به روز شده در ۱۴۰۲/۱۲/۲۹ - ۰۹:۰۸
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۵ ساعت ۰۰:۵۹
کد مطلب : ۱۴۵۸۷۱

بهترین خوراکی‌ها برای مبارزه با پیری

گروه علمی: تحقیقات نشان داده برخی از خوراکی ها از بقیه مغذی تر و تاثیر محافظتی علیه ابتلا به یک سری بیماری های مرتبط با پیری دارند.
بهترین خوراکی‌ها برای مبارزه با پیری
به گزارش پایگاه اینترنتی مدیکال نیوز تودی، آمار رسمی نشان می دهد که در حال حاضر سه کشور موناکو، ژاپن و سنگاپور بیشترین امید به زندگی را در جهان دارند.ساکنان این کشور ها بالاترین کیفیت زندگی را تجربه می کنند که یک عامل مهم آن مصرف غذاهای سالم است.

*** سویا
دانه های سویا مملو از ایزوفلاون ها هستند؛ ایزوفلاون ها دارای خواص ضدالتهابی، آنتی اکسیدان، ضد سرطان و ضد میکروبی هستند.بنابراین آنها می توانند به کاهش واکنش التهابی بدن ، کند کردن روند پیری سلولی، مبارزه با میکروب ها و پیشگیری از ابتلا به برخی انواع سرطان کمک کنند.

***توفو
توفو یک محصول سفید رنگ شبیه پنیر است که از کره سویا درست می شود، مصرف توفو فواید زیادی برای سلامتی انسان دارد. توفو اغلب به صورت پخته در غذاهای آسیایی دیده می شود اما آن را می توان به صورت سرخ شده، پخته شده در فر و آب پز نیز استفاده کرد.توفو همچنین منبع خوبی از پروتئین است و از تمام اسید آمینه های ضروری که بدن ما برای سنتز پروتیین به آنها نیاز دارد، برخوردار است.توفو مملو از مواد معدنی است که بدن ما برای حفظ استحکام و سلامت دندان ها و استخوان ها به آنها نیاز دارد. توفو منبعی از کلسیم، آهن، منگنز، سلنیوم، فسفر، منیزیم، روی و مس است.

***هویج
مصرف هویج به ویژه به دلیل داشتن میزان بالای بتا کاروتن، رنگدانه ای رنگ این سبزیجات ناشی از آن است، توصیه می شود.بتاکاروتن توسط بدن ما به ویتامین A تبدیل می شود و طبق اعلام وزارت بهداشت انگلیس در عملکرد سیستم ایمنی بدن، بینایی، تولید مثل و ارتباط سلولی دخیل است؛ بدن ما به خودی خود نمی تواند ویتامین A تولید کند، بنابراین باید آن را از رژیم غذایی بدست آورد.این رنگدانه همچنین یک آنتی اکسیدان است که می تواند سلول های بدن ما را از آسیب پیری ناشی از رادیکال های آزاد محافظت کند.تحقیقات نشان داده است که خوراکی های غنی از کاروتنوئید - به عنوان مثال هویج - می توانند از ابتلا به دژنراسیون ماکولا مرتبط با سن (آسیب بینایی ناشی از پیری)پیشگیری کند.

***سبزیجات خانواده کلم
سبزیجات خانواده کلم از دیگر خوراکی های مهمی هستند که می توانند با پیری مبارزه کنند؛ این سبزیجات شامل مجموعه گسترده ای از خوراکی های سبز مانند کلم، کلم بروکلی، گل کلم، تربچه و کلم هستند.این سبزیجات حاوی بسیاری از ویتامین ها (C، E، K و فولات)، مواد معدنی (پتاسیم، کلسیم و سلنیوم) و کاروتنوئیدها (لوتئین، بتا کاروتن و زاکسنتین) هستند.

***ماهی سالمون
ماهی سالمون مملو از پروتیین و حاوی مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 است که گفته می شود برای بینایی چشم مفید است. تحقیق نشان داده است که امگا 3 از ابتلا به سندرم خشکی چشم پیشگیری می کند.بعلاوه، اسیدهای چرب امگا 3 با سلامت مغز ارتباط داشته اند و تحقیق نشان می دهد که آنها می توانند از کاهش شناختی مرتبط با پیری پیشگیری کنند.سالمون همچنین دارای محتوای پتاسیم بالا است و بر اساس یافته های یک مطالعه جدید که پاییز گذشته در نشریه MNT منتشر شد، پتاسیم می تواند از بروز بیماری قلبی پیشگیری کند.

***میوه های خانواده مرکبات
متخصصان تغذیه مصرف میوه های خانواده مرکبات را به دلیل برخورداری از میزان زیاد ویتامین C که خواص آنتی اکسیدانی دارد، توصیه کرده اند. گفته می شود که این خصیصه های آنتی اکسیدانی فواید سلامتی بسیاری از جمله کاهش آسیب ناشی از التهاب دارند و با عفونت ها مبارزه می کنند
مرجع : ایرنا
برچسب ها: پیری مواد غذایی