به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۵:۱۳
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۴ ساعت ۱۱:۵۳
کد مطلب : ۱۴۵۸۵۶
شبی خاطره‌انگیز با ستاره‌ها

کویر اشتهارد؛ بهشتی روی زمین

گروه فرهنگی: کویر اشتهارد بهشتی بر روی زمین است و آسمان پرستاره‌ این کویر مناظر منحصربه فردی را برای گردشگران ایجاد کرده است.
کویر اشتهارد؛ بهشتی روی زمین
به گزارش مهر، وقتی ترانه سبز باران در گوش شاخه‌های بی‌برگ نجوای زندگی سر می‌دهد، وقتی نفس مسیحایی باد بر دشت‌ها، صحراها و کویرها دمیده می‌شود، وقتی آفتاب مهربان از میان پیکره‌های ابر با تابش شاخه‌های زرین نور جانی به تن فسرده زمین می‌بخشد همه می‌دانند که بهار درراه است و عمر زمستان به سر آمده و آن‌گاه است که ما ایرانیان به شیوه اجداد خویش آماده می‌شویم تا بهار را به استقبال برویم زیرا روز نویی در پیش است و نوروز ایرانیان سرآغاز زندگی دوباره است.اما ایرانیان در ایام نوروز علاوه بر تازه شدن دیدارها به سفر می‌روند، بی‌شک ما در معرفی و دفاع از زیبایی‌ها و شگفتی‌های کشورمان همیشه باصلابت سخن گفته و اوج غرور خود را در این امر به کار می‌بریم. این موضوع نشان از علاقه وافر ما به سرزمین و غنای فرهنگی‌مان دارد. فرهنگی که در آن سفر کردن و دیدن نادیده‌ها توصیه‌شده و سفر را موجب نشاط روح و جسم انسان می‌داند.

اما در ادامه باید گفت؛ به‌رغم وجود این فرهنگ غنی و آن حس زیبای وطن‌دوستی متأسفانه هنوز بسیاری از بخش‌های کشورمان ناشناخته باقی‌مانده است و برای همه ما پیش‌آمده به‌جای سفر کنیم و از شهرها و روستاهای زیبا با آبشارها و کوه‌ها، پل‌ها و کاروانسراهای تاریخی بسیاری بگذریم و آن‌ها را ندیده باشیم.

یکی از مناطق زیبای کشور، کویر اشتهارد و تپه‌های رنگین‌کمانی آن است. کویری زیبا در جنوب البرز، استانی که چهارفصل را باهم دارد، سی و یکمین استان ایران که در دامنه رشته‌کوه‌های البرز مرکزی واقع‌شده و دارای جاذبه‌های گردشگری فراوانی است.استان البرز سرزمین پدیده‌های طبیعی دست‌نخورده و بناهای تاریخی فراوان واقع در شمال ایران و در دامنه رشته‌های کوه‌های البرز مرکزی مقصدی مناسب برای گردشگری است وجود آب‌وهوای متنوع، ویژگی خاصی به این استان بخشیده و درمجموع البرزی دیدنی و شنیدنی را در پیش چشم مسافران و گردشگران و همچنین محققان قرار داده است.

گردشگرانی که البرز را مقصد نهایی خود انتخاب می‌کنند در یک روز هم می‌توانند از سرسبزی جاده چالوس بهره‌مند شوند و هم می‌توانند در کویر اشتهارد شبی پرستاره را سپری کنند و اما برخی که به ورزش‌های زمستانی علاقه‌مند هستند با حضور در پیست اسکی دیزین و خور می‌توانند لذت اسکی روی برف را تجربه کنند، درواقع می‌توان ادعا کرد استان البرز استانی چهارفصل است.کویر اشتهارد با تپه‌های رنگین کمانی منظره‌ای فوق‌العاده‌ خلق کرده که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کنددر این روزها  مسافران با برنامه‌ریزی و حضور در استان البرز می‌توانند از کویر بی‌نظیر اشتهارد بهره برده و شب‌هایی پرستاره را تجربه کنند. کویر اشتهارد در قلمرویی کم باران و خشکیده جا خوش کرده ولی در دل بهشتی پنهان دارد.کافی است فرمان اتومبیل خود را به سمت جنوب استان بچرخانید تا از منظره بی‌نظیر کویر اشتهارد و تپه‌های رنگین‌کمانی آن استفاده کنید، حیف است از زیبایی‌های استان البرز گفته شود اما از کویر بی‌نظیر اشتهارد حرفی زده نشود. کویری که تپه‌های رنگین کمانی آن‌چنان منظره فوق‌العاده‌ای از زیبایی خلق کرده که هر گردشگری را مجذوب خود می‌کند.

کویر اشتهارد یا قشلاق حسین‌خانی (به کویر قارپوزآباد هم شناخته می‌شود) در موقعیت جغرافیایی ۵۰ درجه و ۵۰ دقیقه شرقی تا ۵۰ درجه و ۶ دقیقه شرقی و ۳۶ درجه تا ۳۵ درجه و ۳۸ دقیقه شمالی در شمال شهرستان اشتهارد و جنوب شرقی مهرشهر کرج در استان البرز قرار دارد. طول کویر ۶۰ کیلومتر و عرض آن در حدود ۲۰ کیلومتر است. در نقطه مرکزی کویر دق زیبایی قرار دارد و در حاشیه دق ارتفاعات و گنبدهای نمکی زیبایی که از رنگ‌های متنوعی تشکیل‌شده‌اند، وجود دارد. گنبدهای نمکی حاشیه این کویر متأسفانه برای استخراج نمک به‌شدت مورد تخریب قرارگرفته‌اند اما مناظر کویر از فراز این ارتفاعات بسیار زیبا و دل‌انگیز است.

نزدیکی این کویر به تهران پتانسیل بالقوه‌ای را برای تبدیل‌شدن منطقه به هدف گردشگری بیابان ایجاد کرده است. پوشش گیاهی منطقه در حاشیه ارتفاعات درمنه دشتی و در هسته کویر فاقد پوشش گیاهی است. در جنوب کویر رودخانه شور (ابهر رود) یا به گفته بومیان شورکات از غرب به شرق جریان دارد که حاشیه این رود به‌شدت باتلاقی است و در صورت تردد با خودرو باید موردتوجه قرار گیرد.
این رودخانه در شمال اشتهارد از غرب به شرق جریان دارد و تنها رودخانه شهرستان اشتهارد استان البرز است. این رودخانه از کوه‌های جنوب غربی آوج (استان قزوین) سرچشمه گرفته، پس از مشروب کردن دشت‌های ابهر، قزوین، شمال بخش اشتهارد و جنوب ساوجبلاغ به رودخانه کرج می‌پیوندد.

این رودخانه به‌طور پراکنده دارای ماهی گورخری است و در اوایل فصل بهار پرنده‌هایی چون سلیم قوطی، پرستو، اگرت سفید و عقاب اتپی در این ناحیه رؤیت شده است و در مسیر این رود در منطقه‌ای نزدیک به روستای جارو به دلیل شیب کم و وسعت زیاد نمک زارهایی تشکیل‌شده است که مناظر فوق‌العاده زیبایی را پدیده آورده است.
در این منطقه درواقع براثر فرسایش رود در ارتفاعات شمالی اشتهارد (ارتفاعات حلقه دره) باتلاق نمکزار به این قسمت زهکشی می‌شود و ازاین‌پس رود شور یک مسیر غربی - شرقی را طی کرده است و به علت شیب بسیار کم زمین، از سرعت این رود کاسته و عمدتاً در زمین نفوذ می‌کند و زمینه ایجاد کویر اشتهارد را باعث می‌شود. با عبور رود شور از این نمکزار بر شوری این آب افزوده‌شده و در پل عاصف الدوله در نزدیکی پلیس‌راه ماهدشت کاملاً شور شده و به‌طرف جنوب شرقی جریان می‌یابد و درنهایت به حوضه آبریز دریاچه مسیله قم می‌ریزد. علت نام‌گذاری منطقه به قارپوزآباد هم‌جواری آن با روستای قارپوزآباد در شمال آن است. قارپوز در زبان آذری به معنای هندوانه است.

برای دسترسی به این کویر می‌توانید از جاده جدید نظرآباد کرج به اشتهارد که از میانه این کویر می‌گذرد استفاده و خود را مهمان گنبدهای نمکی و زیبای دشت اشتهارد کنید.احمد ترکاشوند معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان البرز در گفتگو با  با تشریح عوامل مؤثر در توسعه پایدار زیرساخت‌های گردشگری، اظهار کرد: بدون شک زیرساخت‌های اقامتی یکی از مهم‌ترین اجزای نظام فضایی گردشگری است از طرفی باید به این نکته نیز اشاره کرد که کمیت و کیفیت این زیرساخت‌ها در افزایش فعالیت‌های گردشگری به‌ویژه در جذب گردشگر مؤثر است.

وی در ادامه دسترسی فیزیکی به جاذبه توریستی، دسترسی به آب‌لوله‌کشی، برخورداری از شبکه برق، برخورداری از گاز یا سایر فرآورده‌های نفتی، وجود سیستم دفع زباله و فاضلاب، فضاهای سبز و شبکه ارتباطی را ازجمله عوامل مهم و مؤثر در توسعه صنعت گردشگری دانست.وی با اشاره به اینکه توسعه صنعت گردشگری در استان البرز به برنامه‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت نیاز دارد، افزود: باید به استفاده از توان‌بخشی خصوصی زمینه‌های لازم جهت توسعه و گسترش این صنعت و نیز توسعه زیرساخت‌های گردشگری را فراهم کرد.ترکاشوند بابیان اینکه در استان البرز فرصت‌های گردشگری فراوانی وجود دارد که با تکیه‌بر اینکه ظرفیت‌ها، مدیریت کلان و تخصصی می‌توان در کشور زبان زد شد، افزود: کویر اشتهارد جاذبه گردشگری ویژه‌ای است که به زیرساخت‌های لازم برای بهبود صنعت گردشگری در این منطقه نیاز دارد.

حضور بخش خصوصی در حوزه گردشگری البرز تحول آفرین است
ترکاشوند با اشاره به اینکه ایجاد زیرساخت‌های موردنیاز نظیر محل اقامت، محل عرضه مواد غذایی و دیگر امکانات رفاهی در این دسته از جاذبه‌های گردشگری ازجمله کویر اشتهارد الزامی است، ادامه داد: به‌طورقطع بهبود و توجه بیش‌ازپیش به این حوزه به مشارکت بخش خصوصی نیاز دارد. وی با اعلام اینکه بسته سرمایه‌گذاری جاذبه گردشگری کویر اشتهارد تهیه و تدوین‌شده است، اظهار کرد: اقدامات لازم به‌منظور ایجاد رونق صنعت گردشگری در این منطقه منوط به استقبال سرمایه‌گذاران بخش خصوصی است چراکه با استفاده از اعتبار بخش دولتی نمی‌توان قدم‌های محکمی در این عرصه برداشت.