به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۱:۱۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۰ ساعت ۱۴:۲۲
کد مطلب : ۱۴۵۰۶۶

کشمکش بر سر پارلمان اصلاحات بالا گرفت

گروه سیاسی: یك فعال سیاسی اصلاح‌طلب برگزاری انتخابات دوازدهم را نقطه قوت و طرح استیضاح‌های سه وزیر که اخیرا مطرح شده را نقطه ضعف سیاست داخلی ایران دانست.
کشمکش بر سر پارلمان اصلاحات بالا گرفت
علی صوفی اظهار کرد: در سال 96 شاهد برگزاری یک انتخابات پرشور برای ریاست‌جمهوری و انتخابات شوراهای شهر و روستا بودیم که با مشارکت گسترده مردم روبرو شدیم و روحانی با این مشارکت گسترده برای بار دوم توسط مردم با رای بالاتر از دوره قبل خود یعنی حدود 24 میلیون رای مثبت پیروز انتخابات شد.وی در ادامه با اشاره به نقش جریان اصلاحات در پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال 96، یادآور شد: رویکرد اصلاح‌طلبان نسبت به انتخابات سالی که گذشت باعث شد تا هم پیروزی حسن روحانی و هم اکثریت لیست‌های شهر و روستا به ویژه موفقیت صددرصدی لیست تهران به وقوع بپیوندد.پیروزی اصلاح‌طلبان یکی از مهم‌ترین اتفاقات عرصه سیاست داخلی در سال 96 بود که تاثیرات خود را در حوزه بین‌المللی به ویژه بخش برجام نیز گذاشت. اهم اظهارات صوفی به شرح زیر است:

*با توجه به ایجاد ناامیدی در جامعه و نارضایتی‌هایی که در حوزه معیشت و اقتصادی وجود داشت، گسست مردم از دولت و عرصه سیاست تشدید شد. اوج این نارضایتی‌ها را در اعتراضات دی ماه دیدیم حتی در بخشی از موارد اعتراض به خشونت تبدیل شد.در داخل دولت نیز نقش جهانگیری نسبت به گذشته خود کمتر شد و در دفتر رییس‌جمهور تغییرات معناداری صورت گرفت. اثرات این تغییرات بر حوزه‌های دیگر هم قابل مشاهده بود به همین دلیل تقریبا اکثریت چهره‌های شاخص اصلاح‌طلب آشکارا نسبت به این موضوع موضع‌گیری کردند و از رییس‌جمهور خواستند نقش جهانگیری را در اداره امور کشور همانند گذشته بیشتر کند.

* امسال شاهد اعتراضات گسترده به بودجه ارائه شده توسط دولت بودیم. خود رییس جمهور سعی کرد نسبت به این موضوع شفاف‌سازی کند و به اعتبارات برخی از نهادهای فرهنگی هم اعتراض کرد. این اعتراض اقدام مثبتی تلقی می‌شود و مجلس را هم دچار چالش کرد که ایجاد این چالش هم یک گام مثبت بود. با این حرکت روحانی به نظر آمد که ایشان همچنان در سیاست‌هایشان در راستای مطالبات مردمی حرکت می‌کند. اصلاح‌طلبان پیش از ایجاد این اعتراضات تا جایی که ممکن بود سعی کردند فضای اعتراض‌آمیز را پیش‌بینی و هشدارهای لازم را بدهند، اما مسئولین مربوطه نسبت به آن بی‌اعتنا بودند.

* آغاز اعتراضات دی ماه از سوی مخالفان دولت بود، با اینکه اعتراضات دی ماه از سوی کسانی مطرح شد که با سیاست‌های دولت در تقابل بودند، اما برعکس خواست آنها این اعتراضات گسترده و در هم تنیده شد. حتی بخشی از مطالبات به سوی ساختارشکنی حرکت کرد و جریان‌های خارجی هم به آن امید بستند، اما فراموش کرده بودند که این جریان اعتراضی آن جریانی نیست که کسی بتواند رهبریش کند.پیام این اعتراضات باید به گوش همه مسئولین برسد. مسئولین باید متوجه شوند که نارضایتی‌ها به سرعت به خشم و نفرت تبدیل می‌شود. به نظر من همه ارکان حکومت به سهم خود پیام این اعتراضات را دریافتند.

*در روزهای پایانی سال استیضاح سه وزیر در حالی مطرح می‌شود که به نظر می‌رسد جنبه سیاسی این استیضاح کم و دلایل قومی آن زیاد است. پس از سقوط هواپیمای تهران ـ یاسوج، زاگرس‌نشینان خواستند تا ربیعی را که مسئول بخشی از این حادثه می‌دانستند تغییر دهند. از سوی دیگر عده‌ای از نمایندگان هم خواهان برکناری آخوندی شدند این در حالی است که جریان اصولگرا خواهان حفظ او و جریان اصلاح‌طلب خواهان حفظ وزیر سوم استیضاح شده یعنی حجتی هستند.صوفی تصریح کرد: در این میان نقش آقای لاریجانی برای موضوع استیضاح سه وزیر دولت دوازدهم بسیار مهم است. باید بررسی شود که آیا انگیزه این استیضاح‌ها، انگیزه اصلاحی است و یا خیر؟ لازم است تا دولت و مجلس که از نظر مردم رای مساعد گرفته‌اند، طوری حرکت کنند که امید از جامعه نرود. سال 96 سالی بود که با امید آغاز شد اما به یاس اجتماعی انجامید. امید است که سال 97 سالی باشد که همه مسئولین در راستای افزایش امید اجتماعی حرکت کنند.

پارلمان اصلاحات باید مشورتی باشد نه محل انشقاق و اختلاف /نباید بدنه جریان اصلاحات را سردرگم کرد
علیرضا رحیمی عضو هیات رئیسه فراکسیون امید درباره پارلمان اصلاحات و اما و اگرهای تشکیل آن  گفت: به نظرم پارلمان اصلاحات به عنوان یک مجموعه مشورتی می تواند مفید و موثر قرار بگیرد اما اگر قرار باشد تاثیری در تغییر ساختار شورای عالی سیاست گذاری ایجاد کند این رویه حتما نیاز به بررسی و تصویب در شورای عالی دارد. اینکه برخی پیشنهاد تشکیل پارلمان اصلاحات به عنوان مجمع اصلاح طلبان مطرح کرده اند به نظر می رسد این پیشنهاد می تواند به عنوان یک مجمع مشورتی مورد توجه قرار گیرد اما اینکه خود پارلمان بخواهد محل انشقاق و اختلاف شود به هیچ وجه قابل قبول نیست.رحیمی در پاسخ به این سوال که چرا فکر می کنید پارلمان اصلاحات می تواند موجبات اختلاف را فراهم کند گفت: به هر حال ممکن است برخی گروه ها نگاهشان این باشد که ممکن است از مجامع و ساختارهای اصلی اصلاح طلبی نتوانند نتیجه ای بگیرند و بر همین اساس ساختارهای موازی تشکیل دهند که این ساختارهای موازی موجب سردرگمی بدنه جریان اصلاحات شود خود یک دستاورد منفی تلقی می شود تا دستاورد مثبت اما اگر به عنوان یک مجمع مشورتی به آن نگاه کنیم قطعا می تواند هم افزایی لازم را داشته باشد.
او در پاسخ به این سوال که یعنی معتقدید پارلمان اصلاحات موازی شورای عالی است گفت: همانطور که گفتم باید به این موضوع به صورت کارشناسی نگاه کرد چنانچه این ساختار موازی شورای عالی سیاست گذاری اصلاح طلبان قرار بگیرد بدیهی است که موازی کاری پدید می آید و موجب انشقاق خواهد شد. فراموش نکنیم اصلاح طلبان بعد از مدت ها به اوج انسجام رسیده اند مسلم است هر حرکتی که به انسجام بیشتر منجر شود ما از آن حمایت می کنیم و اگر بخواهد آغاز گر یک اختلاف و انشقاق باشد قطع به یقین از آن استقبال نمی کنیم.
مرجع : خبرآنلاین
برچسب ها: اصلاح طلبان