به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۸ ساعت ۲۰:۱۷
کد مطلب : ۱۴۵۶۱۷

اظهارات وليعهد عربستان درباره آزادي زنان

گروه بين‌الملل: ولیعهد عربستان ادعا کرد که حوثی‌های یمن از کمک‌های بشردوستانه به نفع خود سوءاستفاده کرده و با ممانعت از ورود کمک‌ها درصدد ایجاد قحطی در یمن هستند.
اظهارات وليعهد عربستان درباره آزادي زنان
محمد بن سلمان در گفت‌وگوی خود با شبکه خبری سی بی اس، مدعی شد: با نفوذ ایدئولوژی ایران در بخش‌هایی از یمن، حوثی‌ها مانورهای نظامی را در نزدیک خاک ما انجام داده و موشک‌هایی را در مرزهای ما مستقر کردند. من نمی‌توانم تصور کنم روزی را که آمریکا استقرار موشک و شبه‌نظامی در مرزهایش با مکزیک را بپذیرد و کاری انجام ندهد. حوثی‌ها برای ایجاد بحران انسانی و قحطی در یمن مانع از ورود کمک‌های انسانی می شوند. وی افزود: سوء استفاده حوثی‌ها از اوضاع انسانی یمن برای کسب ترحم جامعهه جهانی است.

بن سلمان در مورد اینکه آیا اسامه بن‌لادن، رهبر کشته شده القاعده در حوادث ۱۱ سپتامبر تاثیری بر روابط آمریکا و عربستان داشت، گفت: هدف بن لادن طبق اسناد آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا و تحقیقات در کنگره این کشور آشکار بود و این هدف ایجاد دودستگی و تفرقه میان شرق و غرب ، عربستان و آمریکا بود. با این حال ما طی سال‌های اخیر موفق شدیم این تفرقه را از بین ببریم. محمد بن سلمان، ولیعهد ۳۲ ساله عربستان که فردا(سه‌شنبه) عازم آمریکا و دیدار با دونالد ترامپ، رئیس جمهور این کشور است ایران را در راس دستور کار  خود دارد. اما وی همچنین به دنبال نمایش اصلاحات خود در جامعه عربستان و روش ساختن سیاست خارجی‌اش در جنگ یمن و دشمنی دیپلماتیک با قطر نیز خواهد بود.

وی در خصوص مساله زنان در عربستان گفت: افراطی‌هایی وجود دارند که حضور زنان و مردان در یک فضا را ممنوع می‌دانند و قادر به تمایز قائل شدن میان حضور همزمان یک زن و یک مرد در یک مکان و یا در محل کار نیستند. بسیاری از این اعتقادات با روش زندگی در زمان پیامبر تناقض دارند. همه ما انسان هستیم و تفاوتی میان ما وجود ندارد. ولیعهد عربستان اصلاحاتی را در خصوص حقوق زنان اعمال کرده که نرم شدن محدودیت‌های پوششی، حضور بیشتر زنان به عنوان نیروی کار و لغو ممنوعیت رانندگی برای زنان را در پی داشته است اما اجازه بستگان مذکر برای انجام برخی کارها هنوز برای زنان ضروری است.

محمد بن سلمان با اشاره به سال ۱۹۷۹ و تصرف مسجد الحرام از جانب افراط‌گرایان،  تسلط اسلام محافظه‌کارانه را بر جامعه عربستان تایید کرد و گفت: ما قربانی افراط‌گرایان  بودیم. به ویژه نسل من که از این مساله رنج برد. این عربستان واقعی نیست. من از بینندگان شما می‌خواهم که از گوشی‌های هوشمند خود برای پی بردن به این مساله استفاده کنند. می‌توانند عربستان در دهه ۷۰ و ۶۰ میلادی را در گوگل جستجو کنند، آن وقت به راحتی می‌توانند عربستان واقعی را در تصاویر ببینند. ما زندگی‌ معمولی داشتیم، همچون سایر کشورهای حوزه خلیج فارس. زنان رانندگی می‌کردند. فیلم و تئاتر در عربستان نمایش داده می‌شد. زنان همه‌جا مشغول کار بودند. ما مردمانی عادی بودیم که همچون کشورهای دیگر دنیا در حال پیشرفت بودیم، تا اینکه اتفاقات سال ۱۹۷۹ پیش آمد.

ولیعهد عربستان از اقدامات خود در مبارزه با فساد که طی آن بسیاری از شاهزادگان و سرمایه‌داران را به مدت چندین هفته در هتل لوکس "ریاض کارلتون" بازداشت کرده بود، دفاع کرد. او در این باره گفت: کاری که ما درعربستان انجام دادیم بسیار لازم بود. بن‌سلمان این اقدامات را قانونی دانست و افزود: می‌توانستم بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار از  ثروت حرام بازداشت شدگان را پس بگیرم اما مساله گرفتن پول نیست، بلکه از بین بردن فساد و رساندن این پیام است که هر کس در فساد دست داشته باشد، با قانون روبه‌رو خواهد شد.

محمد بن سلمان متهم است در حالی که دولتش شهروندان را به ریاضت و صرفه‌جویی توصیه می‌کند و مالیات‌های جدید را وضع کرده، خود سبک زندگی تجملاتی‌ دارد. به تازگی فاش شده است که او صاحب عمارتی فرانسوی است که گفته می‌شود گران‌قیمت‌ترین خانه جهان است. اما او تاکید دارد که ثروتش یک مساله شخصی است. او در این خصوص گفت: درباره هزینه‌های شخصی‌ام باید بگویم که من ثروتمند هستم و فقیر نیستم. من گاندی یا ماندلا نیستم. اما من بخشی از درآمدم را صرف امور خیریه می‌کنم. من دست‌کم ۵۱ درصد از درآمدم را صرف مردم و ۴۹ درصد آن را صرف خودم می‌کنم. محمد بن سلمان همچنین درباره احتمال انصراف وی از پادشاهی گفت که تنها مرگ می‌تواند او را از جانشینی پدرش باز دارد.