به روز شده در ۱۴۰۳/۰۱/۲۸ - ۱۰:۰۲
 
۰
تاریخ انتشار : ۱۳۹۷/۰۱/۰۷ ساعت ۱۰:۵۱
کد مطلب : ۱۴۵۹۹۵

بازار سکه در سال ۹۷ دوباره سکه می‌شود!

گروه اقتصادی: اگر بازار سکه در سال 95 پربازده ترین بازار در میان بازارهای رایج در اقتصاد ایران بود این رکورد در سال 96 به بورس رسید؛اما حالا پیش بینی ها نشان می دهد که یکبار دیگر سکه گوی رقابت را از دیگر رقبا در سال 97 می رباید.
بازار سکه در سال ۹۷ دوباره سکه می‌شود!
قيمت طلا و سكه تحت تاثير تحولات داخلي و بين المللي رشدمی کند.این بازار درسال با قيمت يك ميليون و ۱۷۱ هزار تومان کار را شروع کرد. در سه هفته ابتدايي سال تا يك ميليون و ۱۸۰ هزار تومان پيش رفت.اين نرخ در نيمه ارديبهشت ماه به يك ميليون و 208 هزار تومان رسيد و بازدهي اين بازار را در عرض 45 روز به 6درصد رساند.بهار 96 تحت تاثیر تهديدهای امريكا و كره شمالي عليه يكديگر بازار امنی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرد.به طوری که هر اونس طلا تا نزديكي يك هزار و 300 دلار پيش رفت. با این حال قیمت طلا و سکه در بازار ایران بیش از آنکه تابع بازارجهانی باشند،تابع تحولات بازار ارز هستند که در نیمه دوم سال 96 به اوج رسید.

بازار سكه در فصل بهار توانست بازدهي 7.1 درصدي را به خود اختصاص دهد، اما بازدهي بازار سكه در دو ماه و نيم ابتدايي سال نزديك به صفر بود.چه آنکه در نيمه اول خرداد به دليل كاهش قيمت دلار در بازار آزاد ايران و همچنين به واسطه ورود به ماه رمضان و كاهش تقاضا در اين بازار، قيمت سكه افت كرد و به حدود نرخ ابتدايي سال رسيد. بهاي سكه بهار آزادي در ابتداي سال يك ميليون و 201 هزار تومان بود كه در نيمه خرداد نيز قيمت يك ميليون و 202 هزار تومان براي آن به ثبت رسيد.

افزایش قیمت خزنده سکه در تابستان
تابستان 96،بازار سکه تابع عرضه و تقاضابه دلیل مصادف شدن با عيد فطر با افزايش مواجه شد. اين روند اما پايدار نماند و بار ديگر بازار تحت تاثير عوامل بنيادين به نوسانات ادامه داد. قيمت سكه تمام بهار آزادي در نيمه تيرماه به يك ميليون و 211 هزار تومان رسيد كه نسبت به ابتدای سال 11 هزار تومان افزايش را نشان می داد. این میزان افزایش بازدهي اين بازار را در مدت 3 ماه ونيم به 9.0 درصد رساند.از تیرماه به تدریج اتفاق های تازه ای در اقتصاد ایران افتاد. حرکت افزایش قیمت دلار به تدریج آغاز شد به طوری که قیمت دلار از 3740 تومان به 3811 تومان در میانه مرداد رسید. به دنبال این افزایش،بهای سکه تمام بهار آزادی طی 45 روز ابتدایی تابستان از یک میلیون و 208 هزار تومان به یک میلیون و 218 هزار تومان رسید.بررسی تغییرات بهای سکه از ابتدای سال تا نیمه مرداد نشان می دهد بازدهی بازار سکه طی این مدت 5.1 درصد بوده است این رقم،یعنی دارندگان سکه در 4 ماه و نیم ابتدایی سال به این میزان سود کرده اند.

شروع یک شتاب
اگرچه قیمت طلا و سکه در بازار داخلی تابع افزایش قیمت ارز قرار گرفت اما قیمت جهانی طلا هم در مسیر رشد قرار گرفته بود. به طوری که قیمت سکه بهار آزادی در 17 مهر از یک میلیون و 300 هزار تومان عبور کرد و رکورد بیشترین قیمت در سال جاری را به ثبت رساند.هرچند سکه در روزهایی گران شد که دونالد ترامپ تهدید علیه برجام را هم تکرار می کرد. در این ایام بهای سکه، هم به طور مستقیم از فضای ملتهب تاثیر پذیرفت.حالا دیگر سکه می رفت که جایگاه قبلی خود را از دیگر بازارها بستاند.جایگاهی که تا نیمه نخست امسال در پایین ترین بازدهی نسبت به سه بازار را داشت، در پاییز روند صعودي به خودگرفت و براساس گزارش ها تا نيمه آبان بازدهي 9.11 درصدي را به ثبت رساند و در نيمه آبان به يك ميليون و 343 هزار تومان رسيد.سکه در آذرماه به دنبال صعود نرخ ارز به بیش از يك ميليون و 400 هزار تومان رسید .تحلیلگران می گفتند، افزايش بهای دلار عاملي بنيادی براي تقويت بهای سكه محسوب مي شود اما افزايش تقاضا كه به ايجاد حباب در قيمت سكه منجر شده، عاملي غيربنيادين براي افزايش قيمت است.

سکه در اوج
زمستان را باید فصل افزایش بی مهابای قیمت سکه نامید.زمانی که بهای هر سكه تمام بهار امامي در ۱۴ دی ماه از مرز يك ميليون و ۵۰۰ هزار تومان عبور كرد و بانک مرکزی تصمیم گرفت برای مهار این افزایش دستور حراج سکه را به بانك كارگشــايي بدهد، تا حباب بيش از ۱۰۰ هزار توماني سكه برطرف شود،اما نه تنها این سیاست کارساز نبود بلکه به دنبال ناآرامي‌ها در دی ماه، قيمت مسكوكات با حباب بيشتری مواجه شد.در نیمه بهمن ماه سکه به یک میلیون و 520 هزار تومان رسید ودر پایان اسفند ماه از یک میلیون 600 هزار تومان عبور کرد.همه پیش بینی ها حکایت از آن دارد که سکه در سال جاری به بیش از یک میلیون و 800 هزار تومان می رسد.رقمی که از همین ابتدای سال با پیش فروش حواله های شهریور و دی ماه این پیش بینی را به واقعیت نزدیک تر می کند.خلاف این اتفاق زمانی ثابت خواهد شد که قیمت دلار کاهش یابد و کسانی که برای سرمایه گذاری وارد این بازارشده اند،همانند ابتدای دهه 90 سرمایه های خود را با کاهش قیمت دلار یک شبه ببازند.
مرجع : خبرآنلاین