به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۲۱:۵۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۵ ساعت ۱۰:۱۳
کد مطلب : ۱۴۵۳۹۴
هدفم بازیهای جاکارتا است

تفتیان: نوروز را در فرانسه تمرین می‌کنم

گروه ورزشی: حسن تفتیان می گوید که هدف اصلی‌اش در سال جدید موفقیت در بازیهای آسیایی جاکارتا است و برای این منظور تمام تلاش خود را خواهد کرد.
تفتیان: نوروز را در فرانسه تمرین می‌کنم
به گزارش ایسنا، حسن تفتیان در سال ۹۶ توانست افتخارات زیادی را برای دوومیدانی ایران به ارمغان آورد. او در سه رقابت آسیایی به مدال طلا رسید و پرچم ایران را بالا برد. همنچنین در رقابت‌های قهرمانی داخل سالن جهان در بیرمنگام توانست عنوان پنجمی را برای ایران به ارمغان آورد و تاریخ ساز شود.تفتیان می‌گوید که برای ورزشکاران عید نوروز و تعطیلات معنا ندارد و باید با برنامه مربی تمریناتشان را ادامه دهند. تفتیان نوروز خود را به دور از خانواده و در فرانسه به تمرین ‌می‌پردازد تا به هدف اصلی خود که کسب خوش‌رنگترین مدال در بازی‌های آسیایی جاکارتا است دست یابد.
در ادامه گفت‌و گوی تفتیان با ایسنا را می‌خوانید:
* سال ۹۶ سال خوبی برای من بود/ سه طلای آسیا گرفتم
"سال ۹۶ سال خوبی بود. من توانستم در این سال بهترین نتیجه‌ ممکن را بگیرم. باید از همه مسئولان و افرادی که زحمت کشیدند و شرایط را برای من مهیا کردند تا بتوانم سه عنوان قهرمانی آسیا را کسب کنم تشکر کنم. از این که توانستم در هر سه مسابقه مهمی که در سطح آسیا شرکت کردم، مدال طلا بگیرم بسیار خوشحالم. البته در این سال کمی هم افت و خیز داشتم. اول سال آسیب‌دیدگی کوچکی داشتم ولی به کمک دوستان فیزیوتراپ و ماساژور توانستم خیلی زود برگردم و تمریناتم را ادامه‌ دهم.

مسابقات قهرمانی آسیایی هندوستان، اولین مسابقه رسمی من در این سال بود که توانستم در دوی ۱۰۰ متر مدال طلا بگیرم. بعد از آن در مسابقات قهرمانی جهان لندن، به خاطر شرایط ویزا که دیر صادر نشد، نتوانستم نتیجه‌ دلخواه را بگیرم. خدا را شکر در بازی‌های داخل سالن عشق آباد توانستم یک رکورد خوب و یک مدال طلای دیگر نیز کسب کنم. در جریان تمریناتم، مسابقات قهرمانی داخل سالن آسیا را نیز پشت سر گذاشتم.  رکورد خیلی خوبی کسب شد و یک عنوان قهرمانی دیگر نیز کسب کردم."
* خوشحالم در قهرمانی داخل سالن جهان به فینال رسیدم
"در مسابقات قهرمانی جهان نیز توانستم به عنوان یک ایرانی به فینال راه یابم و در فینال به عنوان پنجمی برسم. خیلی خوشحالم که یک ایرانی توانست برای اولین بار به فینال دوهای سرعت جهان راه پیدا کند. این اتفاق می‌تواند خیلی مهم و ارزشمند باشد. حسی که در دو ساعتی که بین مرحله نیمه‌نهایی و فینال داشتم هیچ‌گاه قابل توصیف نیست. من در کنار بهترین‌ دونده‌ها و رکورددارهای دنیا در مرحله نهایی حضور داشتم و باید با آنها رقابت می‌کردم. حس شیرینی بود. شیرین‌تر از فینالیست شدن این بود که در فینال جنگیدم. مربی‌ام به من این اعتماد به نفس را داد که در فینال تنها شرکت‌کننده نباشم و برای کسب مدال بجنگم".

* هدف اصلی‌ام بازی‌های جاکارتا است
"هدف اصلی من بازی‌های آسیایی جاکارتا است و برای این منظور تمرینات خود را از آبان ماه شروع کرده‌ام. در این بازی‌ها در ماده ۱۰۰ و ۲۰۰ متر شرکت خواهم کرد. باید در این زمان باقی مانده در مسابقات مختلف  شرکت کنم تا آماده شوم. از اواسط اردیبهشت ماه هم در مسابقات فضای باز رشته ۱۰۰ متر و ۲۰۰ متر شرکت می‌کنم تا خودم را محک بزنم. مسابقات تدارکاتی خود را زیر نظر مربی و فدراسیون انتخاب می‌کنم تا بتوانم بهترین عملکرد را در بازی‌های آسیایی بر جای بگذارم."
* کسب نتیجه در جاکارتا به روز مسابقه بستگی دارد
"در مورد کسب نتیجه در جاکارتا باید بگویم که همه چیز بستگی به شرایط دارد. باید دید که چند ماه باقی‌ مانده تا بازی‌ها را چگونه پشت سر می‌گذارم و برنامه‌ها  چگونه اجرا می‌شود. امیدوارم که بهترین اتفاقات برای من روی دهد. به امید خدا با همین برنامه و همین سبک جلو روم و با مربی ام بتوانم در شرایط ایده‌آل تمرین کنم. در این شرایط است که می‌توان در بازی‌های آسیایی جاکارتا بهترین نتیجه‌ ممکن را گرفت. واقعا این که چه نتیجه‌ای خواهم گرفت به شرایط روز مسابقه هم بستگی دارد. سطح آسیا در حال‌ حاضر پیشرفت کرده و رقبای سر سختی دارم. رقبایی که در کمپ‌های خیلی خوب در آمریکا تمرین می‌کنند و زیر نظر مربیان آمریکایی قرار دارند. خدا را شکر شرایط من هم خوب است و در یک کمپ خوب با مربی خوب تمرین می‌کنم. تمام سعی خودم را خواهم کرد تا بهترین نتیجه‌ و عنوان را در جاکارتا بگیرم."
* خوشحالم انتانن گای مربی من است/ ملیت من برای او مهم نیست
"واقعا خیلی خیلی خوشحال هستم که با این مربی فرانسوی تمرین می‌کنم. او خیلی حرفه‌ای و مثبت است، از نظر اخلاقی هم آن را خیلی قبول دارم. او نه تنها از نظر تمرین و ورزش،‌ بلکه از نظر روانشناسی به من بسیار کمک می‌کند. رابطه گرم و خوبی با او دارم. ملیت من برای او مهم نیست و از این بابت خیلی خوشحال هستم. شاید اگر مربی دیگری بود ملیت برایش اهمیت داشت و تمام توان خود را برای موفقیت من به کار نمی گرفت، اما من مطمئن هستم که او این گونه نیست. همه توان  و تجربیات و علم خود را به کار می‌گیرد که من بتوانم بهترین نتیجه‌ را در مسابقات پیش رو کسب کنم."

* برای نوروز برنامه ریزی ندارم/ برنامه‌ریزی ورزشکار با مربی است
"برای عید نوروز ۹۷ نمی‌توانم برنامه‌ریزی کنم. همه چیز دست مربی است و هر چه  که او بگوید باید انجام دهم. فعلا برنامه این است که فرانسه باشم و تمرین کنم. البته ممکن است که اوایل عید به ایران برگردم و کارهای تمدید ویزایم را انجام دهم. خیلی زود باید به فرانسه بر گردم چون مسابقات فضای باز شروع می‌شود. کلا در عیدهای نوروز سال‌های گذشته هم برنامه خاصی نداشتم. عید سال ۹۶ در ایران نبودم و دور از خانواده‌ به سر بردم. سال‌های قبل نیز یا خانه نبودم و یا به تمرینات مشغول بودم. این‌ها سختی‌هایی است که در ورزش وجود دارد و جزئی از کار ما است .

ما ورزشکاران تقریبا ۱۰ – ۱۱ ماه از سال را تمرین می‌کنیم.  فصل‌های طولانی را دور از خانواده‌ هستیم و مراسم‌ها را دور از خانواده‌ می گذارنیم. در مدتی که حرفه‌ای کار کردم هیچ وقت عید را کامل در کنار خانواده‌ نبودم، یا در مراسم خاص خانواده‌ را همراهی نکرده‌ام .اینها را تحمل می‌کنم و امیدوارم که اتفاقات خوب با توجه به تحمل این مشکلات برایم حاصل شود."