کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

شوراهای شهر؛ یک رویکرد، دو نتیجه

23 اسفند 1396 ساعت 18:48


امیر راعی‌فرد- روزنامه بهار
پس از برگزاری انتخابات شوراهای شهر و روستا و پیروزی قاطع اصلاح‌طلبان در دو شهر تهران و مشهد، علی‌رغم پیش‌بینی‌ها نتایج رفتاری پیروزی اصلاح‌طلبان در دو شهر مذکور با تفاوت‌هايي همراه بود. این تفاوت‌ها نه تنها در حوزه اصلاح‌طلبی بلکه در واکنش اصول‌گرایان نسبت به این پیروزی‌ها قابل مشاهده است. شهرداری مشهد پس از سیطره سالیان طولانی اصول‌گرایی در اختیار شهرداری اصلاح‌طلب قرار گرفت که این تغییر رویکرد به خودی خود پتانسیل بالایی جهت ایجاد تنش در خود نهفته داشت و اصلاح‌طلبان را در برابر خشم احتمالی اصول‌گرایان قرار مي‌داد. اما انتخاب تقی زاده خامسی که معاونت شهرداری تهران در زمان کرباسچی را نیز در کارنامه خود داشت کمی از احتمال بروز تنش‌هاي میدانی میان اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان را کاهش داد. رویکرد شهردار جدید مشهد در انتصابات اصلاح‌طلبانه با همراهی نسل جدید و جوان مدیریتی شورای شهر مشهد به نمایندگی امیر شهلا و احسان اصولی که اتفاقا از همان ابتدای شروع به کار کلید خورد نشان از عدم سازش‌کاری عقیدتی او با جریان اصول‌گرای تنومند خراسان و مشهد داشت.

شهردار مشهد با اتخاذ روش تخصص گرا و جوان گرا در عین اصلاح‌طلب بودن انتصاباتش گرا نشان داده است که علی رغم اصلاح‌طلب بودن، توانمندی مدیریتی را نیز در دستور کار تغییراتش لحاظ مي‌کند. خارج از نحوه انتصابات شهردار مشهد چیزی که از اهمیت بالاتری برخوردار است وقوع تغییرات اصلاح‌طلبانه در بدنه مدیریتی شهرداری مشهد از نخستین هفته‌هاي آغاز به کار شهردار جدید مي‌باشد.به این مفهوم که شهردار مشهد با در نظر داشتن یک نقشه راه و بدون توجه به تهدیدات و تحدیدات شهری اقدامات مدیریتی خود را اجرا مي‌نماید. نتیجه این عمل متهورانه و اصلاح‌طلبانه را مي‌توان در واکنش‌هاي اصول‌گرایانی مشاهده کرد که تا پیش از حضور شهردار جدید مشهد از هیچ تهدید علنی و غیرعلنی دریغ نداشتند. تقی زاده خامسی با پیگیری روالی اصلاح‌طلبانه و شفافیتی جالب توجه در اظهار نظرهای شخصی و برگزاری مراسم‌هاي متنوع شهری که از شهر مشهد تصویری غیر از دو دهه پیش این شهر ارائه مي‌داد و البته با رعایت حریم سیاسی طرف مقابل، توانمندی و اصول سیاسی و فرهنگی خود را به جریان اصول‌گرا دیکته نمود. اصول‌گرایانی که پایگاه اصلی حکومت سنتی خود در کشور را در برابر خطری جدی تصور مي‌کردند با روش اتخاذ شده توسط شهردار مشهد عملا هیچگونه دلیلی برای حملات هدفمند خود به جریان اصلاح‌طلبی در دست ندارند و این روال مدیریتی در پیش گرفته شده توسط شهردار مشهد به خلع سلاح جریان اصول‌گرایی منجر شده است. رفتار مقتدرانه طیف اصلاح‌طلب در برابر هیمنه سنگین و قدرتمند جریان اصول‌گرا در مشهد سبب عقب نشینی ناباورانه اصول‌گرایان در برابر اصلاح‌طلبانی شده است که با رعایت اصول اخلاقی و مدیریتی جلوی هرگونه تخریب هدفمند پروسه اصلاح‌طلبی در شهر مشهد را گرفته اند.

رفتار مقتدرانه شهردار مشهد در کنار همنشینی دوستانه با موثران جریان اصول‌گرا دلیل کمترین واکنش منفی را نیز از جریان اقتدارگرای منطقه ای گرفته است. حال با توجه به موارد ذکر شده درباره تقی زاده خامسی مي‌توان به علل هجمه‌هاي سنگین این روزها در برابر محمدعلی نجفی نگاهی متفاوت ارائه داد. شهردار تهران با کارنامه ای اصلاح‌طلبانه و در برابر کاندیدایی توانمند همچون حسین مرعشی به کرسی مدیریت شهری تهران تکیه زد. با توجه به اقلیم سیاسی شهر تهران کمتر کسی احتمال این حجم از تخریب‌هاي هدفمند را در مورد شهرداری تهران متصور بود. شورای شهر تهران با حضور چهره‌هايي جوان و توانمند همچون الهام فخاری و علی اعطا حجت نظری و مجید فراهانی که به نوعی نماد نسل جدید مدیریتی کشور به شمار مي‌روند از همان روزهای اولیه شروع به کار نجفی با اتخاذ روشی منتقدانه به انتصابات اصول‌گرایانه او نسبت به ائتلاف شکل داده شده توسط نجفی با اصول‌گرایان هشدار دادند.

عقب‌نشینی عقیدتی شهردار تهران از ابتدای آغاز به کار خود پیام نوید بخش مواجهه با مدیریتی سازشکار و کم توان را برای اصول‌گرایان را در پی داشت. مواجهه اصلاح‌طلبان با رویکرد اصول‌گرایانه نجفی و انتقادات تند اعضای شورای شهر تهران به روال در پیش گرفته شده توسط او نتیجه ای جز تضعیف بیشتر جایگاه مدیریتی شهردار تهران را در پی نداشت. نجفی با پیگیری روش امتیاز دهی به جریان مخالف اصلاحات سعی کرد تا با عقب نشینی از مواضع اصلاح‌طلبانه مخالفان خود را آرام نماید. این روش منسوخ سیاسی تنها به تصویر کشیده شدن چهره ضعیف و ریشه ناپایدار اصلاح‌طلبانه شهردار تهران منجر گردید که عملا او را در مقام ضعف قرار داد. صدور چند حکم برای یک نفر و بازی دو گانه نجفی راه را برای حمله هر دو جریان سیاسی کشور به شهردار تهران هموار نموده است و تلاش‌هاي اخیر نجفی برای جلب اعتماد اصلاح‌طلبان نیز نتیجه ای در بر نداشته است.

شاید بتوان با توجه به قیاس صورت گرفته شده فوق شفافیت مدیریتی و رفتار مقتدرانه سیاسی را به عنوان برگ برنده یک مدیر شهری برشمرد. برگ برنده ای که از جانب تقی زاده خامسی به بهترین شکل مورد استفاده قرار گرفته و از جانب همتای تهرانی‌اش به ضعیف ترین شیوه ممکن به پاشنه آشیل شهرداری تهران بدل گردیده است. کوتاه سخن اینکه ندای اصلاح‌طلبی مردم مشهد با انتخاب شهرداری مقتدر امکان قدرت نمایی مدیریتی اصلاح‌طلبان را در پایتخت اصول‌گرایی کشور پر رنگ‌تر کرده است و در تهران با اتخاذ رویکرد دوگانه نجفی عقبه اصلاح‌طلب اجتماعی پایتخت در خطر ناامیدی از جریان اصلاحات قرار گرفته‌اند.


کد مطلب: 145289

آدرس مطلب :
https://www.baharnews.ir/news/145289/شوراهای-شهر-یک-رویکرد-دو-نتیجه

بهار نیوز
  https://www.baharnews.ir