به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۶:۳۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ساعت ۱۳:۲۶
کد مطلب : ۱۴۵۰۶۳
حزب كمونیست محدودیت زمانی برای ریاست‌جمهوری را لغو کرد

ریاست‌جمهوری در چین مادام‌العمر شد!

گروه بین‌الملل: نزدیک به ۳ هزار نمایندۀ کنگرۀ ملی خلق چین كمونیستی امروز یکشنبه ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) در نشست سالانۀ این نهاد، با تغییر قانون اساسی و لغو محدودیت دو دوره متوالی ریاست جمهوری، عملا به شی جین‌پینگ امکان دادند تا ریاست جمهور مادام‌العمر این کشور باشد.
نتایج رای‌گیری كنگره حزب كمونیست چین: ۲۹۵۸ موافق، ۲ مخالف. ۳ نفر رای ندادند!
نتایج رای‌گیری كنگره حزب كمونیست چین: ۲۹۵۸ موافق، ۲ مخالف. ۳ نفر رای ندادند!
بر اساس قانون اساسی چین که از دهۀ ۹۰ میلادی اجرا می‌شود، رئیس جمهور حداکثر می‌تواند برای دو دورۀ پنج ساله در این مقام باقی بماند. بر این اساس شی جین‌پینگ که اولین بار در سال ۲۰۱۳ میلادی به مقام ریاست جمهوری چین رسیده است، می‌تواند حداکثر تا سال ۲۰۲۳ میلادی در این مقام باقی بماند. حذف محدودیت دورۀ زمامداری رئیس جمهور، بخشی از تغییراتی است که با هدف اصلاح قانون اساسی چین پیشنهاد شده است و روز یکشنبه با رای موافق ۲۹۵۸ عضو کنگره به تصویب رسید. دو نفر! هم رای مخالف دادند و سه نفر رای ندادند.
 
اگرچه کنگره ملی خلق قدرتمندترین نهاد قانونگذاری چین محسوب می‌شود، اما در واقع این نهاد عملا وظیفۀ تایید تصمیماتی را دارد که مقامات ارشد حزب کمونیست به آنها دیکته می‌کنند. به این ترتیب انتظار می‌رود رای گیری برای مادام العمر کردن دوران ریاست جمهوری شی نیز بدون کمترین چالشی انجام شود؛ بویژه آنکه از چند ماه گذشته زمینه‌ها برای انجام این تغییر فراهم آمده بود.
در اکتبر سال گذشته میلادی با رای نمایندگان در نوزدهمین کنگرۀ حزب کمونیست، ایدئولوژی‌های سیاسی شی جین‌پینگ به عنوان بخشی از اساسنامه حزب رسما به ثبت رسید و به این ترتیب به او جایگاهی همتراز با مائو تسه‌تونگ، بنیانگذار جمهوری خلق چین داده شد. پس از آن در فوریه سال جاری میلادی، کمیته مرکزی حزب کمونیست چین پیشنهاد حذف محدودیت زمانی برای زمامداری رئیس جمهور را مطرح کرد.