به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۸ - ۲۰:۵۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۳ ساعت ۰۰:۱۷
کد مطلب : ۱۴۵۷۶۱

تاثیر حراجی و پیش فروش سکه بر بازار

گروه اقتصادی: با وجود سیاست‌های بانک مرکزی به منظور تعدیل قیمت‌ها در بازار سکه اما همچنان این بازار با حباب قابل ملاحظه ای روبرو است و طبق آخرین وضعیت بازار قیمت سکه تمام رکوردشکنی کرده است.
تاثیر حراجی و پیش فروش سکه بر بازار
طی ماه‌های اخیر بیشتر توجه ها به بازار ارز بود و بازار سکه کمتر مورد توجه قرار گرفت که این در حالی بود که همین بازه زمانی قیمت سکه رکورد شکنی کرد و به بالاترین نرخ خود در تاریخ قیمت سکه رسید. به همین دلیل بانک مرکزی به منظور به تعادل رساندن بازار سکه سیاست‌های مختلفی رو در پیش گرفت که حراج و پیش فروش سکه از جمله این سیاست‌ها بود.در وهله بانک مرکزی توسط بانک کارگشایی در چندین نوبت اقدام به حراج سکه کرد اما با وجود عرضه بیش از یک میلیون سکه از طریق حراجی و پیش فروش طی سه ماه اخیر به بازار این کالا همچنان حباب دارد، در عین حال که کاهشی در قیمت آن اتفاق نیفتاده است.حدود سه ماه از برگزاری حراج سکه و حدود یک ماه از برگزاری پیش فروش سکه در دو طرح بانک مرکزی گذشته است، اما سکه نه تنها ارزان نشد بلکه گران‌ترهم شده و حباب قیمتی آن پابرجاست. در تعطیلات نوروز نیز با وجود توقف حراج سکه، پیش فروش همچنان ادامه خواهد داشت.این در حالی است که با توجه به وزن سکه‌ها و قیمت هر گرم طلا، هر نوع سکه با تفاوت فاحش قیمت فروخته می‌شود.

 علت این موضوع به گفته دست اندرکاران بازار طلا و سکه افزایش تقاضا و محدودیت عرضه است، چراکه حدود سه - چهار ماه گذشته، سود سپرده‌های بانکی کاهش یافت اما سرمایه‌ها به بازار طلا راه پیدا نکرد و فقط برخی سرمایه‌های خرد به بازار آمد و با افزایش قیمت ارز و افزایش قیمت جهانی تقاضا در بازار طلا افزایش یافته است.در حال حاضر نیز به گفته محمد کشتی آرای عضو هیات مدیره اتحادیه طلافروشان بین 100 تا 120 هزار تومان بر روی قیمت سکه حباب وجود دارد.البته حباب سکه اتفاق جدیدی در بازار سکه نیست و در حدود دو ماه گذشته این حباب به بیش از 200 هزار تومان هم رسید اما با برنامه های بانک مرکزی برای بازار سکه این حباب اندکی کوچک تر شد اما از بین نرفت.طبق آخرین قیمت‌ها نرخ سکه تمام به یک میلیون و 616 هزار تومان رسیده است که بالاترین قیمت برای این نوع سکه در ادوار مختلف به حساب می آید. همچنین 786 هزار تومان، ربع سکه 500 هزار تومان و سکه گرمی 338 هزار تومان قیمت دارد.
مرجع : ایسنا