به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۹:۳۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ساعت ۰۹:۱۹
کد مطلب : ۱۴۵۱۰۴

۹۴ روز تا جام جهانی/ یک جام به یاد ماندنی

گروه ورزشی: تغییرات مهم در جام جهانی ۹۴ باعث شد تا این جام به یکی از مهم‌ترین جام‌های جهانی تبدیل شود.
۹۴ روز تا جام جهانی/ یک جام به یاد ماندنی
جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه ۹۴ روز دیگر آغاز می‌شود و ۳۲ تیم حاضر در این رقابت‌ها در هشت گروه چهار تیمی برابر هم به میدان می‌روند.سایت فیفا در فاصله ۹۴ روز تا آغاز جام جهانی ۲۰۱۸ روسیه اقدام به روز شمار این رقابت‌ها کرده و هر روز به مناسبت تعداد روز باقی‌مانده، یک واقعه مربوط به جام جهانی را مورد بررسی قرار می‌دهد.جام جهانی ۹۴ یکی از مهمترین جام‌های فیفا بود از این نظر که تغییرات مهمی در این رقابت ها رخ داد. از جمله تغییراتی که در دوره جام جهانی ۹۴ اتفاق افتاد این بود که به ازای هر برد به هر تیم سه امتیاز تعلق می‌گرفت. پیش از این تیم برنده در جام جهانی دو امتیاز کسب می‌کرد. همچنین از این دوره تصمیم گرفته شد که داور چهارم در بازی‌های جام جهانی مورد استفاده قرار گیرد که وظیفه نظارت بر داور مسابقه را داشته باشد. همچنین تمام بازیکنان ذخیره تیم‌ها توانستند برای اولین بار روی نیمکت ذخیره‌ها بنشینند.این جام پرگل سرشار از هیجان، غم، شادی و شگفتی بود. بلغارستان که در ۱۶ دیدار پیش خود در مرحله نهایی جام جهانی طعم پیروزی را نچشیده بود، با شکست آلمان مدافع عنوان قهرمانی راهی مرحله نیمه نهایی شد.

"دیه‌گو مارادونا" ستاره بی‌بدیل فوتبال جهان و آرژانتین نیز به علت مثبت شدن نتیجه آزمایش دوپینگش از رقابت‌ها کنار گذاشته شد.همچنین "آندرس اسکوبار" مدافع تیم ملی کلمبیا به این علت که در دیدار برابر آمریکا به تیم خودی گل زده بود، پس از بازگشت به کشورش به ضرب ۱۲ گلوله به قتل رسید.تیم کم ادعای میزبان نیز در دور دوم با برزیل بازی کرد و با آن که با تک گل "روماریو" شکست خورد اما سرفرازانه از این رقابت‌ها کنار رفت. برزیل بدون شک بهترین تیم این رقابت‌ها بود اگرچه پیروزی این تیم در فینال در ضربات پنالتی طعم خوبی برای هواداران برزیل در سراسر جهان نداشت اما آنها شایسته کسب چهارمین عنوان قهرمانی بودند.

 استقبال از یک ورزش غیر آمریکایی
با آن که ورزش‌های بسکتبال، بیسبال و فوتبال آمریکایی در کشور میزبان به مراتب از جذابیت و محبوبیت بیشتری برخوردار بودند اما پانزدهمین دوره جام جهانی با استقبال کم نظیری روبرو شد.

 مقدماتی جام جهانی رکورد شکست
در این دوره ۱۴۷ کشور در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی شرکت کردند که رکورد تازه‌ای محسوب می‌شد. در میان این تیم‌ها، آفریقای جنوبی دیده می‌شد که پس از غیبتی طولانی دوباره حضور یافته بود. در این دوره نیز تیم‌های بزرگی غایب بودند.انگلیس، دانمارک (قهرمان جام ملت های ۱۹۹۲ اروپا)، پرتغال، لهستان و بار دیگر فرانسه که با گل دیر هنگام بلغارستان در آخرین دیدار مقدماتی از صعود به جام جهانی بازماند. همچنین یوگسلاوی نیز به دلیل بروز جنگ داخلی با بوسنی از این رقابت‌ها کنار گذاشته شد. ۲۴ کشور در این دوره جام جهانی با یکدیگر به رقابت پرداختند.در طول یک ماه رقابت‌های جام جهانی، با وجود گرمای طاقت فرسا، میزان تماشاگران به رکورد بیش از ۳ میلیون ۵۸۹ هزار نفر رسید.

 تغییرات جدید
برای مهیج‌تر شدن بازی‌ها، فیفا تغییری در قوانین فوتبال ایجاد کرد؛ جلوگیری از از تکل از پشت، ساده‌تر کردن قانون آفساید و ۳ امتیاز برای هر برد به جای ۲ امتیاز. همچنین در این جام سهمیه آفریقا از دو تیم به سه تیم افزایش یافت.

عربستان شگفتی آفرید
صعود آمریکا و عربستان به دور دوم از شگفتی‌های این جام بود. عربستان با گلزنی "سعید الاویران" در برابر بلژیک که می‌توان آن را بهترین گل جام جهانی نام برد به این مهم دست یافت.روسیه با وجود کسب رکورد پنج گل زده به وسیله یک نفر (اولگ سالنکو) در دیدار با کامرون نتوانست به دور بعد صعود کند. همچنین روژه میلای کامرونی ۴۲ ساله با زدن یک گل به روسیه عنوان مسن‌ترین گلزن جام جهانی را بار دیگر از آن خود کرد (وی در جام جهانی گذشته نیز با زدن گل در ۳۸ سالگی این عنوان را به خود اختصاص داده بود).در مرحله یک چهارم نهایی برزیل خود را در مصاف با هفت تیم اروپایی دید که یکی از آنها ایتالیای سرسخت بود. ایتالیا در دور نخست به سختی از گروه خود صعود کرد و در یک هشتم نهایی به سد نیجریه خود. در حالی که ایتالیا یک گل خورده بود و با اخراج "جیان فرانکو زولا" ۱۰ نفره بازی می‌کرد، لاجوردی پوشان با کمک "روبرتو باجو" بهترین جادوی "هودینی" خود را اجرا کردند.این بازیکن خوش فکر و باهوش علاوه بر زدن دو گل در این دیدار، سه گل نیز در مراحل یک چهارم نهایی و نیمه نهایی به تیم‌های اسپانیا و بلغارستان زد تا یک تنه ایتالیا را به فینال جام جهانی هدایت کند.

 بزریل - هلند، بهترین بازی جام
دیدار برزیل در برابر هلند در مرحله یک چهارم نهایی را به حق باید بهترین بازی جام دانست. برزیل در حالی که ۲ بر صفر از حریف پیش بود بازی را در نهایت با نتیجه ۳ بر ۲ به پایان رساند. به‌به‌تو، مازینیو و روماریو زننده سه گل برزیل بودند. ضمن این که این پیروزی شادی تولد پسر به‌به‌تو را برای او مضاعف کرد.

فینال بی روح برزیلی - ایتالیایی
در فینال دو تیم برزیل و ایتالیا در برابر یکدیگر صف آرایی کردند اما این دیدار که به نظر می‌رسید بازی زیبا و ایده آلی باشد در عمل یک نبرد فیزیکی و خسته کننده بود. برای نخستین بار سرنوشت جام جهانی به ضربات پنالتی واگذار شد.

 چهارمین قهرمانی برزیل
آخرین پنالتی ایتالیا با شوت روبرتو باجو راهی آسمان آبی کالیفرنیا شد. برزیل پس از ۲۴ سال بار دیگر قهرمان شد و به نخستین تیمی تبدیل شد که جام جهانی را چهار بار لمس کرده است.

* فینال
برزیل صفر (۳) - ایتالیا صفر (۲)
** برترین‌های جام
قهرمان: برزیل
نایب قهرمان: ایتالیا
سوم: سوئد
چهارم: بلغارستان
** آقای گل:
هریستو استویچکف (بلغارستان) و اولگ سالنکو (روسیه)
مرجع : ایسنا
برچسب ها: جام جهانی 2018