به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۰۹ - ۱۲:۲۵
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۵ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۱۴۵۸۹۳

مهابادبا کوه‌ها و دشت‌های آراسته به گل

گروه جامعه: شهر «مهاباد» به عنوان پایتخت تاریخ و طبیعت اقوام کرد ایران با کوه ها و دشت های آراسته به گل یکی از جذاب ترین مقاصد گردشگری در ایام نوروز است.
مهابادبا کوه‌ها و دشت‌های آراسته به گل
به گزارش  ایرنا، مَهاباد، مرکز شهرستان مهاباد و یکی از شهرهای کردنشین استان آذربایجان غربی در ایران است.
این شهر تا اواسط سده نوزدهم به مدت 400 سال مرکز حکومت امرای مکری بود، حکومتی که در این شهر اقدام به ضرب سکه کرد. مهاباد شهری سرسبز و در میان چندین کوه واقع شده‌ است.از جاذبه‌های گردشگری این شهر می‌توان به رودخانه و سد مهاباد که یکی از نزدیکترین سدها به محلات مسکونی در جهان است، همچنین وجود جاذبه‌های طبیعی همچون تالابهای بین‌المللی کانی برازان و قوپی باباعلی، دخمه مادی فخریگاه و غار سهولان (دومین غار بزرگ آبی ایران ) در حاشیه و اطراف شهر اشاره کرد.در ادامه جذابیت های گردشگری شهر مهاباد معرفی می شود.
** موزه مردم شناسی مهاباد
حمام میرزا رسول در سال 1380 از طرف سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان خریداری و مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت و پس از تجهیز و تکمیل به عنوان موزه مردم شناسی در حال حاضر مورد استفاده قرار می گیرد.این بنای تاریخی در کنار گذرگاه در مرکز شهر قرار گرفته است و قدمت آن به همراه مسجدجامع و حوضخانه های سنتی این شهر (عباس آقا - رستم بیگ و...) به دوران صفویه و قاجاریه بر می گردد. در این موزه آداب و رسوم و فرهنگ غنی مردم منطقه و نحوه پوشش مردان و زنان کرد به نمایش گذاشته می شود.
** غارسهولان
غار سهولان دومین غار آبی بزرگ در ایران است و در حدود 43 کیلومتری شمال شرقی مهاباد در محور مهاباد - بوکان در نزدیکی روستای سهولان قرار دارد.غار آبی سهولان یکی از مهم‌ترین و کم‌نظیرترین غارهای طبیعی کشور و از شگفت‌انگیزترین جلوه‌های طبیعت زیبای استان آذربایجان غربی به ‌شمار می‌رود.عمق آب داخل غار در برخی نقاط به 32 متر می‌‌رسد و اختلاف دمای درون و بیرون غار بین 10 تا 15 درجه است. این پدیده زیبا و نادر دارای 2 دهانه است.سهولان به زبان کردی به معنی «یخبندان» است که شاید دلیل این نامگذاری مربوط به یخبندان‌های طولانی زمستانی و سرمای هوای داخل غار در تابستان باشد.البته اهالی محل این غار را «کونه کوتر» به معنای لانه کبوتر نیز می‌‌نامند.دلیل این نامگذاری وجود تعداد زیادی لانه کبوتر درون غار است.
** تالاب کانی برازان
تنها موجودات زنده این غار کبوتر چاهی و خفاش هستند که قسمت‌هایی از غار را به‌ عنوان آشیانه انتخاب کرده‌اند.با توجه به وجود پتانسیل های موجود، این تالاب به عنوان نخستین سایت پرنده نگری کشور نیز انتخاب شده است.تالاب کانی برازان در قسمت شمالی حوزه آبریز رودخانه های مهابادچای و سیمینه رود واقع است که در شمال و شرق روستای قره داغ گستره شده و تا تالاب گروس امتداد می یابد.
** دریاچه سد مهاباد
سد مهاباد یکی از سدهای استان آذربایجان غربی است و در شهر مهاباد واقع شده است.سد مهاباد قبل از پیروزی انقلاب اسلامی ایران و توسط مهندسان یوگسلاویایی ساخته شده است. این سد جزو 10 سد پر آب کشور است.جاده‌های ارتباطی مهاباد به سردشت و پیرانشهر از کنار این دریاچه زیبا عبور می کند.از نواحی دیدنی اطراف این دریاچه می‌توان به جزیره، قاضی آباد، سر میدان و تاقه دار (تک درخت) اشاره کرد. این دریاچه محل مناسبی برای تفریحاتی همچون شنا و ماهیگیری است.از جمله ماهی‌های این دریاچه می‌توان به ماهی کپور و سوف اشاره کرد.
** گوردخمه فخریکا
در شمال شرقی مهاباد در سر راه مهاباد به میاندوآب، اثر صخره ای دیگری از دوره مادها دیده می شود که از نظر شکل ظاهری با اصول معماری این دوره هماهنگی دارد.تنها اختلاف موجود در این مقبره نسبت به سایر مقابر صخره ای به ویژه گوردخمه صحنه این است که دیوار انتهای ایوان دیده نمی شود و از این ایوان تا انتهای مقبره حالت یکپارچگی به خود گرفته و علاوه بر آن اطاق مقبره دارای دو ستون آزاد است که پاستونها به شکل مکعب حجاری شده اند.این مقبره فاقد مدخل ورودی بوده و در ایوان آن دو ستون سنگی ایجاد شده که پاستونهایی شبیه گلدان وارونه هستند.ستونهای جلوی ایوان و داخل مقبره بر اثر مرور زمان از بین رفته و تنها پاستونها و سر ستونها باقی مانده اند .
** کانی‌ ره‌ ش
کوه‌های سر به ‌فلک کشیده و طبیعت زیبا و گلزار کانی ره‌ش، بهار را ترجمانی دیگر است که هر بیننده‌ای را مجذوب خویش می‌کند.کانی‌ره‌ش از روستاهای شهرستان مهاباد در مسیر جاده مهاباد به سردشت واقع شده که جمعیتی بیش از 800 نفر را در خود جای داده است.
** باغ میکاییل
پارک ملت یا باغ مکائیل مهاباد، پارکی زیبا و دیدنی است که در پایین دست سد مهاباد واقع شده، که باشکوه ترین پارک در جنوب آذربایجان غربی محسوب می شود.نور پردازی زیبا در پارک، رودخانه زیبایی که از دل این پارک می گذرد با سنگ های بزرگ و جالب داخل آب و منطقه تفریحی و گردشگری که در روبروی پارک و در دل کوه ایجاد شده، همه و همه پارک ملت مهاباد را به مکانی دیدنی تبدیل کرده است.
برچسب ها: مهاباد گردشگری