به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ساعت ۱۱:۵۲
کد مطلب : ۱۴۵۵۹۴

چوب حراج بانکها به اموال مازاد

گروه اقتصادی: معاون وزیر اقتصاد گفت: از ۱۰ دی امسال تا ۱۲ اسفند ۱۵ هزار میلیارد ریال از سهام شرکت‌ها و ۳ هزار میلیارد ریال از املاک بانک‌ها آزاد شد.
چوب حراج بانکها به اموال مازاد
حسین میرشجاعیان با بیان اینکه در ۸۱ درصد طرح های ستاداقتصاد مقاومتی پیشرفت داشتیم در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفت: در ۱۰ ماهه نخست امسال در ۸۱ درصد طرح هایی که ستاد اقتصاد مقاومتی به این وزارتخانه ابلاغ کرد پیشرفت داشتیم.معاون وزیر اقتصاد با بیان اینکه ۳۳ طرح راهبردی در رابطه با اقتصاد مقاومتی در وزارت اقتصاد و دارایی وجود دارد افزود: از جمله این طرح ها موضوع مالیات، بورس، گمرک، پولشویی و مبارزه با قاچاق است که دربرخی از آنها عملکرد بسیار خوبی داشتیم.وی گفت: افزون بر طرح توسعه سامانه های هوشمند مبارزه با پولشویی در ۹ ماهه نخست امسال، هزار و ۷۹۵ مورد کشف قاچاق به ارزش ۱۶۷ میلیارد تومان و کشف ۱۰۳ تن انواع مواد مخدر با رشد ۲۷۲ درصدی داشتیم.میرشجاعیان افزود: همچنین ۵۰ نفر نیز به وسیله دستگاه های ایکس ری در زمینه قاچاق انسان شناسایی شده اند. اقتصاد مقاومتی به معنای شرایط جنگی کشور در این حوزه نیست، بلکه آمادگی برای وارد شدن شوک های اقتصادی به کشور است.

وی افزود: مرکز آمار ایران، سازمان برنامه و بودجه و وزارت اقتصاد و دارایی شاخص هایی را برای اقتصاد مقاومتی تهیه کرده اند و مجمع تشخیص مصلحت نظام بر اجرای طرح های اقتصاد مقاومتی به وسیله دستگاه های مختلف نظارت می کند و باید بر این اساس گزارش دهد اما تاکنون گزارشی ارائه نشده است.معاون اقتصادی وزیر اقتصاد گفت: برخی شاخص های اقتصاد مقاومتی بر اساس شاخص های بین المللی است که منتظر ارائه آنها هستیم. میرشجاعیان با بیان اینکه از سال ۸۴ شاخص های اقتصادی به جزء سال هایی که افزایش قیمت نفت داشتیم نزولی بود افزود: از سال ۹۲ شاخص های اقتصادی رو به بالا حرکت کردند اما در سال ۹۳ با کاهش قیمت نفت این شاخص ها نزولی شدند.وی گفت: در سال ۹۵ به حدود شاخص های اقتصادی کشور در سال ۸۴ رسیدیم. معاون اقتصادی وزیر اقتصاد و دارایی افزود: ۳۰ درصد از درآمد کل کشور نفتی است اما سهم نفت در GDP کشور ۱۵ درصد بوده و این سهم کاهش یافته است.

میرشجاعیان گفت: هر اندازه سه قوه کشور با یکدیگر تعامل بیشتری داشته باشند مسیر اجرای برنامه های اقتصاد مقاومتی هموار تر می شود اما اکنون تعامل این سه قوه کم است. وی افزود: ارتباط منظم با قوه قضاییه نداریم در حالی که چهار شاخص از شاخص های بهبود فضای کسب و کار مستقیم به قوه قضاییه مربوط می شود.معاون وزیر اقتصاد بیان داشت: برای ساماندهی مجوزها نیز ۴۵ درصد استعلامات مربوط به قوه قضاییه و نیروی انتظامی است. در حوزه برنامه های اقتصاد مقاومتی، دولت رابطه خوبی با نمایندگان مجلس شورای اسلامی دارد.وی گفت: سهولت کسب و کار و رقابت پذیری جهانی شاخص های بین المللی برای بهبود فضای کسب و کار در هر کشوری است و بر این اساس و سیاست هایی که در سال های اخیر در کشور اجرا شده رتبه ایران در موضوع رقابت پذیری ۷ پله ارتقا و به رتبه ۶۹ رسیده است.

معاون وزیر اقتصاد افزود: در پنج سال گذشته در شاخص جهانی سهولت کسب و کار نیز از میان ۱۸۹ کشور جهان به رتبه ۱۱۷ دست یافتیم، اما اکنون به دلیل تلاش دیگر کشورها رتبه ایران به ۱۲۴ رسیده است.میرشجاعیان گفت: در حوزه تامین مالی خارجی از رتبه ۷ به رتبه ۵ بهبود وضعیت یافته ایم و هزینه های تامین مالی ۱۰ درصد کاهش یافته است. وی افزود: همچنین ۳۲.۶ میلیارد دلار تامین مالی انجام و قراردادهای آن امضا شده است.وی گفت: برای ۲۸۰ طرح نیز ۲۴ میلیارد دلار اختصاص یافت که از ابتدای امسال هشت میلیارد و ۴۵۰ میلیون دلار آن محقق شد.میرشجاعیان افزود: در حوزه سهام عدالت پس از ۱۰ سال حرکت خوبی انجام شد و در بازار سرمایه و بورس نیز شاخص ها افزایش یافته است.معاون وزیر اقتصاد درباره آزاد سازی اموال مازاد بانک ها نیز گفت: از ۱۰ دی امسال تا ۱۲ اسفند ۱۵ هزار میلیارد ریال از سهام شرکت ها و ۳ هزار میلیارد ریال از املاک بانک ها آزاد شد. در سال ۹۶ نیز با توجه به مشکلات پیش آمده به وسیله موسسات اعتباری با کار فشرده ای که انجام شد این موسسات ساماندهی شدند.
مرجع : خبرآنلاین