به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۱۰:۴۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۳ ساعت ۰۰:۳۶
کد مطلب : ۱۴۵۷۶۵

ترزا می: روسیه تهدیدی برای اروپا و جهان است

ترزا می: روسیه تهدیدی برای اروپا و جهان است
گروه بین‌الملل: اولین نشست سران اروپایی در سال ۲۰۱۸ میلادی در بروکسل آغاز شد. محور اصلی گفتگوهای رهبران ۲۸ کشور اروپایی دراین نشست که دو روز بطول می انجامد چگونگی مقابله با مداخلات روسیه در اروپا پس از ماجرای مسمومیت جاسوس سابق روسیه در خاک بریتانیا، توافق کشورهای عضو بر سر تمدید دوره انتقالی بریتانیا برای خروج از اتحادیه اروپا به مدت ۲۱ ماه و نهایتا یافتن یک راه حل مشخص برای مبارزه با تغییر تعرفه‌های فولاد از سوی دونالد ترامپ خواهد بود.
 
مهمترین رهبر حاضر در این نشست بی تردید ترزا می، نخست وزیر بریتانیا است. او به جز مذاکرات برکسیت ناگزیر باید از رهبران اروپایی بخواهد در مقابل روسیه ولادیمیر پوتین پاسخ و واکنش مناسبی بدهند. پیش از آغاز نشست خانم می با امانوئل ماکرون و آنگلا مرکل جلسه ای مشترک برگزار کرد. نخست وزیر بریتانیا با ورود به ساختمان شورای اروپا به خبرنگاران گفت: «روسیه با مداخله بی سابقه در خاک بریتانیا نشان داد که تهدید بزرگی برای کشورهای اروپایی است. من از تمام همتایان خود در این نشست خواهم خواست تا تصمیم جدی علیه تهدیدهای روسیه اتخاذ کنند.» ترزا می در این نشست اعلام کرد که روسیه نه تنها امروز در اروپا بلکه در خاورمیانه و سراسر جهان یک تهدید است. به گفته نخست وزیر بریتانیا مداخلات روسیه در خاورمیانه نشان از این دارد که اتحادیه اروپا با این کشور مقابله کند.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این نشست با اعلام حمایت اتحادیه اروپا از بریتانیا اعلام کرد که کشورهای عضو بی تردید قاطعانه از این کشور در مقابل تهدیدهای خارجی دفاع خواهند کرد. وی اعلام کرد بهترین راه برای مقابله با تهدید های روسیه «اتحاد و یکپارچگی» تمام اعضای اتحادیه اروپاست.در روزی که رهبران اروپایی گردهم آمدند تا تا علیه اقدام روسیه در خاک بریتانیا تصمیمی مشترک بگیرند سفیر روسیه در بریتانیا به خبرنگاران گفته است که اروپا در بسیاری از موارد در تاریخ قوانین بین‌المللی را نقض کرده است و امروز هم در همین راستا یک کشور را متهم می کند.

روابط بین روسیه و بریتانیا طی دو هفته اخیر پس از اتهام‌زنی‌های لندن به مسکو در پرونده مسمومیت جاسوس پیشین روس به شدت تیره شده است. سرگئی اسکریپال سرهنگ بازنشسته اطلاعات ارتش روسیه و دخترش یولیا روز ۴ مارس (۱۳ اسنفد ۹۶) در یک رستوران در لندن مسموم شدند. مقام‌های بریتانیا می‌گویند این مسمومیت با عامل اعصاب صورت گرفته که در روسیه تولید شده است. با این حال روسیه نقش داشتن در این واقعه را رد کرده و اخراج دیپلمات‌هایش از بریتانیا را اقدامی خصمانه ارزیابی کرده است.