به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۴ ساعت ۰۹:۲۹
کد مطلب : ۱۴۵۳۲۷

تورم به هسته سخت خود رسید

گروه اقتصادی: مشاور رییس جمهور که معتقد است تورم به هسته سخت خود رسیده است، می‌گوید : افزایش نرخ ارز قیمت بسیاری از کالاهای را بین 20 تا 30 درصد گران‌تر می کنندو همین مساله ممکن است به افزایش نرخ تورم در سال 97 منجر شود.
تورم به هسته سخت خود رسید
نرخ تورم مهم ترین شاخصی که دولت حسن روحانی به آن می بالد .این شاخص که در روزهای نخست دولت یازدهم به 40 درصد رسیده بود، در خرداد 95 به زیر 10 درصد کاهش پیدا کرد و تا 12 ماه در این محدوده باقی ماند. در خرداد 96 طبق اعلام بانک مرکزی این شاخص به بالای 10 درصد نوسان کرد. اما بازگشت به دوران تک رقمی در شهریور 96 نشان داد که تورم ایستگاه خود را پیدا کرده و قرار نیست افزایش غیر قابل پیش بینی را تجربه کند. بررسی سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور بر مبنای لایحه بودجه 97 ، تورم 9.1 درصدی را برای سال 96 پیش بینی کرده است. اهداف برنامه ششم توسعه هم نشان می‌دهد که نرخ تورم در سال جاری باید به 8.3 درصد و در سال 97 به 7.9 درصد خواهد رسید. البته صندوق بین المللی پول بعد از سفر به ایران پیش بینی کرده که نرخ تورم بعد از افزایش قیمت حامل های انرژی در ایران دو رقمی شود  بعد از مدتی با اتکا به سیاست های کنترل نرخ تورم دوباره به مدار تک رقمی بازگردد.در این میان برخی ازکارشناسان اقتصادی بر این باورند که نرخ تورم در سال آینده رشد بین 3 تا 5 درصدی را تجربه خواهد کرد. 

محسن بهرامی ارض اقدس مشاور رییس جمهور که معتقد است تورم به هسته سخت خود رسیده است،  در اینباره می گوید: افزایش نرخ ارز در سال جاری قیمت بسیاری از کالاهای را بین 20 تا 30 درصد گران تر می کنند و همین مساله ممکن است به افزایش نرخ تورم منجر شود .به گفته او در سال های گذشته به مدد جذب سپرده ها از طریق نظام بانکی تک رقمی شد . اما حالا شرایط فرق کرده است . دلارتا 5 هزار بالا رفت و بعد با انتشار اوراق سپرده 20 درصدی به کانال 4 هزار و 500 تومان بازگشت . که بازهم نسبت به ماه های قبل حدود 20 درصد افزایش را نشان می دهد. مشاور رییس جمهور معتقد است که بازار ارز در سال آینده تا حد زیادی به اتفاقات سیاسی مرتبط با اقتصاد کشور گره خورده است. او راه کار واقعی کنترل نرخ تورم را افزایش بهره وری و ایجاد اقتصاد رقابتی دانست و گفت: تنها در شرایطی که تولید ناخالص داخلی افزایش یابد، صادران غیرنفتی افزایش یابد و رونق به اقتصاد بازگردد می توان به کنترل واقعی نرخ تورم امید داشت.
مرجع : پول نیوز
برچسب ها: تورم