به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۱:۱۹
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۲ ساعت ۰۲:۳۰
کد مطلب : ۱۴۵۷۱۱
کارگردان پیشکسوت سینما:

مافیای سینما وجود دارد،اما نباید از آن ترسید

گروه فرهنگ و هنر: مسعود جعفری جوزانی می‌گوید مافیای سینما باعث شده تا اکران فیلمش به تعویق بیفتد اما همانطور که پیش از این وعده داده شده بود، او خواستار به نمایش درآمدن «پشت دیوار سکوت» بعد از اکران نوروز است.
مافیای سینما وجود دارد،اما نباید از آن ترسید
«پشت دیوار سکوت» نام آخرین ساخته مسعود جعفری جوزانی است که در سال 95 ساخته شده اما تا کنون فرصت اکران پیدا نکرده است. این فیلم به تهیه‌کنندگی محمد خزاعی به موضوع ایدز و خون‌های آلوده فرانسوی می‌پردازد که وارد کشو شده است. پیش از این قرار بود این فیلم در سال 96 و پس از پایان اکران فیلم «مادری» روی پرده رود اما باز هم نمایش آن به تعویق افتاد. مسعود جعفری جوزانی  از جزئیات اکران این فیلم و دلیل به تعویق افتادن آن در سینماها می‌گوید.جعفری جوزانی در ابتدا با اشاره به تعویق دوباره اکران فیلمش می‌‌گوید: «متاسفانه ما تا امروز نتوانستیم فیلممان را اکران کنیم، پیش از این قرار بود بعد از فیلم «مادری» فیلم من اکران شود، ولی از آنجاییکه با پایان اکران فیلم اکران نوروز آغاز شد و ما را هم در اکران نوروز نمی‌گذاشتند منتظریم تا بعد از پایان اکران عید نوبت فیلم ما شود.»

او اینطور ادامه می‌دهد: «با این اتفاقات و زد و بندهایی که در سینما موجود است اکران کردن فیلم‌ها کار مشکلی شده است. این روزها ساختن فیلم یک مسئله است، اما اکران کردن آن مسئله بسیار بزرگتر و مهم‌تری شده است.»او با انتقاد از مافیای اکران می‌گوید: «وقتی با یک تلفن مدیر سینما را می‌ترسانند و او هم فیلمی را اکران نمی‌کند اوضاع همین می‌شود. اما به اعتقاد من نباید ترسید، اینها یک گروه کوچک مافیایی هستند که هر چه بیشتر زور بگویند آسیب‌پذیرتر هستند ولی ما چون چیزی نداریم آسیب پذیر نیستیم. این افراد فیلم‌هایی که خودشان شریک هستند در الویت قرار می‌دهند، اصلا مافیای سینما باید تصمیم بگیرد در چه فیلمی چه کسی بازی کند، چه موضوعی بیان شود تا درست اکران شود. الان شرایط طوری شده که مافیا یا باید در فیلم‌ها شریک باشند یا دخیل در غیر اینصورت فیلم کمتر امکان اکران پیدا می‌کند.»

موضوع این فیلم درباره ایدز و خون‌های آلوده فرانسوی است، جوزانی در توضیح اینکه چقدر موضوع این فیلم و حساسیت‌هایی که درباره آن وجود دارد باعث به تعویق افتادن اکران فیلمش شده است بیان می‌کند: «این حساسیت‌ها را ایجاد می‌کنند، مثلا در یک جشنواره به این فیلم اهمیت نمی‌دهند، می‌گوییم عیبی ندارد و موضوع را دوست ندارند. برای آدمی مثل من هم این مسائل مهم نیست ولی واقعیت این است که من این فیلم را برای کسانی ساختم که الان همین کار را می‌کنند، افرادی که داوطلبانه به خانه‌های بیماران می‌روند و آنها را معالجه می‌کنند.آنها سازمان دارند، تشکیلات راه اندازی کردند و دختر من سحر نقش واقعی یکی از این افراد را در فیلم بازی می‌کند. این فیلم به اولین باری که ایدز توسط خون‌های آلوده‌ای که از فرانسه وارد شد و در ایران پخش شد می‌پردازد. این مسئله در فیلم مطرح می‌شود و بخش‌هایی از مستندش هم در فیلم موجود است.»

او ادامه می‌دهد: «این بیماری جهان را گرفته و بالاخره وارد ایران هم می‌شد، حالا یا دیرتر یا زودتر. اما مشکل این بود که همه قدرتمندان سعی کردند این قضیه را جارو و زیر فرش کنند و تا مدت‌ها می‌گفتند ما ایدز نداریم. این نداشتن گفتن‌ها مسئله‌ای را حل نمی‌کند و نتیجه‌اش این می‌شود که زمانی که ما داشتیم فیلم را می‌ساختیم یکی از روزنامه گزارشی از 8 برابر شدن این بیماری ظرف یک سال خبر داد.»کارگردان سریال «در چشم باد» در پایان درباره زمان بعدی اکران «پشت دیوار سکوت» توضیح می‌دهد: « قرار شده بعد از اکران نوروز فیلم اکران شود اما باز هم من تردید دارم که این اتفاق بیفتد. اما اگر چنانچه باز هم فیلم ما را اکران نکنند قطعا دعوایی پیش می‌آید و یا ما می‌بریم یا می‌بازیم، آن موقع مردم است که تصمیم می‌گیرند و قضاوت می‌کنند. اما من الان محکم می‌گویم فیلم من را باید بعد از اکران نوروز اکران کنند.»
مرجع : خبرآنلاین