به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۳۰ - ۲۱:۰۴
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۵ ساعت ۰۱:۲۳
کد مطلب : ۱۴۵۸۷۵

سرنوشت کاخ‌های صدام حسین چه می‌شود؟

گروه بین‌الملل: مقامات عراق می گویند روند مصادره اموال صدام حسین و اطرافیان رئیس جمهوری پیشین این کشور را آغاز خواهند کرد.
سرنوشت کاخ‌های صدام حسین چه می‌شود؟
کمیسیون عدالت و محاسبات عراق حدود سه هفته پیش فهرست افرادی را که قرار است اموال آنها مصادره شود تکمیل کرد. در این فهرست نام ۵۲ نفر از مقامات ارشد حکومت صدام حسین و ۴۲۵۷ وزیر و مقام حکومت پیشین عراق به چشم می خورد. به گزارش پایگاه اینترنتی المانیتور دولت عراق در حالی قصد دارد روند مصادره اموال صدام حسین و مقامات پیشین عراق را آغاز کند که مالکیت برخی از اموال او پیش از این تغییر کرده است.
 
 یکی از کاخهای صدام حسین در بخش تاریخی شهر بابل پیش از این در سال ۲۰۰۹ میلادی به یک هتل مجلل تبدیل شد. یکی دیگر از کاخهای او در شهر بصره که در زمان جنگ عراق مقر استقرار نیروهای آمریکایی و لهستانی بود اکنون به موزه تبدیل شده است. این کاخ که در کنار اروندرود واقع شده است در زمان جنگ عراق آسیب دیده بود.
یکی از اعضای شورای استان بابل در مصاحبه با المانیتور تاکید کرده است یکی از مشکلات پیش روی مقامات عراقی ثبت اموال صدام حسین به نام وزارتخانه ها است. امری که به گفته او باعث شده است وزرا و مقامات کنونی عراق حاضر به واگذاری این کاخ ها نشوند.

این در حالی است که مقامات عراق حدود ۱۰ روز پیش کاخ رضوانیه را به عنوان محل آینده دانشگاه آمریکایی بغداد انتخاب کردند. کاخ رضوانیه که در غرب بغداد واقع شده است اقامتگاه اصلی خانواده صدام حسین بود. رئیس جمهوری پیشین عراق طی ۲۴ سال حکمرانی خود بیش از ۷۰ کاخ مجلل ساخته بود. او از بسیاری از این کاخها به ندرت بازدید می کرد. این در حالی است که عدی و قصی، پسران صدام حسین نیز هر کدام چند کاخ مجلل داشتند. نیروهای آمریکایی در سال ۲۰۱۱ کنترل تمام کاخ های صدام حسین را به مقامات عراق واگذار کردند.
مرجع : یورونیوز