به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۵۱

تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ساعت ۰۲:۱۲

تشخیص بیماری از روی اثر انگشت

گروه علمی: تحقیقات جدید نشان می دهد از اثر انگشت افزون بر کشف جرایم، می توان برای تشخیص بیماری های مختلف از جمله سرطان، آسم و دیابت بهره برد.
تشخیص بیماری از روی اثر انگشت
به گزارش روزنامه دیلی میل، زنانی که اثر انگشت خاصی دارند یعنی حلقه های کمتر و قوس های بیشتری دارند در معرض افزایش خطر ابتلا به سرطان های زنانه قرار دارند.پیش از این نیز محققان نشان داده اند که ممکن است الگوهای منحصر به فرد اثر انگشت و نیز خطوط کف دست با خطر ابتلا به وضعیت های گوناگونی مانند دیابت، آلزایمر، سرطان خون، ناتوانی جنسی، افسردگی و حتی بیماری لثه ارتباط داشته باشند.بر اساس نظریه «درﻣﺎﺗﻮﮔﻠﯿﻔﯿﮏ»(dermatoglyphics) «مطالعه علمی ارتباط اثرات انگشت و ابتلا به بیماری» اگر رشد اندام، ارگان ها یا سایر بافت ها در مراحل بسیار اولیه حیات جنین مختل شود، تغییراتی در پیکربندی اثرات انگشت و خطوط کف دست ایجاد خواهد شد.

استدلال می شود که این تغییرات، نشانگرهای قابل رویت و دائمی درخصوص تکامل غیرمعمول سیستم عصبی و سایر مناطق هستند که همزمان در رحم ایجاد می شود.اثر انگشت انسان ها منحصر به فرد است. اگرچه دوقلوهای همسان، «دی.ان.ای» - DNA - مشترکی دارند اما تا کنون هیچ دو نفری اثر انگشت همانندی نداشته اند.الگوی منحصر به فرد اثر انگشت افراد در نتیجه مجموعه ای از تاثیرات بر انگشتان جنین که در فاصله زمانی میان هفته یازدهم و چهاردهم بارداری در رحم مادر تشکیل می شوند، ایجاد می شود.تصور می شود محیط رحم که تحت تاثیر عواملی از قبیل فشار خون، ترکیب هورمونی، رژیم غذایی مادر و هر گونه عفونت قرار دارد، وضعیت جنین در رحم مادر و تراکم مایع آمنیوتیک اطراف انگشتان جنین به همراه ژن ها نقش اساسی در تعیین هر الگوی فردی اثر انگشت ایفا می کنند.برخی بیماری ها را که از روی اثر انگشت می توان تشخیص داد، عبارتند از:

** بیماری قلبی
بر اساس نتایج مطالعه ای که در سال 2015 در مجله Clinical and Diagnostic Research منتشر شد، مردان مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب(CHD) بیشتر احتمال دارد که از یک نوع خاص الگوی اثر انگشت برخوردار باشند.محققان دانشگاه پزشکی Ningxia در این مطالعه 250 مرد سالم و مبتلا به بیماری عروق کرونر قلب را با هم مقایسه کردند و متوجه شدند که مردان مبتلا به این بیماری در مناطق خاصی از اثر انگشت خود برآمدگی های بیشتر و الگوهای حلقوی متفاوتی داشتند.آنها می گویند: بروز عواملی در دوران بارداری می تواند بر تکامل قلب و ایجاد برآمدگی ها در خطوط انگشتان و کف دست تاثیر بگذارد.

** سرطان
به گفته محققان میان اثر انگشت و ابتلا به شماری از سرطان ها از جمله سرطان سینه، تخمدان و گردن رحم ارتباط وجود دارد.محققان دانشگاه علوم پزشکی تهران در یک مطالعه اثر انگشت 300 زن مبتلا به سرطان تخمدان و سایر سرطان های زنانه را بررسی کردند و اثر انگشت آنها را با اثر انگشت زنان سالم مقایسه کردند.نتایج این مطالعه که در مجله European Journal of Obstetrics & Gynecology and Reproductive Biology منتشر شد، نشان داد که اثر انگشت زنان مبتلا به سرطان، حلقه های کمتری داشت و تعداد الگوهای قوسی در آنها بیشتر بود.این محققان همچنین تحقیقات قبلی را در زمینه سرطان سینه که درصد بالاتری از الگوهای قوسی را در اثر انگشت بیماران سرطانی نشان می دهند، تجزیه و تحلیل کردند.این محققان اظهار داشتند که استفاده از اثر انگشت می تواند روش ارزان قیمت تر و سریع تری برای غربالگری شمار زیادی از افراد باشند.

** دیابت
تصور می شود که ژن ها و محیط زیست در ابتلا به دیابت دست دارند و محققان تفاوت های قابل ملاحظه ای را در اثر انگشتان دست چپ و راست افراد مبتلا به دیابت نوع 1 و 2 کشف کرده اند.از سوی دیگر اثر انگشتان دست راست و چپ شبیه هم نیستند اما محققان دانشگاه اوهایو در آمریکا در سال 2017 متوجه شدند که تفاوت های اثر انگشتان دست راست و چپ در افراد مبتلا به دیابت بیشتر است.مطالعه این محققان که بر روی 300 نفر انجام شد، اولین مطالعه ای بود که این موضوع را نشان داد و آنها می گویند که از نتایج این مطالعه می توان برای پیش بینی خطر ابتلا به دیابت در افراد استفاده کرد.بیشترین تفاوت الگوهای اثر انگشت، در چهار انگشتی مشاهده شد که در فاصله زمانی میان هفته چهاردهم و شانزدهم بارداری تشکیل می شوند.محققان دانشگاه اوهایو اکنون در حال فعالیت برای ساخت یک اپ (اپلیکیشن) تلفن همراه هستند که افراد در معرض خطر ابتلا به دیابت را قبل از بروز هر گونه علائمی شناسایی می کند.

** بیماری لثه
یک مطالعه که در مجله Contemporary Dental Practice منتشر شده است، نشان می دهد الگوهای اثر انگشت کودکانی که دندان های خراب دارند در قیاس با کودکانی که دندان های سالم دارند، متفاوت است.محققان دانشگاه پاسیفیک (Pacific) در هند در مطالعه ای اثرات انگشت 400 کودک پنج تا 12 ساله را با توجه به سلامت دندانی آنها مقایسه کردند. نتایج این مطالعه نشان داد، کودکانی که دندان های خراب داشتند در اثرات انگشت خود الگوهای حلقه ای بیشتر و برجستگی های کمتری داشتند.

** بیماری «ام.اس» یا اسکلروزمولتیپل
این وضعیت بر اثر آسیب به غلاف میلین، پوشش محافظ اعصاب ایجاد می شود. اگر چه علت این وضعیت شناخته شده نیست اما تصور می شود که گوناگونی دهها ژن ها و عوامل محیطی از جمله کمبود ویتامین D در ابتلا به این بیماری دست داشته باشند.محققان در یک مطالعه که در سال 2014 انجام شد، اثرات انگشت 120 نفر را که برخی از آنها ام.اس داشتند بررسی کردند و متوجه شدند که در اثر انگشت آنها برجستگی های بیشتری وجود داشت.

** آسم
تصور می شود که ژن ها و محیط در ابتلا به آسم نقش دارند. چند مطالعه تفاوت هایی را در اثر انگشت افراد مبتلا به آسم و افرادی که به این وضعیت مبتلا نیستند، نشان داده اند.مطالعه ای که در سال 2016 در مجله بین المللی Healthcare and Biomedical Research منتشر شد، نشان داد که در اثر انگشت بیماران مبتلا به آسم کمان های به مراتب کمتر و تعداد حلقه های بیشتری وجود دارد.

** ناباروری
در گزارشی که در سال 2013 در مجله Nepal Medical College منتشر شد، محققان با مقایسه اثر انگشت و خطوط کف دست مردان نابارور متوجه شدند که تعداد حلقه های موجود در اثر انگشت و خطوط کف دست این مردان در قیاس با مردان بارور به مراتب کمتر بود.
مرجع : ایرنا