کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

فکری برای شادی ملی نکرده‌ایم

اعتمادآنلاین , 22 اسفند 1396 ساعت 11:30

گروه جامعه: مشاور رئیس و مدیرکل دفتر مدیریت عملکرد سازمان بهزیستی، وضعیت نشاط اجتماعی در کشور را هشدارآمیز می‌داند و می‌گوید: « آمارها نشان می‌دهد که باید فکر جدی برای شادی و نشاط اجتماعی بکنیم.»


بسیاری از جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی نسبت به تأثیر اخبار بدی که پی‌درپی منتشر می‌شود هشدار می‌دهند. خیلی‌ها دیگر هم به بررسی تأثیر عوامل اجتماعی مختلف بر وضعیت روحی مردم می‌پردازند و خطر افسردگی ملی را بیخ گوش ایرانیان می‌دانند. حسن موسوی چلک رئیس انجمن مددکاری و مشاور رئیس سازمان بهزیستی دراین‌باره می‌گوید: «هیچ تعریف درستی از افسردگی ملی وجود ندارد اما آنچه که آمارها می‌گویند نشان می‌دهد که باید یک فکر جدی برای شادی و نشاط اجتماعی بکنیم.»او ادامه می‌دهد: «آمارها می‌گویند از هر چهار ایرانی یک نفر مبتلا به یکی از اختلالات روانی است.مراجعه به تعداد پرونده‌های قضایی، آسیب‌های اجتماعی، میل به مصرف مواد مخدر صنعتی و حتی همین پناه بردن به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همگی نشان می‌دهند که مشکلی جدی وجود دارد که تاکنون برای حل آن اقدام عاجلی نشده است.»موسوی چلک تأثیر وضعیت اقتصادی مردم را بر میزان نشاط اجتماعی بسیار زیاد می‌داند اما می‌گوید: «وضعیت جامعه ما طوری شده که حتی کسانی که وضعیت اقتصادی خوبی دارند هم از نظر روحی چندان سالم و با نشاط نیستند. این یعنی حتی بهبود وضعیت اقتصادی هم کافی نیست. بهبود اقتصاد نمی‌تواند میزان اعتماد مردم به مسئولان و به همدیگر را ترمیم کند و یا موجب افزایش کنش گری مردم شوند، برای تقویت این امور باید کارهای دیگری هم انجام شود.»او ادامه می‌دهد: «من فکر می‌کنم مردم نباید برای بسط شادی و نشاط اجتماعی منتظر دولت بنشینند آنها باید از مناسبت‌هایی مانند همین چهارشنبه‌سوری کمک بگیرند و حداقل برای بهبود وضعیت خودشان و بچه‌هایشان کاری کنند. تشکل‌های مختلف هم می‌توانند در این زمینه بسیار کمک کنند. از نظر من بسیاری از آنها باید آب دستشان است زمین بگذارند و به فکر افزایش امید و نشاط در مردم باشند.»

موسوی چلک نقش دولت را هم پررنگ می‌داند و می‌گوید: «اینکه می‌گوییم مردم منتظر دولت نمانند به این معنی نیست که وظیفه‌ای بر دوش دولت نیست. اتفاقاً دولت باید کار اصلی را بکند. متأسفانه برای سال‌های زیادی مسئولان کشور ما انواع و اقسام ممیزی‌های فرهنگی را اعمال کردند اما همه آن‌ها می‌گفتند که چه کارهایی نباید بکنیم، نگفتند به جای آن چه کارهایی باید بکنیم؟ ما در کشورمان برای برگزاری مراسم‌های مربوط به عزاداری و غم کمیته داریم اما مناسبت‌های شاد می‌آیند و می‌روند اما کسی خبردار نمی‌شود.»او به اهمیت زنده کردن و استفاده از مناسبت‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری هم اشاره می‌کند و می‌گوید: «دولت کارهای زیادی انجام دهد اما خیلی وقت‌ها هم بهترین کار این است که زمینه را فراهم کند و بعد کاری انجام ندهد. اگر مناسبت‌هایی مانند چهارشنبه‌سوری را تا این حد دست‌کاری نمی‌کردند و حساسیت به خرج نمی‌دادند کار به جایی نمی‌رسید که چهارشنبه‌سوری به جای مراسمی شادی‌بخش به مراسمی خطرناک تبدیل شود.»موسوی چلک می‌گوید: «ما الآن می‌بینیم که کنسرت‌های کاملاً قانونی اجازه اجرا نمی‌گیرند. کنسرتی که همه چیزش مجوز دارد اما اجازه اجرا به آن داده نمی‌شود. بسیاری از برنامه‌های شاد با حاشیه مواجه می‌شوند، از آن طرف اتفاقات بد با تمام توان پوشش داده می‌شوند. با این وضعیت داریم که مردم شاد و با نشاط باشند.»


کد مطلب: 145215

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/145215/فکری-شادی-ملی-نکرده-ایم

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir