به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۲:۵۶
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۶/۱۲/۲۹ ساعت ۱۰:۰۴
کد مطلب : ۱۴۵۶۲۲

هشدار يك پزشك؛ آجیل کهنه سرطانزاست

گروه علمی: عضو هیات علم دانشکده تغذیه و رژیم شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت: متاسفانه فروش فله‌ای آجیل‌ها، عرضه آجیل‌های کهنه را راحت تر می‌کند. اینگونه آجیل ها سمومی دارند که برخی از این سم‌ها سرطان زا هستند.
هشدار يك پزشك؛ آجیل کهنه سرطانزاست
کوروش جعفریان افزود: برای استفاده از نمک و رنگ دهنده و طعم دهنده ها در آجیل ها از مغزهای کهنه تر استفاده می شود چراکه این افزودنی‌ها، مزه و مشکلات کهنگی آجیل را پوشش می دهد.وی ادامه داد: اگر سم آجیل های کهنه از نوع آفلاتوکسین باشد سرطان زا بوده و میزان بروز سرطان کبد را افزایش می دهد.وی تصریح کرد: بسیاری از مغزهایی که استفاده می شوند متاسفانه از نوع نامرغوب هستند و توصیه اکید می شود که مردم از مغزهای خام استفاده کنند. ترد بودن مغزها تا حدودی نشان دهنده تازگی آن است گرچه گاهی برخی سودجویان، آجیل ها را حرارت می دهند تا ترد شود.
جعفریان افزود: عرضه مغزها به صورت فله ای موجب می شود که تاریخ تولید و عرضه مغزها معلوم نباشد و برخی سودجویان محصولات سال گذشته را در کنار محصولات نوبرانه به مردم عرضه می کنند.وی یادآور شد: آجیل های شور نیز برای سلامتی مضر هستند و مبتلایان به فشارخون، بیماری های قلبی و عروقی و دیابت باید مراقب دریافت نمک از طریق آجیل ها باشند. نمک، خطر سرطان معده، دیابت و پوکی استخوان را افزایش می‌دهد و می تواند تاثیرات منفی روی حوزه شناختی افراد داشته باشد. رنگ افزوده شده به مغزها خطر بیماری های مزمن را افزایش می دهد.
مرجع : ایرنا
برچسب ها: آجیل سرطان زا