به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۲ ساعت ۱۱:۳۲
کد مطلب : ۱۴۵۷۴۷

ادامه فیلم‌ سوزی در اکران سال ۹۷

گروه فرهنگی: اکران نوروزی سال ۱۳۹۷ قطعاً مهم‌ترین و بهترین زمان برای اکران فیلم‌ها در نیمه اول این سال خواهد بود. چون بعد از اتمام نوروز ماه مبارک رمضان و بعد هم جام جهانی فوتبال در پیش است و در این دو ماه سینماهای کشور دچار رکود و ریزش مخاطب خواهند شد.
به همین خاطر فیلم‌های زیادی تلاش کردند که اکران نوروزی سال ۹۷ را به دست بیاورند. تجربه هم ثابت کرده است اکران نوروز بهترین زمان برای اکران فیلم‌ها است. فروش فیلم‌ها در تعطیلات نوروز که خانواده‌ها فرصت بیشتری برای تفریح و تفرج دارند بسیار بیشتر از زمان‌های دیگر است. سینما همیشه گزینه‌ای جذاب و نسبتاً ارزان برای خانواده‌ها به شمار می‌رود، به همین خاطر تهیه‌کنندگان سعی می‌کنند فیلم‌های خود را در نوروز اکران کنند.در تعطیلات نوروز نود و شش دو فیلم کمدی اکران شده در آن فصل بیش از پانزده میلیارد تومان فروختند و حتی گشت دو توانست به فروش بیست میلیارد تومانی بسیار نزدیک شود. این سابقه خوب اکران نوروزی به علاوه نزدیکی ماه رمضان و جام جهانی فوتبال به تعطیلات نوروزی باعث شد فیلم‌های بسیاری برای اکران نوروزی کاندیدا شوند. لیست ابتدایی که توسط شورای صنفی نمایش اعلام شد شامل شانزده فیلم بود که همه جور فیلمی در آن لیست دیده می‌شد.از درام‌های اجتماعی مثل لاتاری، فراری، جاده قدیم و چهار راه استانبول تا کمدی‌هایی مثل مصادره، لونه‌زنبور، خرگیوش و خجالت نکش همگی کاندیدای اکران نوروزی بودند. در این لیست انیمیشن فیل‌شاه و چند کار کودک و نوجوان هم وجود داشت تا لیست اولیه اکران نوروزی لیست پر و پیمانی به نظر برسد. به همین خاطر دست سینما دارها و تهیه‌کنندگان برای انتخاب ترکیب اکران نوروزی باز بود.با توجه به اضافه شدن یک سرگروه تازه و جایگزینی سینما جوان به جای سینما قدس شاهد اکران هفت فیلم در آغاز سال ۹۷ خواهیم بود. این تعداد فیلم برای اکران نوروزی زیاد است و قطعاً چند فیلم در این میان قربانی خواهند شد. در ظاهر این‌گونه به نظر می‌رسد که تعداد فیلم‌های اکران شده بیشتر است و مردم انتخاب‌های بیشتری برای رفتن به سینما دارند. این تنوع فیلم‌های اکران شده تنها یک بخش قضیه است، تعدد فیلم‌های اکران شده یک قسمت تلخ هم دارد که کمتر کسی به آن توجه می‌کند.

در میان هفت فیلمی که برای اکران نوروزی انتخاب شده‌اند چهار فیلم بسیار پرسر و صدا و جنجالی حضور دارند که با پخش‌کنندگان و تهیه‌کنندگان قدرت‌مندشان عملاً فضای اکران را از چنگ سه فیلم دیگر درآورده‌اند. لاتاری، مصادره، به وقت شام و لونه زنبور فیلم‌های اصلی اکران امسال هستند. این چهار فیلم هستند که می‌توانند مردم را به سالن‌های سینما بکشانند و فروش خود را تضمین کنند. با توجه به چنین رقبای قدرتمندی سه فیلم دیگر اکران عملاً حرام می‌شوند و خوب نخواهند فروخت. فِراری، فیل‌شاه و خرگیوش چه به لحاظ سینمایی و چه به لحاظ حواشی پرسر و صدا فیلم‌هایی نیستند که بشود روی آن‌ها به عنوان آثار پرفروش حساب کرد.خرگیوش با این‌که بازیگران مطرح و شناخته‌شده‌ای دارد اما انقدر شوق برانگیز نیست که مردم به تماشای آن بنشینند. اوضاع فِراری از خرگیوش هم بدتر است. فِراری فیلم خوبی است، اما به هیچ‌وجه المان‌های لازم برای اکران نوروزی را ندارد. نه ستاره‌ مشهوری دارد، نه فیلم پُرحاشیه‌ای است و نه داستان جذابش را ملتهب تعریف می‌کند. فیل‌شاه هم به عنوان یک انیمیشن که مخاطب آن کودکان هستند بهتر بود در فصل بازگشایی مدارس اکران می‌شد تا بتواند روی کمک‌های نهادهای آموزشی کشور حساب باز کند و از این طریق فروش خود را بالاتر ببرد.

چهار فیلم اول که تکلیف‌شان مشخص است، با توجه تهیه‌کنندگان و پخش‌کنندگان قدرتمندی که دارند خواهند فروخت. اما سه فیلم دیگر بعید است بتوانند در مقابل این چهار فیلم عرض اندام کنند. آیا بهتر نبود شورای صنفی نمایش قید اکران هفت فیلم به صورت هم‌زمان را می‌زد و به اکران همان چهار فیلم قدرتمند اکتفا می‌کرد؟ یا لااقل فیلم‌هایی را به لیست اکران نوروزی اضافه می‌کرد که توانایی رقابت با آن چهار فیلم را داشته باشند؟فیلم‌هایی مثل خجالت نکش و چهار راه استانبول قطع به یقین گزینه‌های بهتری برای اکران نوروزی سال ۹۷ بودند. هم بازیگران مشهورتری در آن فیلم‌ها به ایفای نقش پرداخته بودند و هم می‌توانستند با توجه حال و هوا و داستان‌‌شان بیشتر بفروشند. اما با این ترکیب اکران به نظر می‌رسد یک فیلم‌سوزی بزرگ اتفاق افتاده است. همانطور که در پایان سال نود و شش و بعد از جشنواره فیلم فجر ناگهان چندین فیلم به طور هم‌زمان اکران شدند. به خاطر فرا رسیدن عید مدت زمان اکران این فیلم‌ها بسیار کوتاه بود و عملاً هیچ‌کدام از آن‌ها نتوانستند اکران کاملی داشته باشند. فیلم‌های اکران شده در پایان سال نود و شش تنها دو هفته به طور کامل سینماهای خود را در اختیار داشتند و خیلی زود سینماهای خود را به فیلم‌های اکران نوروز هدیه کردند.

مهم‌ترین دلیل این فیلم‌سوزی‌ها هم‌سان نبودن تولید و اکران در سینمای ایران است. فیلم‌های ساخته شده در سینمای ایران بیش از ظرفیت سالن‌ها هستند و شورای صنفی نمایش مجبور است با اکران ناگهانی چند فیلم در فصول مختلف از بار فیلم‌های اکران نشده کم کند. نگاهی به جدول فروش اکران نوروزی نشان می‌دهد چهار فیلم مصادره، لاتاری، به وقت شام و لونه زنبور حساب خود را از سایر فیلم‌ها سوا کرده‌اند و فروش خوبی را تجربه می‌کنند. چهار فیلمی که شانس خوبی برای زدن رکورد فروش در سینمای ایران دارند و از اُمیدهای اصلی اکران سال ۹۷ محسوب می‌شوند. مصادره یک کمدی سیاه زندگی‌نامه‌ای است که مهم‌ترین برگ برنده‌اش رضا عطاران است.لاتاری یک ملودرام تلخ و پرالتهاب است که به خاطر مضمون جنجالی و حرکت روی خطوط قرمز شانس فروش بالایی دارد. به وقت شام یک فیلم بیگ پروداکشن از ابراهیم حاتمی‌کیا درباره داعش است که با توجه به جنجال‌های روز اختتامیه سی و ششمین جشنواره فیلم فجر مردم زیادی مشتاق تماشای آن هستند و لونه زنبور کمدی سبک و راحتی است که با حضور ستارگان مشهور این روزهای سینمای ایران به دنبال فروش بیشتر است.
نکته جالب حضور بابک حمیدیان در سه فیلم از هفت فیلم اکران نوروزی است که نشان می‌دهد این بازیگر بعد از یک دوره رکود دوباره به سطح اول سینمای ایران برگشته است. اکران نوروزی هر سال می‌تواند ترسیم‌کننده وضعیت سینمای ایران در گیشه آن سال باشد. اگر فیلم‌های اکران شده در نوروز ۹۷ بتوانند خوب بفروشند می‌توانیم به رونق سینما در سال ۹۷ امیدوار باشیم. باید دید فیلم‌های اکران شده در نوروز ۹۷ می‌توانند موفقیت سال‌های گذشته را تکرار کنند و سینمای ایران را پر رونق نگه دارند یا خیر.