به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۱۰ - ۱۳:۰۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۱ ساعت ۲۰:۵۰
کد مطلب : ۱۴۵۱۷۵
بانکداران بین‌المللی:

پول نقد از همیشه محبوب‌تر است

گروه اقتصادی: بر اساس داده‌های بانکداران بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی BIS ، استفاده از پول نقد با هدف ذخیره پول به دلیل کاهش سود بانکی در جهان در حال افزایش است.
پول نقد از همیشه محبوب‌تر است
به گزارش نیوز استرالیا، جوامع کمی وجود دارند که در آنها پول نقد محبوبیت کمتری نسبت به عابر بانک‌ها دارد و در بیشتر جوامع جهان پول نقد همچنان پادشاهی می‌کند.بر اساس این گزارش، با وجود افزایش پرداخت‌های الکترونیک در سراسر جهان در آخرین بازبینی‌های بانک تسویه حساب‌های بین المللی که در واقع بانک مرکزی بانک‌های مرکزی است، شواهد غلطی دال بر عدم اقبال پرداخت‌های نقدی وجود دارد.به گفته محقق بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی (BIS) در بیشتر کشورهای توسعه‌یافته، چک‌ها یا از بین رفته‌اند یا در حال نابودی هستند. کارت‌های اعتباری امروز پذیرفته‌تر از سایر متدهای پرداخت پول هستند.سرویس‌های پرداخت الکترونیک جدید در جهان پدیدار شده‌اند و به طور فزاینده در همه جا و هر ساعت قابل دسترس هستند.بر اساس این گزارش، بسیاری از متدهای پرداختی که معمولا نقدی انجام می‌شد، امروز به سمت الکترونیک شدن رفته است. در دانمارک برای مثال صندق‌های جمع‌آوری پول برای خیریه ها و اجراهای خیابانی نیز امروز به صورت پرداخت موبایلی انجام می‌شود. در چین، فست‌فود ها با فناوری پرداخت «لبخند بزن و پرداخت کن» که یک سیستم شناسایی چهره برای پرداخت الکترونیک است، کار می‌کنند. در آمریکا دانشجویان برای پیتزا و نوشیدنی از اپلیکیشن برای پرداخت پول استفاده میکنند.

با این وجود محقق بانک بین‌المللی BIS  گفته شواهدی دال بر حرکت از اسکناس و سکه به سمت پرداخت الکترونیک وجود دارد اما داده‌ها نشان می‌دهد استفاده از متد پرداخت نقدی و پرداخت کارتی نیز همزمان در حال افزایش است.بر اساس این گزارش بین سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۱۶ گردش نقدی از هفت درصد تا ۹ درصد افزایش یافت در حالی که پرداخت با کارت اعتباری از ۱۳ درصد به ۲۵ درصد رسید.به گفته این محقق بانکی، تمایل برای استفاده از پول نقد همچنان وجود دارد و از بین رفتن پرداخت نقدی را تنها به جوامع کمی می‌تواند اطلاق کرد. در واقع تقاضا برای پرداخت نقتی در بیشتر اقتصادهای پیشرفته بیشتر شده است.براساس آمارهای داده شده در این رسانه هنگ کنگ و ژاپن بیشترین افزایش تقاضا و گردش نقدی را داشته‌اند. در روسیه و سوئد شواهد نشانگر گردش میان نقد و کارت در پرداخت‌هاست و گردش نقدی پنج درصد در چین که سیستم‌های پرداخت موبایلی در آن محبوبیت بالایی دارد افزایش داشته است.بر اساس داده‌های بانک تسویه حساب‌های بین‌المللی، تقاضای مردم برای نگهداری پول نقد به عنوان ذخیره به جای استفاده از پرداخت نقدی بالا رفته است. این به دلیل نرخ پایین سود بانک‌هاست.به گفته محققان امور بانکی اسکناس‌ها عمدتا به عنوان ذخیره نگهداری می‌شوند اما نمی‌توان گفت اسکناسی که در کیف پول مردم است، با هدف ذخیره پول نگهداری شده یا با هدف خرج آن.خزانه‌داری آمریکا سال گذشته برای جلوگیری از فرار مالیاتی کسب و کارهایی که از پول نقد استفاده می‌کنند وامکان بازبینی مالیاتی در آن محدود است، لایحه ای را پیشنهاد داد که طی آن محدودیت‌هایی برای پرداخت نقدی اعمال می‌شد. در این لایجه مشتری‌هایی که به صورت نقدی پرداخت می‌کنند، رسید دریافت نخواهند کرد . این کار برای رصد کردن اقتصاد سیاه است.
مرجع : ایلنا