به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ساعت ۱۳:۲۸
کد مطلب : ۱۴۵۶۰۴
پوتین با ۷۶/۶ درصد آراء پیروز انتخابات روسیه شد

اعتراض به تخلفات‌گسترده در انتخابات روسیه

گروه بين‌الملل: فعالان حقوق بشر، منتقدان ولادیمیر پوتین و گروهی از ناظران بر روند برگزاری انتخابات ریاست جمهوری روسیه از وقوع تخلفات سازمان یافته و گسترده در این انتخابات خبر می‌دهند.
اعتراض به تخلفات‌گسترده در انتخابات روسیه
الکسی ناوالنی، رهبر اصلی مخالفان ولادیمیر پوتین برخی فعالیتهایی را که در این روز در سراسر این کشور انجام شده و از سوی ناظران به ثبت رسیده است را محکوم کرد. او گفت: «ما مصداق‌هایی از تخلفات گسترده در این انتخابات را ثبت و منتشر کرده‌ایم؛ تخلفاتی که پیش از این سابقه نداشته است. در این روز رای دهندگان به مراکز رای گیری آورده شده‌اند. می‌بینید که برای اولین بار در تاریخ انتخابات روسیه، اوج رای دهی‌ها در ساعات اولیه صبح بوده است. عجیب است که بخش قابل توجهی از رای دهندگان در ساعت ۸ صبح در مراکز رای بوده‌اند. یک فرد نرمال احتمالا نمی‌پذیرد که این روندِ طبیعی برای رای دادن باشد. به نظر می‌رسد که آنها به این مراکز فرستاده شده‌اند تا به این ترتیب ولادیمیر پوتین دوباره انتخاب شود.»

ناوالنی پیش‌تر اعلام کرده بود که در این انتخابات شرکت نخواهد کرد و طرفدارانش را نیز تشویق کرده بود که از شرکت در آن خودداری کنند تا به این ترتیب به نشانۀ اعتراض به وضع موجود در روسیه، میزان مشارکت کاهش یابد. او همچنین از سکوت دیگر نامزدهای این انتخابات در مقابل تخلفات گسترده انتقاد کرد؛ تخلفاتی که توسط دوربین بسیاری از فعالان ضبط شده و در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. سازمان غیردولتی روسی «Golos» که در موضوع مبارزه با تقلب انتخاباتی فعالیت می‌کند نیز تقلبهای متعددی را گزارش داده است.

از جملۀ این تقلب‌ها مشاهدۀ بسته‌هایی از برگه‌های پر شدۀ رای، انداخته شدن چند برگۀ رای توسط یک نفر در صندوق‌ها و همچنین ایجاد موانع برای فعالیت ناظران بوده است. همچنین بر اساس گزارش سازمان «Golos» مقامات برخی از دانشگاههای روسیه کارکنان، دانشجویان و استادان را مجبور کرده‌اند که در همان محل دانشگاه رای‌هایشان را در صندوق بیندازند تا به این ترتیب از شرکت آنها در این انتخابات اطمینان حاصل شود.
 
پوتین با ۷۶/۶ درصد آراء پیروز انتخابات روسیه شد
به گزارش شبکه تلويزيوني روسيا اليوم؛ ايلا بامويلووا، رئيس ستاد مرکزي انتخابات روسيه در نشست خبري در مسکو، گفت: ميزان مشارکت در انتخابات رياست جمهوري روسيه را شصت و شش و چهل و هفت دهم درصد اعلام کرد. به گفته وي، نتايج اوليه پس از شمارش  99 درصد از آراء، حاکي از پيروزي ولاديمير پوتين در انتخابات با به دست آوردن۷۶/۶ درصد از آراست. شبکه روسيا اليوم گزارش داد نتايج نهايي پس از پايان شمارش همه آرا اعلام خواهد شد که البته اين عمليات نياز به زمان دارد زيرا بايد آرايي که در خارج از اين کشور نيز اخذ شده است شمارش شود.