود خود را بگیرند وقتی این لایحه در مجلس تصویب شد شما مشمولان سهام عدالت اختیاردار این سهام هستید و می‌توانید این سود را بفروشید یا نگه دارید. دیگران نباید درباره ارزش سهام شما حرفی بزنند و شما قبول کنید. ممکن است قیمت سهام بیشتر شود ممکن هم است که کمتر شود واین به عملکرد شرکت‌ها بستگی دارد ولی ان‌شالله به سمت بیشتر شدن ارزش سهام می‌رود. امروز قیمت هر سهم افراد تحت پوشش نهادهای حمایتی 2.5 میلیون تومان است. البته ممکن است قیمت سهام بیشتر شود و سال 96 قیمت سهام بهتر از سال 95 بود. بنابراین توصیه می‌کنم سهام عدالت خود را نفروشید.معاون اول رییس جمهور تاکید کرد: تمام تلاش ما این بود که افراد احساس کنند که سهامدار بوده و اختیار سهام خود را دارند.جهانگیری با اشاره به اینکه اجرای اقتصاد مقاومتی در دستور کار دولت است، گفت: هدف از اقتصاد مقاومتی این است که اقتصاد کشور را به مرحله‌ای از مقاومت و تاب‌آوری برسانیم تا در مقابل تکانه‌هایی که علیه کشور از بیرون طراحی می‌شود، مقاومت کند که مهم‌ترین این تکانه‌ها تکریم‌هایی بوده که قدرت‌های استکباری و غربی به بهانه‌های واهی علیه کشور ما وارد کردند و هنوز هم تهدید می‌کنند که تحریم را بازمی‌گردانند که البته گوش ما از این حرف‌ها پر است. مهم این است که اقتصاد کشور را در مقابل بیگانگی غربی‌ها و اعمال مجدد تحریم‌ها، از این گردنه عبور دهیم و اجازه ندهیم اقتصاد آسیب ببیند.

وی ادامه داد: تلاش مسوولان این است که با استدلال، منطق و گفت‌وگو، اجازه ندهند که غرب و آمریکا هرکاری انجام دهند. ما دنبال این هستیم که فضای بین‌المللی را علیه آنها بسیج کرده و افکار عمومی را ساماندهی کنیم، اما با این وجود برای روزهای سخت هم برنامه داریم.معاون اول رییس جمهوری با بیان اینکه بهترین سند ما همین اقتصاد مقاومتی است، تصریح کرد: اگر بخواهیم اقتصاد مقاومتی را اجرا کنیم، 5 رویکرد آن یعنی دانش‌بنیانی، درون‌زایی، برون‌نگری، عدالت‌طلبی و مردمی کردن اقتصاد را باید در همه سازمان‌ها، قوا، نیروهای مسلح و حتی بخش خصوصی حاکم کنیم.وی همچنین با بیان اینکه عدالت جزو مهم‌ترین رسالت هر انسان آزاده‌ای است گفت: عدالت تنظیم‌کننده و سازماندهی کننده امور است اگر می‌خواهیم به توسعه متوازن و پایدار برسیم، باید عدالت را مدنظر قرار دهیم، زیرا توسعه بدون عدالت، توسعه نیست. توسعه وقتی ارزش دارد که آحاد مردم کشور، طعم توسعه و پیشرفت را بچشند و نتیجه توسعه حرکت به سمت عدالت باشد. اگر ما به دنبال رضایت هستیم باید عدالت را مستقر کنیم البته اجرای عدالت جزو سخت‌ترین کارهاست و امیر مومنان هم شهید مسیر عدالت شد.

معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: بدترین طریق عدالت این است که آن را در زمینه اقتصادی محدود کنیم. ما باید دنبال اجرای عدالت در همه زمینه‌ها باشیم مردم باید ببینند که با فقر، فساد و تبعیض مقابله می‌شود. مهم‌ترین هدف و آرمان انقلاب، امام، شهدا و رهبری استقرار عدالت است. رهبر انقلاب هفته‌ فرمودند ما در خیلی زمینه‌ها پیشرفت داشته‌ایم اما آنطور که می‌خواستیم در زمینه عدالت پیشرفت نکرده‌ایم. ایشان به همین دلیل حتی عذرخواهی هم کردند که این صحبت‌های رهبری اهمیت درجه عدالت را نشان می‌دهد.جهانگیری با اشاره به اینکه یکی از ابعاد مهم عدالت، عدالت منطقه‌ای است که ما در این زمینه عقب‌ماندگی‌های جدی داریم، خاطرنشان کرد: برخی استان‌های ما محروم مانده و برخی پیشرفت کرده‌اند. با وجود سیاست‌گذاری برای رفع محرومیت این استان‌ها هنوز محرومیت در برخی استان‌ها وجود دارد. البته در این دولت اقدامات خوبی مثل گازرسانی به سیستان و بلوچستان انجام شده است. به ما گفتند وقتی دلیل عدم گازرسانی به سیستان را پرسیدیم گفتند این طرح اقتصادی نیست، اما دولت بلافاصله اراده کرد و گاز را به زاهدان رساند.

وی گفت:ما در این دولت مصمم شدیم که آب آشامیدنی سالم، راه آسفالته و گاز را به روستاها برسانیم. در چهار سال گذشته اندازه دولت‌های پیش از آن در این زمینه کار شده است. در شروع دولت یازدهم، به 14 هزار روستا گازرسانی شده بود، اما تا الان به بیش از 11 هزار روستا در این دولت گازرسانی شده است که این روند ادامه می‌یابد.وی ادامه داد: باید در جهت توسعه مناطق، متوازن حرکت کنیم. در برخی مناطق کشور گنج‌هایی نهفته است که می‌تواند ایران را تکان دهد؛ مثل سواحل مکران که گنج پنهان و فراموش شده‌ای دارد.معاون اول رییس جمهوری ادامه داد: ما در تلاش هستیم مساله بیکاری و مسائل اقتصادی را حل کنیم که در سال 96 هم دستاوردهای خوبی در رشد اقتصادی، سرمایه‌گذاری و ایجاد اشتغال داشته‌ایم اما تا نقطه مطلوب فاصله داریم. سال 96 جزو سال‌های نمونه است اما ما باید برای مردم کار خوب فراهم کنیم و شرایطی ایجاد کنیم که هیچ ایرانی به خاطر بیکاری، امنیت و روانش آسیب نبیند، زیرا بیکاری با خود، ده‌ها آسیب به دنبال دارد و روح و کرامت انسان را آزرده می‌کند.جهانگیری در پایان اظهار کرد: از همه کسانی که به ایران علاقه‌مندند می‌خواهم در کشور سرمایه‌گذاری کرده و شغل درست کنند. استعداد ایران ظرفیت اشتغال نه تنها برای مردم خود بلکه برای جمعیت‌های دیگر را هم دارد.


کد مطلب: 145056

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/145056/جهانگیری-هیچ-کس-منتی-مردم-ندارد

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir